Briti sa pred zimou zásobujú elektrickými prikrývkami, sviečkami a energeticky efektívnymi kuchynskými spotrebičmi. Stúpajúce účty za plyn a rekordná inflácia ich nútia pripraviť sa na ťažké časy.
Prieskum trhu tento týždeň ukázal, že rast cien potravín dosiahol v septembri nový rekord 13,9 %, čo ešte prehĺbi krízu životných nákladov. Zároveň údaje britského maloobchodného konzorcia (BRC) KMPG Retail Sales odhalili, že ľudia investujú do položiek, ktoré im pomôžu ušetriť aspoň nejaké peniaze.
K zhoršeniu vyhliadok spotrebiteľov došlo v čase, keď bola centrálna banka (Bank of England, BoE) nútená zasiahnuť na trhu s vládnymi dlhopismi, aby udržala finančnú stabilitu. Nezamestnanosť v Spojenom kráľovstve za tri mesiace do konca augusta zároveň klesla na 3,5 % z 3,6 %, čo vytvára tlak na rast miezd a inflácie.
Pochmúrne ekonomické vyhliadky znamenajú, že spotrebitelia obmedzujú akékoľvek zbytočné výdavky, čo opäť ohrozuje firmy v oblasti pohostinstva a voľného času, ktoré sa snažia zotaviť sa z pandémie ochorenia COVID-19.
Podľa Esme Harwoodovej, riaditeľky spoločnosti Barclaycar, mnohé sektory ekonomiky pravdepodobne čaká ťažké obdobie, pretože spotrebitelia sa sústreďujú na nevyhnutné výdavky a podniky sa naďalej čelia "inflačným protivetrom".
Inflácia začala v Británii stúpať v polovici roku 2021, keď po problémoch v dodávateľskom reťazci a po zmene pravidiel obchodovania po brexite nasledoval rast cien energií. V auguste dosiahla miera inflácie 9,9 %, čo bol síce pokles z júlového 40-ročného maxima 10,1 %, ale BoE očakáva, že v októbri dosiahne vrchol tesne pod hranicou 11 %.
Hoci vláda sľúbila dotácie na účty za energie pre domácnosti a podniky počas nasledujúcich šiestich mesiacov, priemerná domácnosť stále platí každý mesiac za teplo a osvetlenie dvakrát toľko ako pred rokom.
Deväť z 10 ľudí v prieskume Barclaycard, ktorý sa uskutočnil od 23. do 26. septembra, uviedlo, že ich znepokojujú účty za energie v domácnostiach.
Spoločnosť Kantar, predajca kuchynských zariadení vrátane tzv. pomalých hrncov (slow cooker), ktoré spotrebujú menej energie, zaznamenal za štyri týždne do 4. septembra medziročný nárast dopytu o 53 %.
Aj dopyt po perinách a elektrických prikrývkach stúpol, medzimesačne o 8 %, a predaj sviečok vzrástol o 9 %. To zodpovedá trendu, ktorý eviduje sieť obchodných domov John Lewis. Tá uviedla, že Briti kupujú viac termobielizne, rukavíc a županov, aby sa doma zahriali bez zapnutého kúrenia.
Tlak na rozpočty domácností ich núti vyhýbať sa nákupom drahších položiek, ako sú nové počítače, televízory či nábytok. A to zase vyvoláva obavy medzi obchodníkmi o kľúčovú vianočnú sezónu.
Viac ako polovica opýtaných v prieskume Barclaycard uviedla, že plánujú znížiť svoje výdavky, aby si túto zimu mohli dovoliť účty za energiu, pričom obmedzia tiež trávenie večerov mimo domova.