A máme to tu zas! Nápor na predajne potravín a hygienických potrieb sa pomaly ale iste začína prejavovať znova. Pred dvomi rokmi Slovákov do obchodov nahnala pandémia, dnes situácia na Ukrajine. Máme dôvod na paniku?
„Po vlne veľkých nákupov z obdobia začiatku pandémie, keď sa vystrašení obyvatelia predzásobovali, aktuálne prichádza ďalšia vlna," konštatuje pre Hospodárske Noviny analytik Ľubomír Drahovský.
Podľa odborníka vojna na Ukrajine spôsobila, že ľudia čelia ďalšiemu strachu z nepoznaného, a začali vo väčšom skupovať trvanlivé potraviny, ktoré majú lehotu spotreby v horizonte niekoľkých rokov. "Toto správanie zákazníkov je úplne logické a dalo sa očakávať," myslí si Drahovský.
„Nakupujú, pretože nevieme predpokladať, čo sa bude diať v najbližšom období. Osobne som však presvedčený, že aj túto vlnu obchody zvládnu,“ konštatuje.
Aj veľké reťazce zaznamenali prvé výpadky tovaru najmä v blízkosti hraníc s Ukrajinou.
„Zvýšený dopyt po potravinách sme zaznamenali na východe krajiny. Zákazníci nakupujú vo väčšom množstve trvanlivé potraviny. Našou prioritou je plynulé zásobovanie potravinami v našich obchodoch,“ uviedol pre HN riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednota Slovensko Branislav Lellák.
Všetci však upozorňujú, že panika nie je na mieste. Minimálne čo sa zásobovania a dodávok týka, pandémia ich poučila.
"Základná dostupnosť tovaru je aj vďaka dostatočným skladovým zásobám v našom logistickom centre zabezpečená,“ tvrdí hovorca Kauflandu Samuel Machajdík.
„Mohlo sa stať, že niektoré produkty boli v aktuálnom čase vypredané, ale prakticky okamžite sme ich dokázali doplniť. Tovaru máme dostatok a aktuálnej situácii prispôsobujeme aj objednávky," nevidí dôvod na paniku ani Tomáš Bezák, hovorca Lidla.
Analytik Drahovský je presvedčený, že obchody súčasnú situáciu so zásobovaním zvládnu lepšie ako tú zo začiatku pandémie.
„Plus sú vo výhode, že už nemusia kontrolovať dodržiavanie značného množstva opatrení. V praxi to znamená, že pracovná sila sa môže sústrediť na samotný predajný proces, teda na vykladanie dodaného tovaru, jeho dokladanie na pulty a podobne,“ vysvetľuje Drahovský.
Upozorňuje však na to, na rovnaký nákup si priplatíme. „V porovnaní s obdobím pandémie zaplatia zákazníci za svoje nákupy o osem až desať percent viac,“ odhaduje analytik.
Nájdete nás naďalej aj a najmä tu: https://t.me/hlavnydennik