BITKA o milióny na CYKLOTRASY. Bratislava je slabý súper
23 | 02 | 2022 I Ingrid Vrabcová

O 100 miliónov na cyklotrasy sa pobije 40 miest. Bratislava je pripravená slabo. Čerpanie dvoch megainjekcií bude štát kontrolovať prísnejšie, informujú Hospodárske noviny.

Realita je iná

Plán spred desiatich rokov znel jasne. V roku 2020 malo na bicykloch do práce jazdiť desať percent populácie Slovenska. Realita je však podľa ministra dopravy Andreja Doležala iná a tento prostriedok má dnes na doprave len päťpercentný podiel. Oproti svetovému lídrovi Holandsku s 28 percentami je to skromný výsledok. Podľa šéfa cyklokoalície Dana Kollára je však na tom výrazne lepšie aj susedné Maďarsko, konštatujú Hospodárske noviny.

Remišová má na krku ďalšie problémy
Župani sa na ministerku investícií Veroniku Remišovú sťažovali v Bruseli. Pripomienky sa snažili vzniesť doma, no bez výsledku, informuje denník Sme. Po problémoch Veroniky Remišovej s nevyčerpanými starými eurofondmi prichádzajú zásadné otázky... Čítať ďalej
20 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Dve megainjekcie

Zvýšiť atraktivitu cyklodopravy by v ďalších rokoch mali dve štedré nádielky z Bruselu. Plán obnovy počíta so 100 miliónmi eur, o ktoré sa samosprávy môžu uchádzať už od budúceho mesiaca. Do konca marca by rezort mal zverejniť svoju prvú výzvu vo výške 30 miliónov eur. Prostriedky sú na budovanie cyklotrás a pôjdu mestám s viac ako 20-tisíc obyvateľmi. Na Slovensku by sa to tak týkalo takmer 40 samospráv.

Ďalší balík

Prečo sa rozhodol rezort limitovať investície na počet obyvateľov? V budúcnosti má byť totiž pre podobný cieľ dostupný ďalší 100-miliónový balík, a to z nových eurofondov, vysvetľujú Hospodárske noviny a dodáva, že ten sa bude týkať zvyšku Slovenska, ako aj turistických či rekreačných cyklociest.

Sľuby zostávajú len na papieri... a Heger sa iba prizerá
Koalícia rúca vlastný pilier spravodlivosti a antikorupcie. Ako konštatuje v podcaste denníka Pravda Michal Horský, Smer a Hlas by mali ukázať, ako chcú bojovať s hrozbami chudoby, automatizácie, klimatickej či demografickej krízy. Slovensko... Čítať ďalej
19 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

5 000 parkovacích miest

Prvá investícia by podľa ministra Doležala mohla pokryť 200 kilometrov novej infraštruktúry. Rezort pritom na cenu jedného kilometra cesty pre bicykle počítal s hodnotu 500-tisíc eur. Okrem nových trás by malo pribudnúť aj 5 000 parkovacích miest.

Podľa Kollára z cyklokoalície by však nových ciest mohlo nakoniec vzniknúť aj viac. Ceny za kilometer sú v prípade týchto stavieb pomerne flexibilné. V závislosti od počtu nadjazdov, podjazdov či prekládok sa vedia pohybovať aj v rozpätí od 100- do 700-tisíc eur. Za peniaze z plánu obnovy by sa mohla v ideálnom scenári vybudovať aj tretina všetkej infraštruktúry. Tá sa odhaduje na 900 kilometrov.

Prečo to robia? Zasiahne vojna aj nás?
Ide Putin obsadiť Ukrajinu vrátane Kyjeva? Juraj Draxler vo svojom statuse na sociálnej sieti dáva jasnú odpoveď: Nie. Ponúka sa otázka, prečo to teda americký prezident Joe Biden povedal. Podľa Juraja Draxlera je Američanom jasné, že Rusko je... Čítať ďalej
19 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Slabá Bratislava

Ťažkosti s čerpaním prostriedkov by podľa Kollára mohla mať paradoxne Bratislava. „Pokiaľ viem, Bratislava nemá až takú dobrú projektovú pripravenosť. Naozaj neviem, či sa jej z tohto balíka niečo podarí realizovať. Keby hlavné mesto nebolo schopné predložiť žiaden projekt, bolo by to nepríjemné. Obávame sa však, že aj toto je možnosť.“

Podľa hovorkyne mesta Dagmar Schmuckovej Bratislava sleduje možnosti čerpania. K dnešnému dňu však nie je známa výška, ktorá bude pre mesto pridelená. „Pracujeme na tom, aby sme vyčerpali prostriedky na to určené. Hlavné mesto pripravuje projekty na výstavbu cyklotrás pre vytvorenie ucelenej siete cyklistických komunikácií. V súčasnosti prebiehajú projekčné a prípravné práce na viacero úsekov v rôznej fáze rozpracovanosti v dĺžke asi 28 kilometrov,“ uviedla hovorkyňa.

Bratislava komunálne
Téma volebného systému sa s istou pravidelnosťou vynára, aby sa zas opäť ponorila bez zásadnejších reforiem. A hladina ostala ustálená, konštatuje komunálny poslanec Damas Gruska v článku denníka Pravda. Potrebu zmeny komunálny poslanec chápe, v... Čítať ďalej
13 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Tri bratislavské radiály

Ako ďalej píšu Hospodárske noviny, v Bratislave sú najväčšími pripravovanými cykloprojektmi najmä tri radiály. Tie spoja mestské časti s centrom metropoly. Ide o Karlovesko-dúbravskú, Ružinovskú a Vajnorskú radiálu.

V prípade, ak by projekty hotové neboli, existuje podľa ministra Doležala možnosť čerpania európskych prostriedkov aj na projektovú prípravu či výkup pozemkov. Samosprávy tiež môžu financie využiť recipročne. Napríklad na projekty, ktoré realizovali od roku 2020.

Bratislavský kraj tvrdí, že s plánom obnovy počítajú pre vytvorenie segregovaných cyklotrás spájajúcich susedné obce s hlavným mestom. Ide napríklad o trasu medzi Sencom, Viničným a Pezinkom aj s napojením na Modru.

„Plánujeme tiež bezpečné spojenie Pezinka so Svätým Jurom či cyklotrasy, ktoré by prepojili mesto Senec z okolitými obcami Tureň, Kráľova pri Senci, Veľký Biel a Nová Dedinka. Spolupracujeme aj na projekte medzi Bratislavou a Stupavou (priemyselný park Lozorno),“ povedala hovorkyňa župy Lucia Forman.

Čo by sa stalo so Slovenskom, ak by Rusko zaútočilo na Ukrajinu?
V prípade vojenského konfliktu by sme okrem humanitárnych problémov mohli vidieť aj problémy v zásobovaní niektorými základnými výrobnými surovinami, ktoré by sa premietli do zvýšených cien najmä potravinárskych výrobkov, tvrdí Martin Kalina,... Čítať ďalej
19 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Veľký záujem

Podľa Hospodárskych novín o prostriedky prejavilo záujem niekoľko miest. Sú medzi nimi aj Trnava či Prešov. Centrum Šariša má pripravené dva projekty z čoho polovica je vo vysokom štádiu rozpracovanosti. Záujem o peniaze má aj Nitra, ktorá má rozpracovanú cyklotrasu Akademická – Selenec či od Univerzitného mosta po Štúrovu ulicu.

Aj kritika

Zo samospráv však na adresu štátu prichádza aj kritika. Tá sa týka slabej komunikácie, keďže sa o prísnych podmienkach pre uchádzanie sa o dotácie dozvedeli až na poslednú chvíľu.

Prešovská župa by rada videla aj financie na turistické cyklotrasy ako Poloniny Trail, eEurovelo 11 či nové cesty na Domaši. Pre takýto cieľ však aktuálnu výzvu využiť nemôžu a počkať si budú musieť na nové eurofondy. Kraj tak zohráva len úlohu koordinátora pre päť župných miest, ktoré z plánu obnovy čerpať môžu, uzatvárajú Hospodárske noviny.

(Medzititulky red. HD.)

Kto nás vyzbrojí? Minieme 2 MILIARDY na obrnenú techniku
Vyzbroja nás Česi, Nemci s Maďarmi či Švédi? Kto získa takmer dvojmiliardový vojenský kontrakt? – pýta sa denník Pravda Obrnené transportéry Plánujeme minúť až 1,739 miliardy eur za pásové obrnené transportéry. Kto ich dodá, by sa malo rozhodnúť... Čítať ďalej
20 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Pozor, je tu cenzúra!

Vážení čitatelia, ďakujeme Vám za prečítanie článku.

Vždy sme boli radi, ak ste si naše články zdieľali aj na FB. Tam sa ich však vďaka cenzúre a brigádnickým udavačom „závadného obsahu“ zjavuje čoraz menej. My však odmietame tak cenzúru, ako predstavu podľahnúť udavačom, samozvaným, no dočasným majiteľom a strážcom jedinej – ich – prípustnej pravdy.

Na FB zostávame s tým, čo nám „dovolia“, na Telegram prechádzame so všetkými článkami bez cenzúry.

Nájdete nás tu: https://t.me/hlavnydennik

Ďakujeme za vaše nové a pribúdajúce návštevy. Redakcia HD.