Aj vojna má pravidlá, hovorí Medzinárodný výbor Červeného kríža. Sú obsiahnuté v zmluvách nazývaných Ženevské konvencie a v ďalších medzinárodných zákonoch a dohodách. Čo je vojnový zločin a mohol by byť Putin stíhaný za Ukrajinu? – pýta sa BBC.
Civilisti nemôžu byť úmyselne napadnutí, ani infraštruktúra, ktorá je životne dôležitá pre ich prežitie.
Niektoré zbrane sú zakázané pre utrpenie, ktoré spôsobujú, ako napríklad protipechotné nášľapné míny a chemické alebo biologické zbrane.
O chorých a ranených sa treba postarať, vrátane zranených vojakov, ktorí majú práva ako vojnoví zajatci.
Iné zákony zakazujú mučenie a genocídu – úmyselný pokus zničiť určitú skupinu ľudí.
Závažné trestné činy počas vojny, ako je vražda, znásilňovanie alebo masové prenasledovanie skupiny, sú známe ako „zločiny proti ľudskosti“.
Podľa Ukrajiny bol ruský letecký útok na pôrodné a detské oddelenia v Mariupole vojnovým zločinom. Zahynuli traja ľudia vrátane dieťaťa a 17 zamestnancov a pacientov bolo zranených.
Ako ďalej informuje BBC, objavili sa aj správy, že ruské jednotky sa zamerali na utekajúcich ukrajinských civilistov.
Pribúdajú dôkazy, že kazetové bomby – munícia, ktorá sa delí na množstvo bômb, zasiahli civilné oblasti Charkova.
Rusko ani Ukrajina sa neprihlásili k celosvetovému zákazu ich používania, no aj tak by sa tieto incidenty dali považovať za vojnový zločin.
Americké ministerstvo obrany tvrdí, že Rusko použilo termobarické výbušniny, ktoré nasávaním kyslíka vytvárajú obrovské vákuum. Tieto ničivé výbušniny nie sú zakázané, ale ich úmyselné použitie v blízkosti civilistov by takmer určite porušilo pravidlá vojny.
Mnohí odborníci tvrdia, že samotná invázia je trestným činom v rámci konceptu agresívnej vojny.
Každá krajina má povinnosť vyšetriť podozrenie z vojnových zločinov.
Niektoré národy to robia viac, iné menej.
Vo Veľkej Británii sa vyšší policajní dôstojníci ponúkli, že pomôžu pri zhromažďovaní dôkazov o potenciálnych zločinoch na Ukrajine.
Od druhej svetovej vojny existovala séria jednorazových súdov – vrátane tribunálu pre vojnové zločiny spáchané po rozpade Juhoslávie.
Bol zriadený aj orgán na stíhanie niektorých osôb zodpovedných za genocídu v Rwande, kde extrémisti Hutu v roku 1994 zabili 800 000 ľudí za 100 dní.
Dnes majú Medzinárodný trestný súd (ICC) a Medzinárodný súdny dvor (ICJ) úlohy, ktoré presadzujú pravidlá vojny.
ICJ rozhoduje o sporoch medzi štátmi, nemôže však stíhať jednotlivcov. Ukrajina tam začala konanie proti Rusku kvôli invázii.
Ak by ICJ rozhodol v neprospech Ruska, úloha presadiť tento rozsudok by pripadla Bezpečnostnej rade OSN (BR OSN) .
Ale Rusko - jeden z piatich stálych členov BR OSN - by mohlo vetovať akýkoľvek návrh na jeho sankcionovanie.
ICC vyšetruje a stíha jednotlivých vojnových zločincov, ktorí nestoja pred súdmi jednotlivých štátov.
Ide o moderného a trvalého nástupcu Norimbergu, ktorý stíhal najdôležitejších preživších nacistických vodcov.
Hlavný prokurátor ICC, britský právnik Karim Khan tvrdí, že existuje rozumný dôvod domnievať sa, že na Ukrajine boli spáchané vojnové zločiny – a má povolenie 39 štátov vyšetrovať.
Vyšetrovatelia sa budú zaoberať minulými a súčasnými obvineniami siahajúcimi až do roku 2013, pred ruskou anexiou Krymu.
Ak existujú dôkazy proti jednotlivcom, prokurátor požiada sudcov ICC, aby vydali zatykače, aby ich postavili pred súd, ktorý sa bude konať v Haagu.
Tu sa ukazujú praktické obmedzenia právomoci súdu.
Súd nemá vlastnú políciu. Spolieha sa na štáty, ktoré zatknú podozrivých.
Rusko však nie je členom súdu. Prezident Putin nevydá žiadneho podozrivého.
Ak by podozrivý odišiel do inej krajiny, mohol by byť zatknutý.
Je oveľa jednoduchšie pripísať vojnový zločin vojakovi, ktorý ho spáchal, ako vodcom, ktorí im prikázali strieľať.
Ale ICC môže stíhať aj prečin „vedenia agresívnej vojny“.
Ide o trestný čin neoprávnenej invázie alebo konfliktu, ktorý presahuje ospravedlniteľné vojenské akcie v sebaobrane.
Profesor Philippe Sands, odborník na medzinárodné právo z University College London, tvrdí, že ICC nemôže stíhať ruských vodcov za tento trestný čin, pretože krajina nie je signatárom súdu.
Teoreticky by Bezpečnostná rada OSN mohla požiadať ICC o vyšetrenie tohto trestného činu. Ale opäť by to mohol Rusko vetovať ako jeden z piatich stálych členov rady.
Efektívnosť ICC a spôsob, akým sa medzinárodné právo prejavuje v praxi, nezávisí len od zmlúv, ale aj od politiky a diplomacie.
A profesor Sands a mnohí ďalší odborníci tvrdia, že rovnako ako v Norimbergu riešenie opäť spočíva v diplomacii a medzinárodnej dohode.
Vyzýva svetových lídrov, aby zriadili jednorazový tribunál na stíhanie zločinu agresie na Ukrajine, uzatvára BBC.
(Medzititulky red. HD.)
Poznámka:
Článok pochádza z oficiálneho legálneho zdroja a nevyjadruje stanovisko redakcie HD.
Nájdete nás naďalej aj a najmä tu: https://t.me/hlavnydennik