Valentina Vojevodina je majiteľka a prevádzkovateľka troch potravín v Bratislave, ktoré mali v názve dovetok "ruský obchod".
A práve ten musela zrušiť, informuje finweb.hnonline.sk.
„Pri nepohode alebo ohrození máme pod vplyvom emócií tendenciu hľadať vinníka, no paušalizácie a zovšeobecnenia sú veľmi nebezpečné,“ hovorí sociologička Silvia Porubänová v reakcii na príbeh Rusky, pochádzajúcej z Kazachstanu, žijúcej v Bratislave.
"Zatrieť" dovetok s ruským obchodom ju prinútil strach z reakcií ľudí po invázii Ruska na Ukrajinu. Zmazala ho z webovej stránky a sociálnych sieti a prelepila ho na prevádzkach. Zmenou prešlo aj logo. Poslednou kavpkou bolo podľa finwebu poškodenie pútača vandalmi. „Poškodili nám tabuľku a stojan, bála som sa, že dôjde k niečomu horšiemu.“ Svoju budúcu priazeň jej obchodom podmieňovali aj stáli zákazníci tým, že slovo „ruský“ zmizne z názvu.
V portfóliu jej predaja sa nachádzajú aj gruzínske, pobaltské, či nemecké produkty. Jej prevádzky patria pod nemeckú spoločnosť Mix Markt. Tú pred 25 rokmi založili traja ruskí Nemci.
Bojkot všetkého, čo nesie nálepku "ruské" (ruské vajce, vodka, či zmrzlina) podľa sociologičky nie je riešením. „Príslušníci tejto národnosti, ktorí žijú na Slovensku, k nám prišli aj preto, že nesúhlasia s režimom, politikou a ani samotnými bojmi na Ukrajine,“ hovorí pre finweb Porubänová.
Zahraničné médiá podľa finwebu naprieč mnohými krajinami informujú o podobnom správaní. Príkladom je Russian Tea Room v New Yorku s 95-ročnou tradíciou, ktorú obľuboval aj Frank Sinatra. Reštaurácia síce na sociálnych sieťach odsúdila Putinovu agresiu a vyjadrila podporu nášmu susedovi, novinári z New York post tvrdia, že v utorok tam na menu prišlo len 16 ľudí, čo je ďaleko menej, ako bežne.
Finweb s touto otázkou kontaktoval aj ruské reštaurácie v našom hlavnom meste. Tie sa odmietli vyjadriť. „Určité riziko tu síce je, no zatiaľ je predčasné hodnotiť, nakoľko budú tieto prevádzky ovplyvnené dianím na Ukrajine. Po tretej vlne sa nám totiž stále nepodarilo opäť nahnať ľudí do podnikov,“ vysvetľuje Marek Harbuľák, prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska.
Nájdete nás naďalej aj a najmä tu: https://t.me/hlavnydennik