Nie je zľava ako zľava! Lákavé ceny nemusia byť vždy naozaj výhodné. Analytik obchodu radí, na čo si treba dávať bacha pri "výhodných povianočných akciách".
Internetom koluje fotka rovnakého výrobku s oveľa nižšou cenou na začiatku decembra než vo „výhodnej povianočnej akcii“. Očividne je za tým prefíkaný predajca, píše portál 1pluska.sk.
Éterom sa šíri fotka inteligentných hodiniek, ktoré e-shop ponúkal na začiatku decembra o desiatky eur lacnejšie než vo výpredaji po Vianociach. „Myslia si, že ľudia sú naozaj sprostí alebo čo. Prvé foto, cena začiatkom decembra (132,90 €). Druhé foto 25. 12. (173,56 €, ešte dokonca zľavnené z 219 €). Úplný hnoj,“ napísal rozhorčený zákazník.
„Správanie obchodníkov je logické. Oni potrebujú svoj tovar predať, aby mohli zaskladniť svoje priestory novým tovarom. Je všeobecne známe, že mnohí obchodníci pred vianočnými výpredajmi jemne zdvihnú ceny, aby potom mohli o tých 20 – 30 % v povianočných akciách ukázať, že je to lacnejšie. Pritom výrobky zostanú na svojej pôvodnej cene, ktorá bola v septembri, októbri,“ vysvetľuje ako povianočné výpredaje fungujú analytik trhu a obchodu Ľubomír Drahovský.
Dodal, že ide o nesprávne kroky, ktoré by sa diať nemali, no ide o súčasť marketingu obchodníkov, ktorým sa tento krok osvedčil. „Je to taká vzťahová hra medzi ponukou a dopytom,“ tvrdí analytik.
K prípadu portál oslovil aj samotný internetový obchod. „Alza dlhodobo presadzuje skutočné zľavy a ich férovú komunikáciu zákazníkov, preto nás podobné príspevky mrzia,“ uviedla hovorkyňa Alzy Daniela Chovancová.
Drahovský má pre kupujúcich jednu dôležitú radu. „Nakupujúci nesmie podľahnúť svojej vnútornej emócii a musí nakupovať s rozumom. Ak mu cena vyhovuje a povie si, že za toľko a toľko eur mu ten tovar stojí, spraví mu radosť a bude mu užitočný, mal by ho kúpiť, a potom už by nemal mať voči sebe ani okoliu výčitky,“ radí odborník.
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) upozorňuje, že zákon ceny zliav neupravuje. „Súčasná legislatíva konkrétne neupravuje predaj tovaru v zľavách a neustanovuje, vo vzťahu ku ktorej z cien tovaru je povinné uvádzať zľavu,“ uviedli z Ústredného inšpektorátu SOI.
Obchodníci majú preto v cenotvorbe voľnosť. „Predávajúci môže konkrétne percento zľavy vyčísliť z akejkoľvek ceny, za ktorú výrobok v minulosti predával, nemusí to byť z poslednej akcie."
"Odporúčame spotrebiteľom pre výhodnosť kúpy i v rámci predajných akcií, porovnávať ceny tovarov, načo slúžia napr. tzv. cenové porovnávače na určité kategórie tovarov (Heureka, Najnakup, Pricemania, Glami, Favi),“ radia inšpektori.
Vážení čitatelia, ak po prečítaní článku máte pocit, že si zaslúži, aby si ho pozreli viacerí, poprosíme vás o zdieľanie pomocou tlačidla f – zdieľať. Ďakujeme, že pomáhate šíriť názory, ktoré sa tradičnými médiami k verejnosti nedostávajú. Ak si chcete pozrieť našu aktuálnu výrobu, kliknite na stránku www.hlavnydennik.sk – ďakujeme, redakcia HD.