Prezidentka Zuzana Čaputová prezentovala, že plánuje so svojím tímom realizovať boj proti hoaxom, dezinformáciám na sociálnych sieťach. V rámci relácií o kritickom myslení má vystúpiť moderátorka Veronika Cifrová Ostrihoňová, riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Ľuboš Kukliš. Postupne bude Čaputová zverejňovať sériu vzdelávacích videí, ktoré majú odhaliť fungovanie sociálnych sietí. Okrem uvedených má vystúpiť novinárka Zuzana Petková (SME), vedec Pavol Čekan, lektor kritického myslenia Ján Markoš alebo školská psychologička Hana Šandorová.
Zámer Čaputovej je určite opodstatnený, len je škoda, že sa takáto osveta nezavádza do škôl, keď je možnosť deti a mladých ľudí pozitívne ovplyvňovať. V školách totiž nie je pre byrokraciu, preplnené osnovy a nedostatočné technické vybavenie priestor systematicky sa venovať tejto dôležitej kompetencii.
Zase iba o očkovaní a opatreniach?
Verím, že sa aktivita prezidentky nezvrhne na kritické myslenie v súvislosti s opatreniami a vakcináciou proti covidu 19. Je to oblasť, v ktorej naozaj iba pár mesiacov člení nepravdu od pravdy. Avšak už prvé video zverejnené na Čaputovej profile zobrazuje práve tému vakcinácie. Pritom kritické myslenie je polytematické a jeho absencia môže byť nebezpečná v mnohých oblastiach život. Dúfam, že sa zámer prezidentky nezvrhne na propagandu vakcín, čo je v rozpore s princípmi kritického myslenia.
Treba dávať pozor aj na to, kto bude hovoriť o kritickom myslení. Najmä v súvislosti s témou opatrení a vakcinácie. Ak je lektorom Čekan či Petková zo SME, je úplne jasné, že ich zaujatosť sa pri výklade kritického myslenia prejaví. A keďže sú pozvaní do týchto videí, je jasné, že téma covid bude rezonovať. To je akoby učiteľ biológie, veriaci, žiakom vtĺkal do hlavy, že človeka vytvoril Boh.
Problém kritického myslenia sa objavil dávno pred covidom. No prezidentka ho otvára v čase propagandy očkovania v mienkotvorných médiách, čo nesvedčí o odbornom a počestnom zámere.
Kritické myslenie má mnohoraké ciele
Keby sa o kritickom myslení na internete a sociálnych sieťach hovorilo objektívne, museli by sme spomenúť mnohé výhody fenoménu internet. Isto, sociálne siete dokážu podsúvať škodlivé informácie. Ale aj reklamy, z ktorých žijú aj politici. Avšak práve internet zabezpečuje viaczdrojovosť poznania, polemiku, diskusiu - stačí vedieť správne klikať a vyhľadávať. To bežné médiá neumožňujú, bez verejnej diskusie vysielajú svoje pravdy.
Ak by to prezidentka s kritickým myslením myslela bez vedľajších úmyslov, poukázala by na používanie internetu vôbec, nie iba na to, že môže ovplyvniť náhľady na súčasnú epidémiu. Avšak aj v súvislosti s covidom sa na internete objavilo aj mnoho dôležitých informácií, ktoré nám iné médiá nepovedali. A mnohí by ich radšej utajili.
Kritické myslenie je komplexný jav a v takejto podobe by sa prostredníctvom nezaujatých pedagógov malo objaviť v školách. Učiť deti narábať s informáciami v celej šírke. Aby sa napr. nestalo, že dospievajúci na základe správy začne do seba sypať pochybné tabletky na zväčšenie svalov.
V rámci jeho vyučovania však treba myslieť aj na iné médiá, ktoré rovnako šíria dezinformácie a dokonca dokážu do verejného priestoru šíriť informácie, ktoré sa podriaďujú vkusu diváka, čitateľa, poslucháča bez ohľadu na ich obsah. Nie je to teda iba schopnosť sociálnych sietí. Spôsoby fungovania sociálnych sietí médiá práveže kopírujú.
Dezinformácie sa nešíria iba na internete
Nesmieme zabudnúť ani na písané texty - knihy, plagáty, listy pre spotrebiteľov, logá, predvolebné letáky a pod. To všetko sú potenciálni šíritelia dezinformácií.
A čo taký bežný rozhovor? Komunikácia v skupine ľudí je pomerne dôveryhodný zdroj informácií, keďže je sprostredkovaný priamo. Aj zdrojom nepravdivých informácií. Neraz politici argumentujú slovami, je to tak, „lebo mi to povedal človek, ktorého som stretol, ktorý mi písal.“ Bežná komunikácia je zdrojom aj pre tých, ktorí neholdujú sociálnym sieťam. Aj takto sa šíria dezinformácie.
Zdá sa však, že prezidentkina aktivita bude selektovaná, účelová a bude riešiť len jednu hlavnú tému, čo jej video naznačilo. Pritom kritickému mysleniu by sa mala venovať dôslednejšia pozornosť bez vedľajších zámerov. To by však chcelo viac odbornosti, nezávislosti a objektivity, menej marketingu ukrytého pod širokým obsahom pojmu kritické myslenie.