Kampaň v plnom prúde robí aj Matovičovo OĽaNO. Výjazdy do kultúrnych domov nie sú zadarmo a rozhodne ani ich mediálne výstupy na sociálnych sieťach nie. Hoci si zriadili transparentný účet, výdavky cez neho nejdú.
OĽaNO na kampaň nevynakladá na ich pomery veľa peňazí na kampaň. Hoci robia výjazdy po regiónoch, ich výdavky v pomere k tomu, čo získali za ostatné parlamentné voľby, nie sú privysoké, sú však neprehľadné pre verejnosť. Aj keď transparentný účet zriadený majú, nie je správne pomenovaný a nemá žiadne výdavky. Podľa hnutia je to v poriadku, pretože cezeň pôjdu výdavky len na oficiálnu kampaň, ktorá začne vyhlásením volieb. Ako sa OĽaNO pohybuje v prieskumoch a kedy predseda NR SR vyhlási voľby?
Odhady hovoria o finančne nie príliš nákladných aktivitách. Ak by boli schválené ich povestné „atómovky“, odniesol by si to pol miliardou štátny rozpočet. OĽaNO pritom do volieb chce zo svojich peňazí minúť tri milióny eur.
Do dnešného dňa Igor Matovič absolvoval 11 debát v rôznych regiónoch – navštívil Gemer, Zemplín, Oravu, aj Spiš. Na stretnutiach „bez ochranky“ sa občanov snaží presvedčiť, že práve opatrenia OĽaNO boli pre občana užitočné a prezentuje svoj nápad s 500 eurami za účasť vo voľbách. Nahrávky z nich sledujú online tisíce používateľov sociálnych sietí a hnutie ich ponúka ako sponzorované príspevky. Koľko však hnutie platí za reklamu, vie hádam len predseda hnutia.
Pre stranu, ktorá má na účte milióny sú stretnutia v regionálnych kultúrnych domoch relatívne malé položky.
„Priemerné náklady na jednu diskusiu sa pohybujú v stovkách eur v závislosti od výšky ceny prenájmu priestorov, ktorá je v každom meste odlišná,“ povedal hovorca hnutia Matúš Bystriansky. Obyčajní aktuálne chodia po Kysuciach a cenník sály v Čadci hovorí, že hodina prenájmu stojí 80 eur a podobné je to aj v iných mestách. K dvom hodinám samotnej diskusie sa pritom ráta čas na prípravu a zbalenie sa, cestovné, banery a výdavky sa minimalizujú aj tým, že denne urobia dve akcie v susedných mestách.
„V zmysle zákona politické strany ešte nemusia uhrádzať svoje výdavky z transparentného účtu,“ vysvetľuje Bystriansky to, prečo OĽaNO neplatí kampaň z transparentného účtu. Začnú tak robiť až keď im vznikne táto povinnosť zákonne.
Svoj transparentný účet hnutie zriadilo v deň odhlasovania termínu volieb a prvé peniaze na ňom pristáli 10. marca, no zatiaľ z tých dvadsiatich tisícov neminuli nič.
„Miera transparentnosti OĽaNO v predkampani je tak prakticky zatiaľ nulová a vo výsledku je to to isté, ako keby hnutie transparentný účet ani nemalo,“myslí si projektový koordinátor Transparency International Slovensko Ľuboš Kostelanský. Ten hnutiu vyčíta aj to, že účet nie je riadne pomenovaný, čo znemožňuje jeho verifikáciu.
Transparency International Slovensko upozorňuje, že podobný problém má aj strana Eduarda Hegera Demokrati. Tiež nie je jasné financovanie ich bilbordov. Aj pri Smere-SSD či SNS kritizuje, že takéto konanie znižuje férovosť predvolebného boja a tiež transparentnosť volieb všeobecne.
V záverečnom vyúčtovaní však budú musieť všetky strany uviesť svoje výdavky aj za obdobie cca pol roka pred začatím oficiálnej kampane.
„Už v predkampani strany minú dokopy milióny eur, z toho nemalú časť samotné OĽaNO. Ak sa nezmení prístup hnutia k transparentnosti, nebude mať verejnosť prehľad, ako boli tieto zdroje použité. Môže to poznačiť férovosť samotných volieb,“vysvetľuje Kostelanský. TIS zostavil aj rebríček transparentnosti. V ňom zatiaľ vedú PS a SaS, najmenej prehľadné je financovanie kampane Hlasu-SD, či SNS a matovičovci sa pohybujú v strede.
„Súčasťou predvolebnej kampane je aj vonkajšia reklama. Stratégiu politickej komunikácie dopredu nekomunikujeme,“ ovedal Bystriansky k téme predvolebných plagátov či bilbordov. Nemajú síce presný rozpočet na kampaň, ale zákonom stanovený limit dodržia.
Platby za víťazstvo v posledných voľbách z OĽaNO spravili najbohatšiu slovenskú politickú stranu. V minulej volebnej kampani minuli 2,5 milióna eur, viac minuli Smer a Za ľudí.
„V parlamentných voľbách v roku 2020 patrila kampaň OĽaNO k jedným z najväčších a naša organizácia ju aj hodnotila ako jednu z najmenej transparentných, keď väčšia časť kampane bola účtovaná v netransparentnom prostredí agentúr,“pripomenul Kostelanský a veľkú zmenu ani v týchto voľbách neočakáva.
Podľa predvolebného prieskumu agentúry Median by hnutie OĽaNO získalo 7,5 percenta, čo by mu zaistilo 14 parlamentných stoličiek.
Boris Kollár, predseda parlamentu informoval, že voľby vyhlási v čo najskoršom možnom termíne.
"Mám tam len krátke rozpätie, takže hneď, možno v prvom, druhom dni ich vyhlásim. Teda 23., 24. alebo 25. mája to vyhlásim," priblížil s tým, že vyhlásením volieb sa začne oficiálna predvolebná kampaň.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik