Čo iné ako Karel Kryl schádza človeku na um, ak médium predáva pod svojím výrazným logom lístky verejnosti na predstavenia s verejnými činiteľmi, vrátane hlavy štátu? "Páchne to zhnilotinou" - pamätáte sa? KK-Veličenstvo kat.
Tak si najskôr pripomeňme toto: „Čo je reklama? Fotografia poslanca Národnej rady Erika Ňarjaša s kartónom energetických nápojov na pleci a pod nohou, za ním stojace reklamné auto a vztýčený palec očividne podľa parlamentných poslancov nie je reklama. Čudné. A to ani vtedy, ak za distribúciou energetického nápoja stojí poslancov obchodný partner.“ Pripomína Transparency k prípadu, na ktorý poukázala vlani.()
Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov taxatívne vymenúva verejných funkcionárov. Čuduj sa svete, je medzi nimi aj prezident/prezidentka, ale aj členovia vlády, poslanci a iní verejní funkcionári, napríklad z kancelárie prezidenta.
Nuž a podľa ústavného zákona nesmie verejný funkcionár „využívať svoju funkciu, právomoci z nej vyplývajúce a informácie nadobudnuté pri jej výkone alebo v súvislosti s jej výkonom na získavanie výhod vo svoj prospech, v prospech jemu blízkych osôb ani iných fyzických osôb alebo právnických osôb. Nuž a čo iné, ako zisk, teda, ekonomickú výhodu, zo vstupného na podujatí s verejným funkcionárom prináša organizátorovi jeho účinkovanie v platených večerných predstaveniach, organizovaných napríklad mainstreamom? Aký je právny rozdiel medzi organizátorom mainstreamom a napríklad výrobcom traktorov?
A čo iné, ako reklama je, keď verejný funkcionár robí to, čo podľa ústavy nesmie a to - „používať svoju osobu, svoje meno a priezvisko, svoju podobizeň, obrazovú snímku, záznam svojho hlasu alebo svoj podpis na reklamu.“ Hm, nie je náhodou reklamou ako hrom prezidentka sediaca pod obrovským logom mainstreamového titulu na podujatí, kam sa predávajú vstupenky? Treba pripomenúť, že s verejnými diskusiami s politikmi začal už dávnejšie iný mediálny titul, avšak tie boli verejné a účasť na nich bola a doteraz je bezplatná.
Takých prípadov je iba pod logom jedného jediného mainstreamového titulu naozaj “x“. Ministri, prezidentka, zamestnanci prezidentskej kancelárie, všetci účinkujúci na platenom podujatí súkromného podnikateľského subjektu pod obrovským logom toho súkromného podnikateľského subjektu... Zas sa natíska ten Kryl: "Zbaštíme sóju bez sádla u strejdy Mcdonalda, Král Václav jedna parta je se šmelinářským šmejdem. Pod střechou velký partaje se u koryta sejdem.“ KK – Demokracie.
Ako to je teda s reklamou politikov v súčasnosti? Ústavný zákon ustanovuje, že „verejný funkcionár nesmie používať svoju osobu, meno a priezvisko, podobizeň, obrazovú snímku, záznam svojho hlasu alebo svoj podpis na reklamu.“ Reklama síce má viac zákonných definícií, no rozhodujúca je tá, ktorá sa týka komerčnej reklamy a ktorá je obsiahnutá v zákone o reklame, t.j.: „predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu.“ K tomuto záveru sa prikláňa aj Ústavný súd. Naozaj si poslanci myslia, že pózovanie ich kolegu s produktom jeho obchodnej partnerky túto definíciu nespĺňa? Naozaj si inde myslia, že vystupovanie striktne vyberaných politikov jedného názorového spektra pod logom média a s plateným vstupným nie je reklama?
Nie je tak trochu na zamyslenie, čo sa tu deje pod pseudoargumentom „informovania“? Naozaj by som chcel vidieť reakcie mainstreamu na platený diskusný večer napríklad s hosťom Petrom Pellegrinim, neviem, pod veľkým logom čokoládovne, alebo trebárs, hoci aj výrobcu traktorov... dosaďte si akýkoľvek subjekt, hoci aj mediálny, veď aj ten podniká. To by mainstream bubnoval na tretiu svetovú ideologickú! V celom tom marazme je iba jedno pozitívum. Lístky na takéto propagandistické diskusie si kupujú iba ich presvedčení. Ich sekta. Ale zas – peniažky sa vždy zídu, nie? A pani prezidentka rada pomôže k zárobku, ale asi iba niekomu.
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!