"Ako fungujú dezinformačné weby" (aj mainstreamu, teda samozvaného hlavného prúdu, aby bolo jasné).
Nasledujúce príklady Juraja Draxlera, ktoré zverejnil na sociálnej sieti, sú spracované podľa známeho dezinfo webu infosecurity.sk
Redakcia HD považuje text za natoľko dokonalý a kompaktný, že ho preberá celý, s opakovaným poukázaním na autorstvo Juraja Draxlera. Pridávame iba medzititulky.
1. Cielený efekt dosiahnete najmä nekonečným opakovaním.
Preto stále musíte hovoriť o ruskej propagande, Rusku, Kremli, ruskej propagande, hrozbe z Ruska, Kremli, ruskej propagande... Respondent získa obraz sveta ohrozený jednou krajinou.
2. Negatívne výrazy spájajte s krajinou, ktorú vykresľujete ako zlú.
Propaganda je aká? Ruská. Cieľom je vytvoriť dojem, že nikto iný propagandu nerobí. Medzitým napríklad najpopulárnejšia americká televízia Fox News Američanom vysvetľuje, že Ukrajina sa v roku 1917 stala nezávislou a po tom, ako hrdinsky bojovala proti nacistom sa jej Sovietsky zväz "odmenil tým, že ju pohltil" (ak si myslíte, že takú blbosť nie je možné do sveta vypustiť, pozrite si priložený link). Ale to neprekáža, informujte memečkami svoju cieľovú skupinu, že Kremeľ je typický tým, ako falšuje históriu.
3. Veci, s ktorými sa čitateľ stretáva, čo najviac označujte za výplody propagandy - tej druhej strany.
Bez začervenania šírte, že protestné hnutia v okolí Ruska označuje za farebné revolúce Kremeľ - hoci termíny ako Oranžová revolúcia, Revolúcia ruží a podobne šírila svetová tlač, príslušným hnutiam to dodalo pozitívny, farebný imidž.
4. Komplikované veci zobrazujte jednoducho. A vo svoj prospech.
Síce pri nedávnych nepokojoch v Kazachstane už priamo na videách, ktoré zdieľali naše médiá bolo počuť mohutné výkriky allahu akbar a z vypálených budov bolo zjavné, že už nejde o mierne demonštrácie, aj tak treba šíriť, že išlo len o ľudový protest proti autoritárskej vláde. Zlí islamisti sú v Afganistane alebo v Iraku, v prípade Kazachstanu zásadne tvrdíme, že tam sú len dobrí demonštranti, aby sa cieľová skupina nejako nedoplietla. Ak sa doplietla, tak lebo Kremeľ.
5. Čitateľov učíme dôležito znejúce výrazy, ktoré môžu opakovať, napr. "hybridná hrozba".
Budú sa tak cítiť odbornejšie a to je v mnohých oblastiach propagandy kľúčové, naša cieľová skupina musí mať pocit, že ovláda veci, ktoré iní, zaostalí, nevidia, nevedia pochopiť a podobne.
Cieľom aj žargónu aj opakovania súborov výrazov je aj vytvoriť spoločnú identitu pre cieľovú skupinu, niečo, k čomu sa ľudia budú cítiť príslušní, aj "bezpečne" hneď, ako uvidia známe výrazy. Sú "doma".
6. Ak je obecenstvo dostatočne spracované, môžeme pristúpiť k intenzívnej orwelliáde, vojna je mier, otroctvo je sloboda a podobne.
"NATO je predsa obranné, nie ofenzívne zoskupenie". Dôležité, samozrejme je, aký majú tieto slová význam. Ak obrana je hocičo, čo za ňu označíme, máme vyhraté. Obsadíme stovky tisíc kilometrov štvorcových polopúšte uprostred Ázie - obrana! Sponzorská atlantická krajina je v tomto impozantná, všetky jej invázie sú zásadne obranné. Vrátane Vietnamu, Panamy, Iraku, a všetkých ostatných.
7. Orwelliáda 2: zdôvodníme hocičo hocičím, skladačka pekne spolu zapadne.
"Konflikt na Ukrajine je potvrdením, že obrannú zmluvu s USA potrebujeme." Síce inde tvrdíme, že tieto veci spolu nesúvisia, ale to neprekáža. A síce práve stavaním inštalácií vo východnej Európe na základe obranných zmlúv Rusko argumentuje, keď hovorí, že jeho bezpečnosť je ohrozená, ale prečo by sme si kauzality nemohli nastaviť, ako to vyhovuje nám?
Dezinformačné weby síce fungujú podobne, ako, bohužiaľ, mnohé "bežné" médiá, ale odlišujú sa intenzitou propagandy.
Nemali by sme sa nimi nechať ani zmiasť, ani zastrašiť - pretože aj to je cieľom, vyplniť informačný priestor takou intenzitou tvrdení, že skeptický človek sa potom bojí ozvať.
A už vôbec by sme nemali nechať len tak amorálnosť, s ktorou si propagandisti svoje konanie zdôvodňujú. Iste, digitálny svet je plný nezmyslov a bludov, iste, vedú sa propagandistické vojny, zo strany Ruska, Británie, USA, Číny...
Ale cestou z nich nie je zúrivo sa do jednej z nich zapojiť (a nechať si za to pekne zaplatiť). Cestou je šíriť zdravý skepticizmus a racionalitu. A učiť ľudí, ako si držať od propagandy odstup - nie im otravovať mozgy tou svojou.
(Text je prevzatý zo statusu Juraja Draxlera na sociálnej sieti.)
_________________
Vážení čitatelia, ďakujeme Vám za prečítanie článku. Ak máte pocit, že si zaslúži, aby si ho pozreli viacerí, poprosíme vás o zdieľanie pomocou tlačidla f – zdieľať.
Do našej ponuky sme zaradili aj rubriku Regióny, pomocou ktorej chceme byť k vám ešte informačne bližšie. Články z tejto rubriky si môžete prečítať kliknutím na Regióny v hlavičke našej webovej stránky www.hlavnydennik.sk alebo zrolovaním stránky dolu až nad baner blog.
Ak máte záujem pracovať pre nás z domu a máte žurnalistické skúsenosti, píšte na [email protected]. Ak nás zaujmete, určite sa ozveme. Ďakujeme za vaše návštevy. Redakcia HD. .
Ďakujeme za vaše návštevy. Redakcia HD.