Miroslav Heredoš, ako predstaviteľ Národnej koalície / Nezávislí kandidáti a aktuálne kandidát na primátora hlavného mesta Bratislava, už za svoje vyše dvojročné pôsobenie vo verejnom priestore priniesol viacero noviniek, pokrokových názorov, či iniciatív. Avšak ako doslova revolučný nápad prezentoval na svojej tlačovej konferencii 12. októbra 2022 hlavný bod svojej kampane a to bezplatnú dopravu MHD v meste Bratislava, v rámci svojho programu „BRATISLAVA OBČANOM“.
Áno, a hlavná. Podľa jeho slov z tlačovej konferencie bezplatná doprava MHD nie je utópiou pre mesto Bratislava, ale naopak – je to skutočná vízia a budúcnosť dopravy v európskych metropolách. A že je to tak značí to, že bezplatná doprava MHD funguje totiž už v Luxembursku a Estónsku. Ak má podľa Mira Heredoša Bratislava – rovnako ako iné mestá – zvládnuť a obmedzovať dopravné zápchy, riešiť parkovaciu politiku, dostať ľudí z áut do MHD, či zásadne ovplyvniť ekológiu, tak je jediná a hlavná cesta poskytnúť obyvateľom s trvalým pobytom bezplatnú dopravu. Vízia budúcnosti je viac využívať verejnú dopravu, pretože pohyb autom bude systémom obmedzovaný a znepríjemňovaný a stane sa nákladnou formou dopravy, čo pri cenách benzínu dnes už každý cíti. A zdieľané kolobežky, autá či bicykle v žiadnom prípade nemajú šancu systém reformovať. K tomu ešte jeden fakt – už dnes existujú štúdie, ktoré hovoria, že auto je v pohybe 5 – 7% času dňa, ostatný čas stojí. Tým je povedané k doprave autom po meste všetko.
V prvom rade Miro Heredoš uvádza, že na Slovensku už v mestách Vranov nad Topľou, Poprad, Komárno a Dunajská streda bezplatná doprava – doprava zdarma – existuje, čo mnoho ľudí ani nevie. Už aj malé mestá si vedia nájsť prostriedky na financovanie, preto hlavné mesto musí byť lídrom tejto témy. Už dnes Bratislava a jej rozpočet dáva na MHD obrovské milióny eur. V roku 2021 bola dotácia pre Bratislavský dopravný podnik, a. s., vo výške závratných 99 000 000 eur. To je suma o ktorej bežný Bratislavčan ani netuší – už dnes z jeho daní íde z mestského rozpočtu takmer tri miliardy bývalých korún na fungovanie MHD! Mestský podnik hospodári s rozpočtom okolo 122 – 126 000 000 eur, a teda mesto Bratislava MHD financovalo už na úrovni okolo 76%. To je skutočne neuveriteľné číslo, takto silne dotuje mesto už dnes svoju MHD. Tento fakt netuší drvivá väčšina obyvateľov mesta a tento fakt musí byť hybnou informáciou k tomu, aby každý začal premýšľať nad verejnou dopravou bezplatne. Pretože táto doprava je už z obrovskej časti raz občanom zaplatená.
Miro Heredoš objasňuje, že podľa slov primátora Valla, po jeho nástupe do funkcie Dopravný podnik Bratislava, a. s., šetrí na vybraných nákladoch vyše 20%. To je podľa neho chvályhodné a týmto smerom musí táto firma ísť, ale vzor si musíme vziať z Dopravného podniku mesta Brno, ktoré má o takmer 40% viac dopravých prostriedkov a o 10% nižšie celkové náklady, ako ich bratislavský náprotivok, podnik v 100% vlastníctve mesta. A tento ekonomický prístup v Brne robí rozdiel v miliónoch eur ročne voči Bratislave. Takisto ekonomickým auditom sa získajú presné informácie, kde a ako šetriť a ktoré „nastrčené“ firmy stopnúť. Urobiť aktraktívnou reklamu v prostriedkoch MHD je ďalší bod. Správna cesta je tiež otvoriť grafikony a na linkách, ktoré sú málo vyťažené, alebo mimo špičky vysielať krátke autobusy, ktoré majú polovičnú spotrebu (pozn. krátky autobus má spotrebu 27 – 32 l na 100km, dlhý 18m autobus má spotrebu na úrovni dvojnásobku). A cesta je tiež v čo najväšej miere používať električkové a trolejbusové spojenie a „traťovať“ týmto spojením čo najväščšie množstvo liniek.
Ak má byť mesto ekonomicky zdravé, musí si hlavné služby robiť vo svojej réžii, takzvane „in house“. Takto vie ušetriť množstvo financií, podľa Magistrátu sa takto šetrí 20 000 000 eur ročne. To je opäť chvályhodné, ale podľa Mira Heredoša je to len polovica cesty. Mesto musí nastúpiť cestu, ktorú poznajú už v Rakúsku a Nemecku. Cesta veľkého mestského HOLDINGU – mestské firmy musia byť zjednotené v mestskom holdingu, ktorý tieto firmy ekonomicky, organizačne a personálne zastreší. Silný mestský holding vie ekonomicky stabilizovať svoje združené firmy (zisk distribuovať, stratu deliť), vie digitalizovať, vie zjednocovať personálne štruktúry, vie ľahšie získať úver a za lepších podmienok, vie lacnejšie obstarávať služby či tovary. Výhody a šetrenie financií spôsobom zjednotenia mestských firiem sú obrovské, takouto cestou sa dajú nájsť prostriedky, ktoré sa dajú použiť rôznym spôsobom – aj na dofinancovanie bezplatnej MHD. Chce to prestať kradnúť, alebo odlievať, či vyhadzovať nezmyselné sumy na nezmyselné projekty. Mesto len musí pracovať ekonomickým „smart“ systémom a svoju silu kumulovať, následne znásobovať a takto rozumne ušetrené prostriedky distribuovať na verejne prospešné veci a služby v meste.
Týmito spôsobmi uviedol Miro Heredoš možnosti, ako sa dá prejsť a získať pre občanov verejnú dopravu MHD v Bratislave bezplatne. V silách mesta je takúto službu občanovi ponúknuť, navyše – po 30 rokoch platenia daní by si každý v meste zaslúžil už konečne viditeľne užívať svoje zaplatené dane formou odmeny! Formou služby, ktorá bude užitočná, ekologická, zmysluplná a odľahčí tak doprave v meste, ako aj parkovaniu a vo finále aj peňaženke občanov, ktorá je už aj tak zaťažená neúmerným rastom cien. Verejná doprava zdarma v Bratislave je preto víziou a revolučným krokom smerom vpred tak pre naše mesto, ako aj pre každú európsku metropolu.
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a zdieľaním pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik