Ešte síce predčasné voľby neboli ani vyhlásené, predvolebné kampane jednotlivých strán však už naberajú na obrátkach. Mimoparlamentné Progresívne Slovensko na čele s Michalom Šimečkom však nemajú konkurenciu. Za reklamnú kampaň na Facebooku cálujú najviac zo všetkých! Nuž, peniaze vedia robiť divy...
Väčšina politických subjektov v súčasnosti propagáciu zameriava najmä na sociálne siete. Aj mimo obdobia volebnej kampane tak platia jednotlivé politické strany za propagáciu svojich profilov a hnutí nemalé peniaze. Redakcia spravodajskej TA3 analyzovala financie, ktoré tečú do politickej reklamy na sociálnej sieti.
Podľa TA3 ide najmä o platformu Facebook, do ktorej politici už teraz lejú tisícky eur. Najvyššiu sumu za posledných 90 dní do reklamy na facebooku, čo sa týka politického zviditeľnenia, naliali členovia Progresívneho Slovenska, Sme rodina, OĽANO a Smeru-SD.
Najvyššiu sumu za sledované obdobie 90 dní nalialo prostredníctvom Facebooku do kampane Progresívne Slovensko (PS). A to viac ako 22,6-tisíc eur A najviac do profilu Michala Šimečku v hodnote viac ako 11-tisíc eur.
"V súčasnosti prebiehajú prípravy na volebnú kampaň, ostrá kampaň sa začne až neskôr," uviedol pre ta3 Radovan Choleva, šéf komunikačného oddelenia PS. O finančných prostriedkoch na kampaň hnutie stále rokuje, bude zostavené najmä z darov, príspevku od štátu a pôžičiek. Strana plánuje založiť transparentný účet.
Sme rodina zaplatila viac ako 11-tisíc eur za posledné tri mesiace, z toho viac ako 3000 eur šlo do profilu Petry Krištúfkovej.
Na otázku, akú výšku finančných prostriedkov využijú na kampaň, mediálny tím OĽANO odpovedal, že o tejto veci bude rozhodovať predsedníctvo. Zaplatili za FB propagaáciu viac ako 7,5-tisíc eur za posledné tri mesiace
"Narozdiel od iných strán naše hnutie nemá za sebou žiadnych oligarchov a pochybné financovanie. Disponujeme len peniazmi zo štátneho príspevku za výsledky vo voľbách, a nimi budeme financovať aj túto kampaň," ohradzuje sa OĽANO. Kampaň hnutia ešte nezačala a na sociálnych sieťach podľa nich prebieha bežná propagácia.
Za ľudí kampaň podľa ich slov neriešia. "Robíme presne to, čo sme začali v marci 2020. Naša volebná kampaň sú naše výsledky, ktoré sme dosiahli. Neklameme ľudí, nekradneme, makáme, nemárnime čas osobnými útokmi, ale presadzujeme riešenia pre ľudí. Naše záväzky v oblasti boja proti korupcii, transparentného a férového IT, reformy eurofondov sú splnené. Určite sa nebudeme zúčastňovať na hitparáde populizmu, ktorú už začali ostatné volebné strany. Sľubujú ľuďom to, čo nikdy nemôžu splniť, len na poslednej schôdzi predložili návrhy s rozpočtovým dopadom za viac ako dve miliardy eur. Veď to je šialenstvo," vysvetľuje komunikačné oddelenie Za ľudí.
Za ľudí dalo na FB propagáciu 453 eur za posledné tri mesiace.
Zo slovenských politikov propagoval viac ako 120 platenými príspevkami podpredseda strany Smer Ladislav Kamenický. S najvyšším počtom propagovaných príspevkov nasledovali Monika Beňová, Richard Takáč a Juraj Blanár. Smer-SD dal za posledné tri mesiace na FB propagáciu viac ako 7,3-tisíc eur.
Modrá koalícia kampaň doposiaľ nezačala. "Momentálne finalizujeme obsahový aj finančný plán kampane," tvrdí Kancelária strany Modrá koalícia. Spustiť prvú fázu kampane plánujú na jar a jej podoba má závisieť od spoluprác, ktoré Modrí nadviažu. "Predpokladáme, že náš vklad do kampane sa bude pohybovať v rádoch stotisícov," dodáva Modrá koalícia.
Primárnym zdrojom financií na kampaň Modrej koalície (predtým strana Spolu-OD) majú byť peniaze zo štátneho príspevku, ktoré si ušetrili na kampaň. Modrá koalícia: FB propagácia Vladimíra Bilčíka, člena predsedníctva - viac ako 4000 eur za posledné tri mesiace.
"Podľa diania v parlamente vidíme, že kampaň sa už sa začala. Kampaň povedieme cez transparentný účet," informuje Lenka Halamová, hovorkyňa KDH. Peniaze bude mať KDH podľa nej najmä zo štátneho príspevku, z úveru a od darcov. "Predpokladáme, že budeme mať desiatky až stovky darcov najmä z radov členov a sympatizantov hnutia," dodáva Halamová.
KDH dala na FB propagáciu viac ako 1,6-tisíc eur za posledné tri mesiace.
Mimoparlamentná strana Aliancia, ktorá zastupuje maďarskú menšinu na Slovensku je podľa januárového prieskumu AKO pod hranicou zvolenia s 2,1 % hlasov. Strana sa usiluje "o korektné vzťahy a otvorenosť s politickými stranami a politikmi na Slovensku a v Maďarsku. Prehlbovanie a rozširovanie maďarsko-maďarských a ďalších cezhraničných vzťahov považuje za obzvlášť dôležité," opisuje Aliancia vo svojich stanovách.
Aliancia dala na FB propagáciu viac ako 1600 eur za posledné tri mesiace.
Tlačové oddelenie strany Hlas tvrdí, že sú nateraz v prípravnej fáze kampane. Plánujú postupovať v súlade so zákonom o kampani.
Z rozhovoru pre Denník N s podpredsedníčkou Hlasu Zuzanou Dolinkovou vyplynulo, že strana je financovaná len z prostriedkov členov. Minulý rok ohľadom financovania predseda Hlasu Peter Pellegrini vyhlásil známu vetu: "Čo si naškrabkáme, to máme." Dolinková mala minulý rok darovať strane zhruba 12-tisíc eur. Členovia podľa podpredsedníčky darujú strane tisíc eur mesačne. Na straníckom webe má Hlas zverejnený zoznam darcov od 31. decembra 2021. Súčet finančných darov pre hnutie predstavuje viac ako 449-tisíc eur.
Hlas dal na FB propagáciu viac ako 1100 eur za posledné tri mesiace.
Sulíková SaS bude informovať o svojej kampani na straníckom kongrese 22. apríla. "Konkrétny plán pre reštart našej krásnej krajiny. Teraz začíname s prípravnou fázou," informuje Ondrej Šprlák, hovorca SaS.
SaS dala na FB propagáciu viac ako 500 eur za posledné tri mesiace.
Dankova mimoparlamentná SNS sa pohybuje tesne pod hranicou zvoliteľnosti. SNS tvrdí, že kampaň v súčasnosti pripravuje a financovať ju bude z príspevkov od štátu. SNS dala na FB propagácia nie viac ako 200 eur za posledné tri mesiace.
Europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová informovala o založení novej politickej strany Jablko na svojej sociálnej sieti. Má to byť moderná, stredová a proeurópska strana. "Je sviežou alternatívou k súčasným politickým stranám, ktoré sú ideovo alebo ľudsky vyprázdnené a už nedokážu dať ľuďom nádej," priblížila na sociálnej sieti.
Ďuriš Nicholsonová opustila stranu SaS ešte v roku 2021 po nezhodách vo vízii eurofondov, ktoré vyústili v konflikt so šéfkou Za ľudí Veronikou Remišovou. Jablko dalo na FB propagáciu 166 eur za posledných 30 dní.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik