"Potrebujem muníciu, nie odvoz!" povedal podľa denníka SME prezident Ukrajiny V. Zelenskyj, keď sa ho snažili evakuovať z Kyjeva.
Muníciu teda dodáva aj Slovensko. Akým spôsobom sa prepravuje? Informoval denník SME.
Presne taká je suma, ktorú dosiaľ Slovensko cez víkend schválilo na dodávky systémov protivzdušnej obrany, protitankových striel, munície, odmínovacích zariadení a ďalšieho vojenského materiálu. Európska únia odpovedala vojenskou "pomocou" ukrajinskej armáde za 450 miliónov eur.
Keby sme na ňu využili lietadlá, hrozila by vojna NATO s Ruskom a to nechce nikto. Dôležité je preto vybrať prijateľnú trasu a spôsob. Tie však MO SR považuje za utajované skutočnosti a preto ich nesprístupňuje.
Tá je vylúčená aj preto, že Rusko má vo vzdušnom priestore prevahu a mnohé vojenské letiská zbombardovalo. USA, Veľká Británia a ostatní členovia NATO odmietli zriadiť nad Ukrajinou bezletovú zónu, pretože by hrozila vojna, ktorá by sa rozšírila na celý kontinent. Ako vyhlásil minister zahraničných vecí USA Antony Blinken: „NATO nie je útočná aliancia, nevyhľadávame konflikt."
Podľa denníka SME je to 12-tisíc kusov 120-milimetrovej mínometnej munície, 10 miliónov litrov nafty, 2,4 milióna litrov leteckého paliva, systém protivzdušnej obrany (pravdepodobne z pleca odpaľované zbrane Igla 18), protitankové strely, ďalšia nešpecifikovaná munícia, odmínovacie zariadenia.
Maďarsko ubralo spojencom z možností pri výbere prepravných koridorov - vojenskú pomoc Ukrajine prevážať odmietlo. Slovenský koridor je obmedzený: „Aj keby napríklad Slovensko chcelo svoju vojenskú pomoc a tiež dodávky od spojencov doručovať cez svoju východnú hranicu, nie je to jednoduchá cesta kvôli Karpatom,“ povedal britský analytik európskej bezpečnosti Ed Arnolds z Royal United Services Institute v Londýne. A tak sa naše územie cestným konvojom dá využiť len obmedzene.
Ukrajinci si podľa denníka Sme pomoc prevezmú na hraniciach. Štáty NATO tak nemôžu byť Ruskom obviňované, že sa vojenský personál NATO podieľa na vojenskom konflikte.
"Jeden kamión s cisternovým návesom odvezie 45-tisíc litrov nafty, Slovensko by muselo vyslať 277 kamiónov, aby náklad doručili," hovorí armádny publicista Vladimír Bednár. Druhou možnosťou je preprava po koľajniciach. Napriek svojej zraniteľnosti dokáže naraz prepraviť viac, ako nákladné autá. Slovensko zrejme už využilo vlaky aj na dodanie 12-tisíc kusov 120-milimetrovej mínometnej munície, ktorú Slovensko tiež Ukrajine sľúbilo doručiť. „Nevidím dôvod, prečo by sa nevyužilo spojenie v Čiernej nad Tisou, kde sa to preloží na širokorozchodnú ukrajinskú trať,“ ozrejmuje Bednár.
Poznámka: Článok pochádza z oficiálneho legálneho zdroja a nevyjadruje stanovisko redakcie HD.
Nájdete nás naďalej aj a najmä tu: https://t.me/hlavnydennik