Stopka z Ukrajiny by Cargo zdecimovala. Zastavenie tovaru by pre štátnu nákladnú železničnú firmu malo katastrofálne následky. Z východu dováža najmä železnú rudu a uhlie, upozorňujú Hospodárske noviny.
Ukrajina bola prakticky hneď po vyhlásení vojnového stavu dopravne odseknutá od ostatných krajín Európy. Vzdušný priestor nad krajinou a jej okolím sa vyprázdnil. Zrušili lety aj vlakové spojenia, keďže stanice patria k potenciálnym strategickým cieľom. Reakciou Železničnej spoločnosti Slovensko bolo zrušenie cezhraničných spojov smerom na Mukačevo.
Tok tovaru po koľajniciach zatiaľ pokračuje bez prerušenia. Ak by však došlo k najhoršiemu, najviac by u nás výpadky pocítila štátna firma Cargo, ktorá má biznis postavený práve na dovoze železnej rudy od východného suseda.
Hospodárske noviny pripomínajú, že po koľajniciach sa dováža spoza východných hraníc najmä železná ruda a uhlie pre U.S. Steel. Väčšina týchto prepráv pripadá štátnemu dopravcovi ZSSK Cargo. Výpadky zatiaľ štátny dopravca nehlási.
„V predchádzajúcom období sme nezaznamenali žiadne obštrukcie pri prepravách cez naše prekladiská,“ povedala riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa Silvia Kuncová.
Cargo pritom robí dopravcu len na území Slovenska. Vlaky, respektíve vozne s tovarom, preberajú až na našom území, kam ich dovezú ukrajinské železnice. „Zatiaľ od nich nemáme žiadne informácie o zastavení dopravy cez hranice,“ povedala Kuncová. Potvrdila to aj hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová.
Budamar Logistics prevádzkuje s Cargom prekladisko na slovensko-ukrajinských hraniciach. Podľa obchodného riaditeľa spoločnosti Ľubomíra Loya „aj napriek ruskej vojenskej invázii preprava tovarov zatiaľ beží.
Šéf Asociácie železničných dopravcov Slovenska Ján Biznár potvrdzuje, že Cargo je do veľkej miery závislé od dovozu z Ukrajiny. „Situácia môže mať pre nich hrozné následky. Hrozí, že sa tovarové toky medzi dvoma krajinami zastavia,“ povedal Biznár.
Čo sa týka vlakov z Číny, na tie by zatiaľ aktuálna situácia nemala mať výraznejší vplyv, keďže jazdia väčšinou cez Bielorusko a Poľsko.
Denne prejde cez tri hraničné priechody na východe v oboch smeroch dokopy 26 nákladných súprav, za rok teda vyše deväťtisíc.
Podľa prezidenta Česmadu Pavla Piešťanského sú kolóny na hraniciach niekoľkodňové. „Máme vodičov, ktorí sú v Rusku, Bielorusku a snažia sa dostať domov cez krajiny tak, aby obišli Ukrajinu a čo najviac sa vyhli konfliktným miestam. Keďže je Ukrajina vo vojnovom stave, tak tam nefunguje v podstate žiadna infraštruktúra, ani pumpy,“ dodávajú Hospodárske noviny.
(Medzititulky red. HD.)