Síce tým nijako nepodvádzajú, napriek tomu nám svojimi fintami vedia "vytiahnúť" z peňaženky viac, ako sme mali v úmysle nechať v supermarkete. Veď idete len pre chlieb, toaletný papier, jogurty na raňajky a salámu deťom na desiatu medzi chleby ... a domov prídete o dve hodiny s taškou plnou vecí, ktoré ste vôbec nemali v úmysle kúpiť.
Podľa psychológov supermarkety nás vedia ovplyvniť tak, aby sme v obchode strávili viac času a teda potenciálne minuli viac peňazí. Veľmi dobre premyslené je aj rozloženie tovaru, či osvetlenie a hudba, ktorá nám pri nakupovaní znie.
Odborníčka na psychológiu nakupovania Dr. Cathrine Jansson-Boydová tvrdí, že rozloženie obchodu na nás pôsobí tak, že nakoniec si do košíka vložíme aj veci, ktoré možno nepotrebujeme. Vysvetľuje, že supermarkety sú usporiadané tak, aby tovar nabádal k nákupu.
"Nie je náhoda, že v supermarkete chodíte hore-dole dlhými uličkami. Robia to preto, aby ste "ostali uväznení". Čím viac času v uličke strávite, tým je pravdepodobnejšie, že si do košíka vložíte aj veci, ktoré by ste si inak nekúpili. Keby ste mali šancu odbočiť mimo uličku," upozorňuje Jansson-Boydová.
Odborníčka vysvetľuje, že aj to, kde je v rámci regálov, tovar uložený. Predražené - "značkové" veci často umiestňujú do výšky očí. Pre lacnejšie veci sa musíte zohnúť, alebo "postaviť na špičky".
"Supermarkety potrebujú dosiahnuť čo najväčší zisk. Ak kráčate uličku za uličkou, je vyčerpávajúce nepretržité sledovanie celej výšky uličiek v regáli. Často sa teda pozeráme len vo výške očí, teda približne 135 centimetrov od podlahy," hovorí odborníčka o strategickom rozmiestnení tovaru.
Supermarkety rátajú s našou pohodlnosťou aj pri umiestňovaní akciového tovaru.
"Aby ste sa dostali k akciovému tovaru, musíte prejsť na koniec uličky. To znamená, že vám pred očami defiluje množstvo rôzneho tovaru," upozorňuje Jansson-Boydová. Pritom si však nevšimnete, že napríklad mlieko na spodku regálu môže byť lacnejšie, ako to akciové. Do košíka si však vložíte iné veci.
Supermarkety veľmi dobre ovládajú aj to, ako nás pri nakupovaní ovplyvniť hudbou. Portál Pravda informoval, že podľa prieskumov sme ochotní podvedome sa sústrediť na tovar, ktorého vyhľadávanie v nás evokuje hudba.
"Prieskum zistil, že skupina ľudí, ktorej bola púšťaná americká hudba siahli po hamburgeroch a tí, ktorým znela hudba indická, skôr siahli po jedlách z tejto časti sveta," píše Pravda. Hudba ovplyvňuje aj čas, ktorý v obchode strávime. Keď nám znie príjemná hudba "do pohody", sme ochotnejší stráviť pri nej viac času. Keď sa blíži záverečná, supermarketmi znie rezkejšia, hlasnejšia hudba, ktorá nás pobáda "ponáhľať sa".
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme