Brusel od júla nariadil inštalovať do novo predávaných nových typov automobilov tzv. čierne skrinky. Umožnia ľahšie a presnejšie objasniť priebeh dopravnej nehody, píše idnes.cz.
K zatiaľ anonymizovanému monitorovaniu spotreby, ktoré majú novo homologované autá od vlaňajška, pribudne v polovici tohto roka podľa Európskej komisie ďalší kontrolný prvok. Od 6. júla budú povinne v nových typoch osobných a nákladných automobilov „čierne skrinky“, ktoré podobne ako pri lietadlách a vlakoch umožnia ľahšie a presnejšie objasniť i rekonštruovať priebeh nehody.
Od roku 2024 sa táto povinnosť rozšíri na všetky novo predávané vozidlá. Európska komisia chce týmto krokom počas 16 rokov zachrániť 25-tisíc životov.
Podľa nariadenia sa bude záznam z jazdy ukladať v „čiernej skrinke“ s oficiálnym označením EDR (Event Data Recorder). Nové zariadenie rozšíri existujúce postupy vyšetrovania nehôd a malo by umožniť vykonávanie ich objektívnejšej a transparentnejšej analýzy.
Umožní ľahšie nájsť príčiny nehody a možno tiež lepšie určiť vinníka či vinníkov. Dáta budú hovoriť jasne, všetko pôjde menej „obkecať“. Nejde pritom o nič, čo by bolo doteraz neznáme. V USA, Japonsku, ale aj v ďalších krajinách sú automobilové „čierne skrinky“ povinné už niekoľko rokov. Novo ich začínajú zavádzať aj v Číne.
Tieto záznamové zariadenia sa už mnoho rokov používajú dokonca aj v západnej Európe. Zaviedli ich napríklad niektoré britské poisťovne, ktoré klientom, ktorí si ich do áut nechali dobrovoľne nainštalovať, poskytli výrazné zľavy na poistenie, pričom sa zameriavali najmä na rizikovú kategóriu mladých vodičov.
Skúsenosť totiž ukázala, že početnosť nehôd spôsobených vozidlami vybavenými čiernou skrinkou je nižšia, navyše sa výrazne znížila možnosť poistných podvodov. Black boxy majú aj psychologický rozmer. Ten, kto ho v aute má a vie, že je sledovaný, sa logicky správa zodpovednejšie.
Na rozdiel od čiernych skriniek v lietadlách, ktoré sú oranžové, aby sa v prípade nehody ľahko hľadali, sú tieto krabičky dodatočne dodávané do áut väčšinou čierne. A sú pomerne malé, zmestia sa aj do dlane, a bývajú umiestnené pod sedadlom vodiča alebo pod palubnou doskou.
Na rozdiel od nich bude nariadený zapisovač dát udalostí skôr už priamo súčasťou riadiaceho modulu airbagu vozidla. V tomto smere totiž bola daná automobilkám voľná ruka. Nahrávané dáta sa nebudú nikam na diaľku prenášať. Špehovať vodiča a jeho správanie na ceste v reálnom čase teda nebude možné.
Ani majiteľ auta toto zariadenie nebude môcť vypnúť, alebo z auta odstrániť. Ohňovzdorný záznamník dát bude fungovať nepretržite. Vždy, keď bude auto v pohybe. Zaznamenané údaje sa po niekoľkých sekundách prepíšu novými, pričom po nehode bude obvykle k dispozícii krátky záznam tesne pred nehodou, počas nej a tesne po nej.
Na rozdiel od čiernych skriniek v lietadlách nebude zariadenie zaznamenávať komunikáciu posádky auta, ani nebude pripojené ku kamerovým systémom v priestore pre cestujúcich či mimo vozidla.
Nahrané údaje majú byť k dispozícii polícii, ale nie samotným vodičom alebo poisťovniam, hoci by o to určite veľmi stáli, aby sa vyhli náhrade škody. Bude možné identifikovať presný typ vozidla, ale bez jeho identifikačného čísla (VIN) a konkretizácie vlastníka vozidla.
Dáta budú teda anonymizované a majú slúžiť len na presnú analýzu nehôd.
Na načítanie uložených dát nestačí bežná diagnostika ako v servisoch, je potrebné použiť špeciálny diagnostický prístroj CDR (Crash Data Retrieval). Ten sa pripojí k diagnostickému konektoru OBD alebo v prípade poškodenia priamo k jednotke airbagu a prepojí sa s laptopom.
V neskoršej fáze (od roku 2024) má „čierna skrinka“ zaznamenávať aj ďalšie parametre bezpečnostného vybavenia. Povinnými sa totiž pri nových autách stanú podľa nariadenia z Bruselu systémy ako inteligentné monitorovanie značiek s obmedzením rýchlosti, dychový analyzátor zabraňujúci v jazde vodičovi po požití alkoholu či sledovanie straty pozornosti vodiča.
V tomto smere je teda nová „bruselská krabička“ jednoznačným prínosom. Paranoja v jej prípade nie je na mieste, dodáva na záver idnes.cz.
(Medzititulky red. HD.)
Vážení čitatelia, ďakujeme Vám za prečítanie článku.
Vždy sme boli radi, ak ste si naše články zdieľali aj na FB. Tam sa ich však vďaka cenzúre a brigádnickým udavačom „závadného obsahu“ zjavuje čoraz menej. My však odmietam tak cenzúru, ako predstavu podľahnúť udavačom, samozvaným, no dočasným majiteľom a strážcom jedinej – ich – prípustnej pravdy.
Na FB zostávame s tým, čo nám „dovolia“, na Telegram prechádzame so všetkými článkami bez cenzúry.
Nájdete nás tu: https://t.me/hlavnydennik
Ďakujeme za vaše nové a pribúdajúce návštevy. Redakcia HD.