Za vznikom železnice na východe pred 150 rokmi boli mocenské záujmy
Za vznikom železničnej trate na úseku Michaľany – Humenné – Lupkovský tunel pred 150 rokmi boli mocenské záujmy niekdajšej rakúsko-uhorskej monarchie.Železničné slávnosti
Jej strategický význam o niekoľko desaťročí neskôr potvrdili udalosti prvej svetovej vojny. Zásadným spôsobom sa tiež pričinila o rozvoj regiónu. Pre TASR to
uviedol predseda Klubu priateľov železníc východného Slovenska Kamil Kočiško pri príležitosti slávnostného podujatia. Konalo sa na trati Michaľany – Humenné. Na železnici sa tu výnimočne stretli dva historické parné rušne.
Mocenské záujmy monarchie
"Keby nebolo mocenských záujmov Rakúsko-Uhorska smerom na východ, nikdy by táto železničná trať nevznikla," uviedol Kočiško. Trasovanie železnice z uhorských nížin na pevnostný komplex Przemyśl bolo riešené v dvoch variantoch, cez ondavskú alebo cez laboreckú nížinu.
Vieme, že nič nevieme a o očkovaní ešte menej
Ministerstvo zdravotníctva už začalo pozývať na preočkovanie treťou dávkou proti ochoreniu COVID-19. Je vôbec potrebné? Ako dlho vydržia protilátky po druhej dávke? Portál Pluska sa o tom presvedčil na vlastnej koži.
Čítať ďalej
16 | 10 | 2021
|
Ivan Mihale
"Tí, ktorí ju trasovali, si celkom dobre neuvedomovali, akým zásadným spôsobom a na akú dlhú dobu zmenia charakter štruktúr v tomto regióne Zemplína," skonštatoval. Poukázal najmä na udalosti z rokov 1914 a 1915, keď ruské vojská prelomili front a dostali sa až do Humenného. Ich vstupu do uhorskej nížiny zabránili až rakúsko-uhorské vojská, ktoré sa do oblasti dostali práve vďaka železnici.
Podľa slov štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslava Kmeťa, ktorý prevzal nad podujatím hlásiacim sa k Európskemu roku železníc záštitu, bol tento železničný úsek strategickým aj v nasledujúcom období. "Trať Michaľany – Humenné tvorí pilier dopravnej infraštruktúry regiónu dolného a stredného Zemplína. Spája najľudnatejšie mestá Humenné, Michalovce, Trebišov a napája sa priamym spojením na Košice a Prešov," uviedol. "Na koľaje potrebujeme presunúť cestujúcich aj tovar, aby sme odľahčili cesty a využívali ekologickejšie formy dopravy," ozrejmil.
Koho by ste volili, keby boli voľby o týždeň? Na svete sú prekvapivé výsledky
Takúto otázku občas kladú prieskumné agentúry svojim respondentom. Agentúra AKO pre TV JOJ zbierala dáta od tisícky respondentov v období medzi 7. a 14. októbrom a vyšli im prekvapivé výsledky.
Čítať ďalej
16 | 10 | 2021
|
Eka Balašková
Šľachtičná a Papagáj
Súčasťou sobotného podujatia boli jazdy historických vlakov ťahaných parnými rušňami Šľachtičná a Papagáj, ktoré sa stretli na stanici v Trebišove a odtiaľ sa presunuli na stanicu v Humennom. Zároveň v Michaľanoch odhalili pamätnú tabuľu k 150. výročiu trate, v Trebišove bude pamätná tabuľa pripomínať letopočty výstavby všetkých tratí, ktoré mestom prechádzajú.
Podujatie zorganizoval Klub priateľov železníc východného Slovenska v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky, Železničnou spoločnosťou Slovensko, Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia, a Odborovou asociáciou výpravcov a dispečerov.
Matovičova „Sľubotechna s. r. o.“ ide ako dobre namazaný stroj. Sľuby sa sľubujú a... (VIDEO)
Takmer každý Slovák, ktorý pozná Igora Matoviča vie, koľko ten už ľuďom podával sľubov. A najmä pred voľbami, kedy by si úplne pokojne mohol založiť novú spoločnosť – Sľubotechna s.r.o. Ako sa neskôr ukázalo, bol by s ňou skutočne veľmi...
Čítať ďalej
16 | 10 | 2021
|
Jozef Uhlarik