Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky na svojej webstránke informuje, že spustilo ďalšiu schému pomoci. Podpredsedníčka Únie súkromných autobusových dopravcov Darina Mosná ale odkazuje, že za ňu, ale aj za všetkých členov únie je tento krok rezortu dopravy veľkým sklamaním. A aj vysvetlila prečo. Komentár nechala priamo pod príspevkom na sociálnej sieti ministerstva.
"Prevádzkovatelia medzinárodnej pravidelnej autobusovej dopravy a aj prevádzkovatelia príležitostnej "zájazdovej" dopravy môžu súhrne dostať až do 200 - tisíc eur," informuje ministerstvo aj na sociálnej sieti. Z informácie je jasné, že ministerstvo začne vyplácať tzv. odškodné pre prevádzkovateľov príležitostnej dopravy za obdobie január až máj 2021. A pre prevádzkovateľov medzinárodnej pravidelnej autobusovej dopravy za obdobie apríl až máj 2021.
Kritický komentár k tejto informácii zverejnila na sociálnej sieti, priamo pod príspevkom rezortu dopravy podpredsedníčka Únie súkromných autobusových dopravcov Darina Mosná.
"Vážený pán minister, s veľkou slávou ste vypustili do sveta schému pomoci po jedenástich mesiacoch," píše. A dáte dátum uzavretia 14 dní po vyhlásení? Zdá sa vám to normálne?" Pýta sa.
Mosná poukazuje na to, že dopravcovia majú na podanie žiadosti 14 dní a pripomína, že doba podania schémy na ministerstvo hospodárstva trvala približne dva mesiace. "Vy máte tridsať dní na schválenie a šesťdesiat na vyplatenie. "Považujete za normálne, že žiadateľ dostane peniaze za prvých päť mesiacov roku 2021 v roku 2022? To je tá rýchla pomoc? Pýta sa opäť Mosná.
Ministerstvo doprava ale žiada Mosná o vysvetlenie aj v inej veci. "Ako chcete porovnávať pokles tržieb počas covidových období január až marec 2020 s januárom až marcom 2021? Keď autobusová doprava stála obidve obdobia?" Pýta sa opäť Mosná.
Mosná je presvedčená, že zverejnené podmienky schémy pomoci boli vytvorené od kancelárskeho stola bez poznatkov z praxe. To bol podľa nej aj dôvod prečo sa tak veľmi ako Únia súkromných autobusových dopravcov snažili počas tvorby zapojiť. Pri tejto snahe vychádzali z toho, že na ministerstve hospodárstva dokázali predložiť argumenty z praxe, ktoré boli v schéme zapracované.
"Vedia vaši úradníci, že v praxi existuje aj telefonická objednávka? Môžete mi vysvetliť ako ku faktúre doložíme telefonickú objednávku?" Opäť sa pýta Mosná a chváli prístup ministerstva hospodárstva. "Nikto z pracovníkov ministerstva hospodárstva sa nezatajoval ale všetci sa snažili komunikovať, počúvať a nájsť riešenie. To sa na ministerstve dopravy nedialo. A akékoľvek snahy o komunikáciu boli ignorované," vysvetľuje Mosná.
A v závere sa opäť pýta: "Zastupuje naozaj Ministerstvo dopravy malé a stredné firmy v doprave? Alebo je pre neho partner iba CESMAD a pod ním združené monopolné spoločnosti, ktoré parazitujú na verejných financiach?