Militanti sú nadšení. Novinári, "vlajočkári" a podporovatelia vlády sa tešia z toho, že pápež schvaľuje dodávky zbraní na Ukrajinu. Pacifisti sú sklamaní a mnohí sa pýtajú, ako to vlastne myslel.
"Po mediálnych správach, že "pápež schvaľuje dodávky zbraní na Ukrajinu" zostalo veľa ľudí zmätených. Tak som sa na to trochu pozrel a ako sa dalo čakať - jeho slová boli absolútne vytrhnuté z kontextu. Pozrime sa teda na to, čo v skutočnosti vyhlásil...," hovorí Chmelár.
Historik a politológ Eduard Chmelár upozorňuje, že médiá slová hlavy katolíckej cirkvi vytrhli z kontextu.
Všíma si, že odkedy sa pápež prejavil ako silný zástanca mieru, mnohí politici, či médiá ho začali ignorovať. Americká tlač zašla tak ďaleko, že jeho mierové posolstvá neuverejňuje vôbec. Tí istí, ktorí nezachytili jeho výzvu na odzbrojenie sa dnes odvolávajú na jeho slová s tým, že pápež schvaľuje to, čo sa deje.
"Vo štvrtok 15. septembra v Astane vystúpil s príhovorom, v ktorom za najnebezpečnejší a najškandalóznejší trend dneška označil „nezmyselné vojnové šialenstvo, príliš veľa nenávisti a rozdelenia, príliš veľa nedostatku dialógu a pochopenia druhého“. Otázky vojny a mieru boli v centre pozornosti celého kongresu. Ako sa uvádza v záverečnom vyhlásení, „rozpútanie akéhokoľvek vojenského konfliktu, vytváranie ohnísk napätia a konfrontácie spôsobuje reťazové reakcie, ktoré narušujú medzinárodné vzťahy“," píše Chmelár a pripomína výzvu svetovým lídrom, aby sa vzdali agresívnej a deštruktívnej rétoriky vedúcej k destabilizácii sveta. Veľmi presne tak pomenovali riziká medzinárodného napätia. Veď na pozadí ukrajinského konfliktu ožívajú konflikty v Arménsku, Kirgizsku či Sýrii.
"Je to zahrávanie sa s ohňom. Preto sa ani nemožno čudovať pápežovi Františkovi, ktorý navyše poukázal na situáciu v Africkom rohu, Mozambiku, Eritrei, Etiópii či Mjanmarsku a zopakoval: „Sme v svetovej vojne,“ píše ďalej Chmelár.
„Je to politické rozhodnutie, ktoré môže byť morálne a morálne akceptované, ak sa urobí v súlade s podmienkami morálky," odpovedal pápež František nemeckému novinárovi (otázka znela – jedinou výnimkou na použitie násilia je sebaobrana. Vzťahuje sa teda táto situácia na Ukrajinu?) a médiá jeho odpoveď odcitovali.
"Môže to však byť nemorálne, ak sa to robí s úmyslom väčšmi vyprovokovať vojnu alebo predávať zbrane, či zbaviť sa tých zbraní, ktoré už viac nepotrebujem.“ Túto pasáž však médiá zámerne necitovali, hoci dosť zásadným spôsobom mení predchádzajúcu výpoveď. František si spomenul na zážitok z detstva, keď ako deväťročný zažil v roku 1945 koniec vojny a videl všetkých plakať od radosti… „Mier je väčší ako všetky vojny,“ doplnil Chmelár úplný pápežov výrok.
Tento pápež nikdy nepodporoval obchod so zbraňami, to je jednoducho bezočivá lož. Už na jar minulého roka, počas veľkonočných sviatkov, predniesol silné slová proti zbrojeniu v čase, keď politici volali po zvyšovaní zbrojenia. Kým ľudia ako Biden, Johnson, Duda či Čaputová apelovali na „záväzky voči NATO“, on hovoril o záväzkoch voči Bohu," pripomína Chmelár vianočné pápežove posolstvo.
Nebolo tomu inak ani mesiac od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu. Z hanebnej vojny na Ukrajine podľa Chmelára pápež obvinil starú logiku moci, ktorá v geopolitike dominuje.
"Zdôraznil, že viac zbraní a sankcií konflikt na Ukrajine nevyrieši. Svet by mal podľa jeho slov prehodnotiť spôsob vládnutia tak, aby nepodliehal modelu ekonomicko-technokraticko-vojenskej moci. Hoci František niekoľkokrát vyslovil ostrý protest voči ruskej agresii, hoci jednoznačne vníma Ukrajinu ako obeť, za vinníkov vojny považuje všetkých, ktorí živia tento začarovaný kruh násilia, zbrojenia a ovládania. V jeho očiach zlyháva každý, kto si namiesto mieru vyberá vojnu. Nie je to len Putin, ktorý vtrhol na Ukrajinu po tom, čo v prejave odporne šovinistickým spôsobom spochybnil ukrajinský národ a ktorý na výzvu talianskeho premiéra, aby uzavrel prímerie, odpovedal: „Teraz na to nie je čas,“ rekapituluje Chmelár a upozorňuje, že na mier je čas vždy.
"František sa rozišiel s viac ako 1 600-ročnou augustiniánskou tradíciou tzv. spravodlivej vojny. Za touto zmenou stojí predovšetkým jeho štátny sekretár kardinál Pietro Parolin. „Žiadna vojna nie je spravodlivá!“ zdôrazňuje dnes pápež František. To je zásadnejší obrat, ako sa na prvý pohľad zdá. Pápež žiada „zakázať vojnu“, teda skoncovať s ňou v medzinárodných vzťahoch," vysvetľuje Chmelár postoj pontifika.
"František na nej označil obchod so zbraňami za „vražedný obchod“. Ja by som to povedal ešte tvrdšie, v mojich očiach je obchod so zbraňami na rovnakej morálnej úrovni ako obchod s drogami, ale to nie je dôležité. Podstatné je, že toto vyjadrenie hlavy katolíckej cirkvi sa nikde v médiách neobjavilo. Poľská novinárka Sylwia Wysocka sa ho ešte pokúsila dotlačiť k odpovedi sugestívnou otázkou, že veď predsa násilie Ruska je neospravedlniteľné a mala by byť nejaká červená čiara, za ktorou by sme už povedali dialógu s Moskvou nie. Ale František sa nedal vyprovokovať a pokojne odpovedal, že aj keď je dialóg ťažký, treba dať príležitosť na neho všetkým. Jeho nasledujúce slová by sa všetci, ktorí ženú národy do vojen, mali učiť naspamäť: „Nevylučujem dialóg s akoukoľvek mocnosťou, aj keby bola vo vojne, aj keby dokonca bola agresorom… Niekedy sa dialóg musí viesť, aj keď nám „smrdí“, ale musí sa viesť. Vždy krok vpred, natiahnutá ruka, vždy! Pretože v opačnom prípade zatvárame jediné rozumné dvere k mieru. Niekedy neprijímajú dialóg: škoda! Ale dialóg sa musí viesť vždy, aspoň ponúknuť, a toto je dobré aj pre toho, kto ho ponúka, dáva mu dýchať,“ cituje Chmelár pápeža.
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a zdieľaním pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik