A ďalších 35 000 letov bolo prevádzkovaných takmer prázdnych. Aktivisti v oblasti klímy označili odhalenia za „šokujúce“, informuje Guardian
Od roku 2019 priletelo na britské letiská alebo z nich viac ako 5 000 úplne prázdnych osobných letov. Ďalších 35 000 komerčných letov bolo od roku 2019 takmer prázdnych, pričom podľa analýzy údajov Úradu pre civilné letectvo (CAA) bolo obsadených menej ako 10 % sedadiel. Spolu to robí asi 40 000 „letov duchov“.
„Zverejnenie týchto údajov je krok správnym smerom, ale potrebujeme väčšiu transparentnosť, aby sme pochopili, prečo tieto neefektívne a znečisťujúce praktiky pokračujú, a aby sme vinníkov brali na zodpovednosť,“ povedal Tim Johnson z Aviation Environment Federation. "Vzhľadom na klimatickú núdzovú situáciu je odhalenie, že toľko takmer prázdnych lietadiel spaľovalo fosílne palivá a pridávalo sa k hromadeniu CO 2 v atmosfére, dosť šokujúce."
Hovorca ministerstva dopravy uviedol, že bude spolupracovať s CAA na monitorovaní obsadenosti lietadiel a bude sa snažiť o väčšiu transparentnosť v otázke duchovných letov.
Počet prázdnych letov zostal na podobnej úrovni pred, počas a po pandémii cestovných obmedzení, s druhou najvyššou úrovňou v druhom štvrťroku 2022. To naznačuje dôvod letecké spoločnosti, ktoré sa rozhodli lietať prázdnymi lietadlami, nesúviseli s vplyvom Covidu na letectvo.
Polovica prázdnych letov bola v Spojenom kráľovstve a sedem najlepších letísk predstavovalo dve tretiny z celkového počtu, na čele s Birminghamom s 1 455, Lutonom (1 307) a Bristolom (758). Počet prázdnych letov nekoreloval s celkovým počtom letov na každom letisku, čo naznačuje, že môžu odrážať problémy na konkrétnych trasách.
Od začiatku roka 2020, keď čísla vyskočili na začiatku pandémie Covid, sa mesačne uskutočnilo v priemere 1 200 takmer prázdnych duchovných letov. Väčšina z nich – asi 80 % – smerovala do alebo zo zahraničných destinácií.
Osem letísk, ktoré patria medzi najrušnejšie v Spojenom kráľovstve, predstavovalo približne dve tretiny takmer prázdnych letov od roku 2019, na čele s letiskami Heathrow (10 467), Manchester (3 309), Gatwick (2 766) a Stansted (2 197). Edinburgh a Glasgow mali viac ako 1 500 takmer prázdnych letov.
Alethea Warrington z klimatickej charitatívnej organizácie Possible povedala: „Tieto šokujúce nové údaje o letoch duchov sú ďalším príkladom toho, že leteckému priemyslu nemožno dôverovať, že svoje emisie nasmerujú na riešenie klimatickej krízy.
"Aby sme to definitívne ukončili, je čas začať zdaňovať petrolej, aby sme odradili zbytočné emisie," uviedla.
Hovorca aeroliniek Airlines UK povedal: „V rokoch 2019 až 2022 prileteli a odleteli zo Spojeného kráľovstva milióny letov, pričom len malá časť bola prevádzkovaná bez alebo s malým počtom cestujúcich a z rôznych prevádzkových dôvodov spôsobených pandémiou.
Letecké spoločnosti popreli, že by prevádzkovali strašidelné lety, aby si zachovali sloty. Normálne pravidlo 80:20, čo znamená, že 80 % letov na trase musí byť prevádzkovaných, aby sa zachovali cenné sloty, sa vzťahuje iba na najrušnejšie letiská a bolo pozastavené od konca marca 2020 z dôvodu pandémie. V októbri 2021 bolo znovu zavedené ako pravidlo 50:50 a od konca marca 2022 sa zvýšilo na 70:30 .
Hovorca letiska v Birminghame uviedol: „Obsadenie letov počas pandémie kleslo v dôsledku cestovných obmedzení. Počas tohto obdobia lety do Birminghamu zahŕňali britských štátnych príslušníkov vracajúcich sa z krajín „červeného zoznamu“, PPE a afganských utečencov.
Hovorca letiska Luton uviedol, že medzi dôvody vysokého počtu letov duchov patria cestovné obmedzenia Covid a regulačné požiadavky týkajúce sa letovej spôsobilosti lietadiel a licencovania pilotov. "Po odstránení všetkých cestovných obmedzení sa priemerné zaťaženie cestujúcich na let toto leto vrátilo na 88 percent," povedal. Premiestnenie lietadiel a údržba boli jedným z dôvodov, ktoré letisko v Bristole uviedlo pre svoje strašidelné lety.
Heathrow je najrušnejšie letisko v Spojenom kráľovstve a malo najvyšší počet takmer prázdnych letov. Hovorca Heathrow povedal: „V čase [počas pandémie], keď priemysel strácal miliardy, by žiadny operátor nelietal s lietadlom bez toho, aby bolo komerčne životaschopné alebo bez prevádzkovej potreby. Keď sa hranice pre cestujúcich uzavreli, letecké spoločnosti prešli na nákladnú dopravu, ktorá dodáva životne dôležité zdravotnícke potreby pre krajinu.
Anna Hughes zo skupiny kampane Flight Free UK povedala: „Vypustenie desaťtisícov prázdnych alebo takmer prázdnych lietadiel do vzduchu počas klimatickej krízy je obrovské plytvanie peniazmi a zbytočný zdroj emisií. Zosmiešňuje snahu ľudí znižovať vlastné emisie. Ak to pre letecké spoločnosti dáva obchodný zmysel, potom je s obchodným modelom niečo zlé.“
Hovorca aeroliniek Airlines UK povedal: „Letecké spoločnosti Spojeného kráľovstva sú plne odhodlané dosiahnuť čisté nulové emisie do roku 2050. Okrem naplnenia našich letov v čo najväčšej možnej miere robíme z „jet zero“ realitou modernizáciou nášho vzdušného priestoru, aby sme ešte viac znížili neefektívnosť. aspoň 10 % trvalo udržateľného leteckého paliva do roku 2030 a poháňanie vývoja komerčných lietadiel s nulovými emisiami.
Johnson povedal: „Bolo predložených niekoľko dôvodov takmer prázdnych letov počas pandémie, ale poskytovanie údajov za rok 2019 – rekordný rok pre cestujúcich na letiskách v Spojenom kráľovstve – poukazuje na širší problém. Údaje tiež ukazujú, že len z Heathrow a Gatwicku priletelo alebo odletelo v roku 2019 50 000 lietadiel menej ako z polovice naplnených. To musí spochybňovať tvrdenia týchto letísk, že sú skutočne plné a potrebujú sa rozšíriť, ako aj ich tvrdenia, že reagujú na naliehavosť klimatickej výzvy.
Všetky lety v údajoch CAA sú komerčné lety s pasažiermi a nie sú zahrnuté výcvikové lety leteckých posádok. Uskutočnili sa tisíce letov duchov na ropné plošiny, ale tie neboli zahrnuté do analýzy Guardianu. Údaje CAA tiež uvádzajú, že letisko Bournemouth má 933 prázdnych letov, ale podľa letiska išlo o nekomerčné lety prevádzkované spoločnosťou, ktorá je nájomcom letiska.
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a zdieľaním pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik