Slovenské zdravotníctvo má evidentne problém. Už to nie je len o nosení si príborov, či toaletného papiera do nemocníc, už je to o tom, že odborné ambulancie nie sú schopné ani najzávažnejšie ochorenia diagnostikovať včas. Príkladom je žena z východu Slovenska, ktorá sa k adekvátnej liečbe dostala až v Česku.
Problémy začala pociťovať ešte na jeseň 2021. Napriek tomu, že robila všetko, čo jej odporučili lekári, jej stav sa nezlepšoval. Až po takmer roku odborníci vo Východoslovenskom onkologickom centre zistili, že má metastázy po celom tele a úplne neeticky jej odporučili spísať závet. Aktuálne sa lieči v Prahe. Kde je problém? Veď podľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) stále viac slovenských občanov využíva možnosť liečiť sa mimo Slovenska. O zlej situácii v ambulantnom sektore svedčia aj pokusy vyberať od pacientov poplatky za energie.
Pacientka, o ktorej je reč, sa na jeseň 2021 navštívila lekára s bolesťou kolien. Ten jej odporučil zhodiť z hmotnosti a tak chudla a podarilo sa, no kolená boleli naďalej. Objavili sa problémy s prsníkmi, u svojho lekára sa preto dožadovala mammografie. Tam jej sestrička nešetrne vysvetlila, že na ňu bude mať nárok až o tri mesiace. Absolvovala ju, no ani tá nič neukázala.
Problémy však pretrvávali a pani sa pred lekármi cítila ako hypochonder. (zdravý človek, ktorý si namýšľa ochorenia, pozn. red.) Na špecializované onkologické vyšetrenie sa pacientka dostala až na jeseň 2022. Tam po ďalších vyšetreniach zistili, že nádor na prsníku už metastázoval po celom tele.
„Najprv mi dva mesiace tvrdili, že som zdravý hypochonder, a teraz, že som celá zmetastázovaná,“nechápe pacientka, ako sa jej stav mohol tak veľmi zhoršiť v priebehu pol roka. Po jednom z vyšetrení ju kontaktovala lekárka, s ktorou nikdy ani len neprišla do kontaktu, jej odporučila vyhľadať právnika a zabezpečiť si deti. Keďže má dvojité občianstvo, rozhodla sa pre liečbu v Prahe, kde si vybavila aj trvalý pobyt a deťom zabezpečila internátne školy.
Zo zákona je zdravotnícky pracovník povinný zachovať mlčanlivosť o faktoch, ktoré sa v rámci praxe dozvedia.
„Týka sa to osobných údajov pacienta, anamnestických údajov, priebehu ochorenia, ako aj vykonaných diagnostických postupov. Zdravotníckeho pracovníka môže zbaviť mlčanlivosti pacient, takéto povolenie však pacientka nikomu nedala,“ hovorí Radmila Strejčková z Asociácie na ochranu práv pacienta.
„Lekár môže poskytovať údaje o pacientovi ďalším lekárom alebo zdravotníckym pracovníkom, ale len tým, ktorí sa bezprostredne podieľajú na poskytovaní zdravotnej starostlivosti danému pacientovi,“ čo sa netýkalo lekárky, ktorá kontaktovala pacientku.
„V takýchto prípadoch odporúčame pacientom, ktorí sa stretli s neetickým správaním zdravotníckych pracovníkov, aby požiadali štatutárneho zástupcu dotknutého poskytovateľa zdravotnej starostlivosti o prerokovanie celej veci v etickej komisii a o prijatie zodpovedajúcich nápravných opatrení,“dodala Strejčková.
Pacientke v Košiciach ponúkli liečbu inovatívnymi prípravkami, ktoré kvôli cene podliehajú schvaľovaniu poisťovne. Tento proces trvá aj dva mesiace a liečbu je nutné predĺžiť. To už však poisťovne neschvaľujú.
„Ľutujem ľudí, čo nemajú možnosť odísť sa liečiť inam,“uzatvára pacientka.
Možnosť, liečiť sa bez súhlasu svojej zdravotnej poisťovne v inom štáte EÚ, majú Slováci už desať rokov. Pre uhradenie určitých výkonov zdravotnej starostlivosti je však nutné schválené poisťovňou.
Hovorkyňa VšZP Eva Peterová spresňuje, že mnohí Slováci z prihraničných regiónov, čo je väčšina Slovenska (65 percent územia), vyhľadávajú zdravotnú starostlivosť v zahraničí a ľudí, ktorí sa takto rozhodnú, je čoraz viac.
"Z nášho pohľadu to, čo sa teraz dva týždne hovorilo o poplatkoch, nie je v súlade so zákonom," skonštatoval Marián Petko z Asociácie nemocníc Slovenska. ANS nie je podľa neho proti poplatkom, no musia byť štátom definované, regulované a mať rovnaké pravidlá pre všetkých. "Má sa prijať legislatívny rámec tak jasne zrozumiteľný, aby z toho vyplývalo, či sa môžu, nemôžu a v akom rozsahu poplatky vyberať," dodal.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik
Potrebujeme vašu podporu, ktorú nám môžete prejaviť ZDIEĽANÍM našich článkov. Myslite na to a po prečítaní článku kliknite na ZDIEĽAŤ. ĎAKUJEME!