Havária slovenského vojenského lietadla pri maďarskej obci Hejce bola najväčším leteckým nešťastím v dejinách samostatného Slovenska. Vyžiadala si 42 ľudských životov.
Dňa 19. januára 2006 Lietadlo AN-24 viezlo príslušníkov Ozbrojených síl SR, ktorí sa vracali z polročnej misie KFOR v Kosove. Domov už vojaci nedošli. Približne desať minút pred pristátim havarovalo pri obci Hejce. Iba niekoľko kilometrov od slovenských hraníc.
Česť a sláva vašej pamiatke!
Nepochopiteľná tragédia, ktorá ešte aj dnes po 16. rokoch vyvoláva veľa otázok. Lietadlo AN-24, ktoré viezlo domov príslušníkov Ozbrojených síl SR z misie KFOR v Kosove malo pristáť na letisku v Košiciach o 19:40 h. O 19:38 h ale informovalo Centrum riadenia vzdušných operácií o leteckej nehode. Lietadlo narazilo do kopca Borsó, neďaleko obce Hejce.
Z 43 člennej posádky lietadla, haváriu prežil iba jeden, vojak Martin Farkaš. Na miesto katastrofy okamžite vyrazili maďarskí aj slovenskí záchranári. Telá obetí našli roztrúsené v okruhu približne 100 metrov. A z lietadla zostali len časť kabíny, zadná časť trupu a obhorené rozptýlené trosky.
Detaily havárie sa na verejnosť nedostali. Správa o nehode bola roky utajená. K jej zverejneniu došlo až 31. júla 2020.
„Spoločnosť čakala na odpovede na otázky, ktoré vyvstávali v dôsledku utajovania spisu, dlhé roky. Okrem toho vznikali tiež rôzne špekulácie o celej udalosti. Preto som nikdy nechápal snahu bývalých vedení rezortu obrany o neustále utajovanie tohto spisu,“ vyjadril sa podľa portálu Interez minister obrany Jaroslav Naď.
Zo záznamov rádiovej komunikácie podľa portálu Interez vychádza, že posádka lietadla si do posledného momentu neuvedomovala nebezpečnosť situácie a nehlásila ani žiadne problémy, čo potvrdili aj výsledky pitiev, ktoré preukázali zvýšenú hodnotu stresu až v čase tesne pred haváriou.
Dopravné lietadlo AN-24 sovietskej výroby malo v čase tragédie 37 rokov a nalietaných 10 921 hodín a 50 minút a vykonalo 13 769 pristaní.
"Životnosť lietadla bola stanovená na 30 000 hodín a 15 000 pristaní. V októbri 2005 komisia na letisku Kuchyňa stanovila ďalšiu kontrolu lietadla na máj 2006, technický stav lietadla označila za dobrý," informuje portál Interez. Vyšetrovanie tiež nepreukázalo žiadne poruchy prístrojov počas letu vojenského špeciálu.
Pátranie po havarovanom lietadle začalo o 20:10 hod. Nápocným bol vrtuľník Mi-17, ktorý vzletet z letiska Sliač, ale nemohol pristáť a preto posádka vrtuľníka len svetlometmi navádzala pozemné pátracie tímy k miestu tragédie. Pozemná pátracia skupina, ktorá vznikla v Prešove prišla na miesto pádu lietadla zabezpečenom maďarskými zložkami až polhodinu po polnoci.
Podľa svedka, ktorým ako informuje Interez mohol byť nadporučík Martin Farkaš, ktorý leteckú nehodu prežil, samotná havária trvala veľmi krátko, a to 2 – 3 sekundy.
"Farkaš sa potom prebral až po samotnej havárii na pocit silného chladu. Okolo seba počul stonanie a výkriky bolesti. Profesionálny vojak si detaily pamätal hmlisto, ale mobilným telefónom zavolal najskôr neúspešne na linku 158 a následne svojej manželke. Následne sa potácal od telu k telu a zisťoval, či sa niekomu z ďalších pasažierov podarilo prežiť. Pri kontrolovaní tepu jednej z obetí nastal v jeho blízkosti menší výbuch, v dôsledku čoho mal silno popálenú tvár. Záchranári podľa výpovede na miesto nehody prišli o 2 až 3 hodiny po jeho prebratí," opisuje portál Interez situáciu z miesta nehody.
Presná príčina nešťastia nebola dlhodobo známa. Ministerstvo nakoniec podľa Interez informovalo, že príčinou nehody bolo zlyhanie ľudského faktora.
S tým ale nesúhlasí Občianske združenie AN-24 (5605) – Hejce, ktoré trvá na nevine pilotov.
Vážení čitatelia, ak po prečítaní článku máte pocit, že si zaslúži, aby si ho pozreli viacerí, poprosíme vás o zdieľanie pomocou tlačidla f – zdieľať. Ďakujeme, že pomáhate šíriť názory, ktoré sa tradičnými médiami k verejnosti nedostávajú. Ak si chcete pozrieť našu aktuálnu výrobu, kliknite na stránku www.hlavnydennik.sk. Ďakujeme. Redakcia HD.