Trstená, Spišská Nová Ves, Strážske ... to sú len tri z mnohých miest, kde sa v ostatných rokoch zrútili mosty. V Hlohovci, Seredi, či v Komárne boli mosty uzavreté a ich životnosť bola ako-tak predĺžená. Prezidentkin minister dopravy Pavol Lančarič objavuje doslova tragický stav mostov po celom Slovensku.
Mosty sa bez patričnej údržby postupne presúvajú do horších a horších kategórií. Tých je sedem a v kategórií zlý až havarijný stav je ich stále viac. Ako sú mosty spravované a čo sa podpísalo na ich zlom stave? Analytik hovorí, že je s mostami nutné niečo robiť, lebo prognóza je zlá. Objavil ju aj prezidentkin minister dopravy Lančarič, ktorý síce nebude mať čas aktuálny stav vyriešiť, riešenia však pripraviť musí.
„Mosty sú na základe stavebno-technického stavu zaradené do siedmich kategórií (čím vyšší stupeň tým horší stav, pozn. red). Keďže ich údržba sa zanedbáva, postupne sa presúvajú do horšej kategórie. V niektorých prípadoch sa mosty sa podarilo uzavrieť na poslednú chvíľu,“zdôrazňuje dopravný analytik Jozef Drahovský s tým, že na viacero mostov sa vzťahujú dopravné obmedzenia.
Mosty na diaľniciach a rýchlostných cestách spravuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Mosty, ktoré sú súčasťou ciest prvej triedy spravuje Slovenská správa ciest (SSC) a zvyšok mostov spadajú pod správu príslušných VÚCiek.
„Počet mostov v najlepšej kondícii na cestách prvej, druhej a tretej triedy klesol o polovicu, naopak dva a pol násobne stúpol počet mostov v najhoršom stave, a to až na 1 717 k 31. decembru 2020,“ konštatuje Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) vo svojej poslednej správe z roku 2021.
O aktuálnom stave hovorí SSC. Podľa nej v januári 2023 bolo v zlom, až havarijnom stave už 1750 mostov. V troch najhorších kategóriách tak v priebehu dvoch rokov pribudlo až 41 mostov.
Kým bežný občan má v súvislosti s uzatvoreným mostom problém hlavne kvôli mnohokrát niekoľko desiatok kilometrov dlhým obchádzkam, uzávery ohrozujú aj zásahy bezpečnostných, či záchranných zložiek.
Údaje SSC hovoria o tom, že najviac z 8 280 mostov, až 3 970 sa nachádza na cestách tretej triedy. Takmer dvetisíc mostov je súčasťou ciest prvej triedy.
„V minulom roku bolo 42 percent z nich v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave,“objasnila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie na ministerstve dopravy. Štatistika za desať rokov hovorí o trojnásobnom zvýšení podielu mostov v zlom, až havarijnom stave.
SSC hovorí, že prevažná väčšina mostov na cestách prvej triedy bola vybudovaná začiatkom druhej polovice minulého storočia. Majú teda do 70 rokov a ich stav sa zhoršuje alarmujúco rýchlo. SSC preto mieni v tomto roku z eurofondov opraviť asi 50 z nich.
„Najviac sa budú opravovať mosty v Banskobystrickom kraji, pretože tam máme mosty aj najviac zdegradované,“informoval začiatkom apríla František Dorocák z SSC.
„SSC robí každoročne inšpekciu všetkých mostov a navrhuje ich údržbu či rekonštrukciu po technickej stránke s odhadom finančných nákladov. Politici potom rozhodnú, koľko peňazí na to dajú. V minulosti bolo rozhodnuté, že sa bude šetriť. Zo sto percent, ktoré mali ísť na priemernú ročnú údržbu sa to znížilo na tridsať a teraz je z toho obrovský dlh na údržbe,“približuje dopravný analytik.
Analytik INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že výdavky pre SSC okresala ešte vláda Ivety Radičovej, Vlády Roberta Fica a Petra Pellegriniho, ani napriek tomu, že sa Slovensku darilo, rozpočet pre SSC nedorovnali a následky nás dobiehajú až po čase.
„Vláda vtedy musela po kríze zraziť rozpočtový deficit z 8 percent pod 3 percentá, a keďže k SSC smeroval rekordný balík eurofondov na modernizáciu ciest a mostov, dočasne jej vzali kapitálové výdavky zo štátneho rozpočtu,“ priblížil Kovalčík.
Prognóza hovorí, že bez potrebných investícií bude v roku 2031 problém nájsť vyhovujúci most.
„Budeme musieť nájsť spôsob financovania, realizácie a kontroly. Čísla sú alarmujúce, už nie je na čo čakať, ale napriek tomu je mostný program v dlhodobých cieľoch,“povedal prezidentkin minister dopravy Pavol Lančarič.
„Pokiaľ sa nič neurobí, ten podiel sa bude zvyšovať a bude stále katastrofa. Musí sa začať a musíme nájsť spôsob, ako to urobiť. Toto nie je vec tejto vlády, ale ak to táto vláda nepripraví pre tú budúcu, tak spácha hriech. A to nemôžeme urobiť,“ upozornil Lančarič.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme