Zaplatíte viac, no dostanete menej. To nie je len realita v našich obchodoch, tento jav má vo svete dlhoročné pomenovanie a začali ho vnímať už aj Slováci. Prečo tomu tak je a čo si treba všímať?
„Aj váha syrov Encián už dávno klesla zo 120 na 110 gramov. Takisto váha väčšiny jogurtov klesla zo 400 na 380 gramov. Veľkosť balenia je, samozrejme, taká istá, aby si to ľudia nevšimli,” rozčuľuje sa nespokojná zákazníčka na facebookovej stránke Nekŕmte nás odpadom.
A tak je to aj s maslom výrobca Pilos z neho ukrojil až pätinu, no cena v akcii bola 1,99 eur. Pôvodné, s hmotnosťou 250 g je drahšie o euro.
Túto taktiku výrobcovia využívajú hlavne v časoch vysokej inflácie. Je to jeden zo spôsobov boja výrobcov voči nej - výrobca aby nemusel zvýšiť cenu výrobku, zníži jeho gramáž, prípadne objem. Vytvára tak dojem cenovej dostupnosti oproti iným výrobkom.
"Znamená to zmenšovanie veľkosti spotrebiteľského balenia, čo je jeden zo spôsobov, ako môžu výrobcovia bojovať so zvýšenou infláciou, resp. rastom výrobných nákladov. Zmyslom tohto kroku je jemne znížiť objem či gramáž produktu, avšak pri zachovaní ceny,” vysvetľuje analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.
Vo svete tento pojem nie je ničím novým - "zmenšili sa" balenia čipsov zo 185 gramov na 165 gramov, či múka - polkilové balenie reálne váži 400 gramov. Menej útržkov má toaletný papier, prípadne "rodinné balenie" papierových vreckoviek.
K tomuto kroku bol donútený obľúbený tradičný slovenský výrobca cukroviniek.
„Pre vysoké náklady na výrobu prijala firma celý rad opatrení v oblasti zlepšenia výkonnosti výroby, aby bol dosah na spotrebiteľa čo najmenší. Preto sme boli nútení pristúpiť k zníženiu gramáže pri tabuľkových čokoládach s tým, že nová gramáž je vždy jasne vyznačená na obale,” objasnil Jiří Šebeka, manažér pre Slovensko, Maďarsko a Česko.
„Vzhľadom na to, že u spotrebiteľov sú tieto čokolády veľmi obľúbené, snažíme sa, aby zostali na trhu a boli dostupné za rozumnú sumu. Výrobca čokolád Figaro však neurčuje maloobchodnú cenu svojich výrobkoch,” dodal Šebeka.
povedali si výrobcovia a tak zmenšili obaly, ale aj hmotnosť. A prax im za roky dáva za pravdu - vyhadzovanie potravín na Slovensku je dlhodobý problém.
„Dôvody môžu byť rôzne, nemusí sa to týkať iba cenovej politiky producentov potravín súvisiacej so súčasnou infláciou. Optimalizácia obalov nastáva aj mimo infláciu, len je možno menej viditeľná,” dopĺňa. „Zmenšovanie súvisí aj s udržateľnosťou, teda aby sa neplytvalo potravinami na jednej strane a na druhej, aby sa znižovala energetická dávka pri potravinách, ktoré nemajú dobrý pomer nutričných hodnôt, ako napríklad čokoláda a podobne,” hovorí Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu.
Mnohokrát ide o takú zmenu gramáže, ktorú si ako spotrebiteľ nemáte šancu na jednom balení všimnúť. Niektoré obchody však udávajú aj ztv "jednotkovú cenu" za liter, či kilogram tovaru. Pred nekalými praktikami (nahrádzanie surovín menej kvalitnými zložkami) chránia spotrebiteľa smernice EÚ, ktoré ak výrobca nedodrží, hrozia mu nie malé pokuty.
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a zdieľaním pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik