„Šoféri, vyzlečte staré kabáty a oblečte si nové,“ odkazuje vodičom dopravný analytik Ján Bazovský. Od marca totiž platia nové pravidlá cestnej premávky, ktoré viac chránia cyklistov.
Osveta šoférov chýba, preto na ňu upozorňuje zdravotná poisťovňa Dôvera. Náklady na zdravotnú starostlivosť, ktoré musia vinníci nehôd zaplatiť zdravotným poisťovniam, sa totiž ročne vyšplhajú na stovky tisíc až milióny eur.
Najväčší pozor si treba dávať pri odbočovaní z hlavnej cesty, kedy vodič musí dať prednosť cyklistovi idúcemu nielen po ceste ďalej rovno, ale aj po cyklistickej cestičke, ktorá je rovnobežná s hlavnou cestou. Takisto pri vchádzaní z vedľajšej cesty na hlavnú, ak súbežne s hlavnou cestou vedie cestička pre cyklistov, musí dať šofér na vedľajšej ceste prednosť cyklistovi.
„Najčastejšou príčinou dopravných nehôd na slovenských cestách je nevenovanie pozornosti jazde vodičmi motorových vozidiel a nedostatočné sledovanie situácie v premávke. Pokiaľ vodič počas jazdy nevidí iné auto, pravdepodobnosť, že si všimne aj ostatných účastníkov premávky – cyklistov, chodcov – je minimálna. Preto by sa aj oni mali v premávke správať veľmi zodpovedne. Doteraz platné pravidlá ukladali vodičovi pri odbočovaní doprava dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Po novele zákona im pribudla povinnosť pri odbočovaní doprava dať prednosť v jazde aj cyklistom idúcim súbežne s cestou po ceste pre cyklistov, ktorá je od cesty oddelená,“ pripomína Ján Bazovský.
Podľa nových pravidiel musia vodiči sledovať nielen premávku na cestách, ale pred križovatkami aj situáciu vedľa ciest. Cyklisti sa pohybujú oveľa rýchlejšie ako chodci, dokonca rýchlejšie ako spomaľujúce autá. „Preto si odbočovanie vpravo vyžaduje viac pozornosti zameranej na pohyb cyklistov. Lebo nedanie prednosti v jazde môže pre nich skončiť oveľa tragickejšie ako u chodcov,“ zdôrazňuje.
Mnohí slovenskí vodiči jazdia podľa neho „po pamäti“. Len čo sa zmení na križovatke smer hlavnej cesty, pribudnú semafory alebo dopravné značky, vodičom trvá aj niekoľko dní, kým zmenu zaregistrujú. „Na takýchto miestach pravidelne dochádza k dopravným nehodám. Zvyk je síce železná košeľa, ale premávka na cestách úplne iný kabát. Pre svoju dynamiku, nepredvídateľné situácie a neopakovateľný proces dopravy však ten kabát rýchlo vychádza z módy. Aj vďaka novelám zákonov súvisiacim s pohybom vozidiel po cestách,“ uzatvára dopravný analytik.
Zdroj: Štepiansky Matej - Dôvera