Ministerstvo vnútra (MV) SR má na krku ďalší problém. Tentokrát ide o čistopisy s čipom pre osobné doklady. Dodávateľovi tých starých totiž vypršala zmluva ešte na konci minulého roka. Dve súťaže na nového dodávateľa sa skončili rôznymi prieťahmi, MV preto určilo dodávateľa bez súťaže, s čím majú problém kontrolóri z ÚVO.
Svoj krok MV SR obhajuje tým, že kvôli byrokratickým prieťahom v predchádzajúcich dvoch súťažiach sa dostalo do časovej tiesne, kvôli ktorej vznikla mimoriadna situácia, takže museli konať bez vyhlásenia súťaže. Kontrolórom z Úradu pre verejné obstarávanie sa takáto odpoveď nepáči, pretože ministerstvo s prieťahmi od neúspešných uchádzačov malo rátať, preto MV vyrúbil pokutu. V súčasnosti MV SR do septembra predĺžilo zmluvu s predchádzajúcim dodávateľom. Popri tom MV SR vydalo množstvo chybných pasov.
Vlani v októbri zadalo Ministerstvo vnútra SR holandskej firme Idemia The Netherlands zákazku v hodnote 6,2 milióna eur. Bez súťaže. Ak by tak neurobilo, kolaps pri vybavovaní dôležitých dokladov by sme tu mali už v decembri – štát by si ich nemal kde objednať.
Podklady hovoria, že ministerstvo bolo kvôli mimoriadnej situácii v časovej tiesni. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) začal tender preverovať a koncom mája rozhodol – rezort porušil zákon, pretože nemal dôvod na zadanie zákazky v priamom rokovacom konaní. Ministerstvo tak možno dostane pokutu 308-tisíc eur.
Ministerstvo nesúhlasí – časovú tieseň spôsobili aj kontrolóri – hodnotenie námietok neúspešných uchádzačov v konaniach, ktoré boli v tejto veci vyhlásené, im trvalo pridlho.
V decembri 2020 rezort vyhlásil verejné obstarávanie na čistopisov plastových kartičiek s čipom, na ktoré sa tlačia rôzne doklady – občianske či vodičské preukazy, technické preukazy atď. Dodávateľ mal zabezpečiť výrobu pasov a služobných preukazov pre policajtov, pretože predošlá zmluva mala vypršať v novembri 2022.
Do finále sa dostalo šesť zahraničných firiem, pričom zákazka mala hodnotu 57 miliónov bez DPH a platiť mala do konca roka 2027. O lukratívnu zákazku sa však strhla byrokratická bitka, preto sa víťaznej nemeckej firme nepodarilo podpísať zmluvu s ministerstvom.
Najskôr konkurenční uchádzači žiadali predĺženie termínov na ponuky, neskôr sa neúspešným uchádzačom nepáčilo vyhodnotenie ponúk. ÚVO po roku od vyhlásenia tendra rozhodol – ministerstvo musí ponuky vyhodnotiť opätovne. S tým nesúhlasila ďalšia firma, čo zase len posunulo realizáciu.
Novú súťaž na čistopisy pre doklady vyhlásilo ministerstvo vnútra v marci 2022 s tým, že s realizáciou zákazky musí viťaz začať najneskôr v decembri. Aj tento tender skončil námietkou jedného z uchádzačov, ktorému sa nepáčili podmienky účasti a neskôr to, že ho z nej vylúčili. Kontrolóri dali za pravdu uchádzačovi.
„Vzhľadom na stále neukončené konania na ÚVO a preto neukončené vyhodnocovania ponúk nebolo možné, aby úspešný uchádzač z ktoréhokoľvek verejného obstarávania dodal verejnému obstarávateľovi čistopisy dokladov v potrebných množstvách a termínoch,”argumentovalo v dokladoch ministerstvo vnútra.
Pre krátkosť času sa ministerstvo rozhodlo zákazku zadať predtým neúspešnej firme s tým, že mala trvať len rok a jej suma mala byť 6,2 mil. eur. Ak by tak ministerstvo neurobilo, už v zime by nové doklady nebolo u koho objednať.
„Platnosť zmluvy s predošlým dodávateľom sa končila a neexistoval žiadny zákonný spôsob, ako ju predĺžiť. Správne konania na ÚVO pritom trvali vyše dvoch rokov a nebolo možné odhadnúť, kedy sa skončia,“ pripomína Pravda bezvýchodiskovosť situácie s tým, že takáto dĺžka verejného obstarávania je nesystémová.
„Verejné súťaže sa začali s dostatočným časovým predstihom, ale, žiaľ, aktivita uchádzačov a následné rozhodnutia ÚVO neumožnili ani jednu z nich ukončiť uzavretím zmluvy včas. Vydávanie dokladov občanom je povinnosť štátu, nie je to možné zastaviť a v dôsledku časovej tiesne musel verejný obstarávateľ pristúpiť k priamemu rokovaciemu konaniu,”obhajuje svoje konanie ministerstvo vnútra v spore s kontrolórmi.
„Mimoriadnou udalosťou je situácia, ktorá nastala náhle, neočakávane, vplyvom udalosti, akou je napríklad havária, živelná pohroma, či iná obdobná situácia,“trvá na svojom ÚVO, podľa ktorého malo ministerstvo časovú tieseň očakávať. Ak by argumenty ministerstva ÚVO akceptoval, umožní to zadanie zákaziek bez tendrov v každej súťaži, v ktorej bude podaná námietka.
Podľa ministerstva vnútra po pandémii vzrástol dopyt po vydaní hlavne cestovných pasov. Mnohé pracoviská rezortu už na jar potvrdili, že majú obrovský nápor na vydávanie nových dokladov a občania musia na oddeleniach čakať aj niekoľko hodín. Nezabezpečenie tlače nových dokladov situáciu len zhorší.
„Nevyhnutne potrebný počet čistopisov bol z dôvodu neukončených súťaží zabezpečený priamym rokovacím konaním s predchádzajúcim dodávateľom,"ubezpečil rezort s tým, že aktuálne je výroba pasov zabezpečená do 15. septembra.
Portál ÚVO už vyhlásil novú súťaž na najbližších sedem rokov v hodnote 48 mil. eur bez DPH a ministerstvo informovalo, že aktuálne prebieha vyhodnocovanie ponúk uchádzačov.
Polícia eviduje problémy s načítaním viacerých cestovných pasov na niektorých letiskách. V súčasnosti analyzuje počty dotknutých cestovných pasov, zatiaľ ich identifikovali približne 30.000. Avizuje zároveň spustenie služby, ktorá občanom umožní overiť si svoje cestovné pasy on-line. Informovala ešte 12. apríla hovorkyňa Prezídia Policajného zboru (PZ) Denisa Bárdyová.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik