Hoci Sviatok Všetkých svätých a Pamiatka zosnulých sú špecificky určené na pripomenutie iných udalostí a súvislostí, mnohí občania tento rozdiel nerozlišujú.
Pre TASR to skonštatovala Katarína Popelková z Ústavu etnológie a sociálnej antropológie Slovenskej akadémie vied (SAV).
"Na základe etnologických výskumov a pozorovaní možno povedať, že na Slovensku sú dnes obidva sviatky vnímané tak v mestách, ako i na dedinách ako pamiatky zosnulých predkov. Obdobie prelomu októbra a novembra sa v ľudovom jazyku označuje ako dušičkové obdobie," povedala Popelková.
"Je to nielen preto, že svoj kresťanský a sekulárny význam si stále udržiavajú obidva opísané sviatky, a že 31. október je na Slovensku pamätným dňom nazvaným ako Pamiatka reformácie. Je to tiež vďaka udomácneniu sa sviatku Halloween, spojeného s predvečerom Sviatku Všetkých svätých," vysvetlila Popelková.
Pokračovala, že hoci je reformácia a jej pripomínanie už niekoľko storočí súčasťou historickej tradície obyvateľov Slovenska, väčšina z nich v súčasnosti 31. október spája na prvom mieste s Halloweenom, ktorého obľuba sa opiera o masovú globálnu popkultúru a komerciu.
"Halloween s vlastnými zvykmi a sviatočnou praxou - maskovaná zábava inšpirovaná predstavou prítomnosti strašidelných duchov, výzdoba verejného priestoru a domácností vyrezanými tekvicami, usporadúvanie večierkov a pod., ktoré neboli v 20. storočí u nás rozšírené, voľne nadviazal a rozšíril domácu tradíciu vyrezávania tekvicových svetlonosov a lampiónových sprievodov a jeho oslavovanie sa stalo súčasťou obdobia spomienkových dní," zhrnula Popelková.
Ozrejmila, že v polovici druhého desaťročia 21. storočia sa na Slovensku z iniciatívy katolíckej cirkvi ako protiváha sviatku Halloween v období na prelome októbra a novembra objavili podujatia nazvané Plesy svätých.
"V predvečer Sviatku Všetkých svätých ich pre deti organizujú kresťanské občianske združenia a farnosti. Ide o karnevaly, na ktorých majú deti masky, predstavujúce svätcov," doplnila.
Poukázala tiež na to, že najznámejší symbol Halloweenu – oranžová tekvica s vyrezanými otvormi v podobe očí, nosa a úst, prípadne osvetlená sviečkou vloženou dovnútra – sa začína u nás objavovať aj vo výzdobe hrobov
"Čo dokladá voľné prelínanie nielen termínov, ale i obsahov a spôsobov prežívania spomenutých sviatkov," uzavrela Popelková.
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a zdieľaním pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik