Ako ďaleko ešte doletí plne obsadené veľké dopravné lietadlo po výpadku polovice motorov?
Súčasné predpisy pre medzinárodnú leteckú prevádzku určujú, že po strate polovice ťahu motorov sa musí lietadlo s pasažiermi udržať vo vzduchu ešte najmenej hodinu. Ponad oceány lietajú veľkokapacitné dvojmotorové stroje. Spĺňajú túto požiadavku? Sú schopné doletieť na najbližšie ostrovné či pevninské letisko?
Odpoveď hľadali odborníci v rozsiahlych testoch. O výsledku ich zistení píše
web topwar.ru.
Kedysi
Na dlhé trate boli kedysi nasadzované výhradne štvormotorové stroje. Potom prišla trojmotorová DC -10 od McDonnell Douglas. A zrazu ponad oceánom či nad rozľahlými púštnymi a pralesnými oblasťami lietajú dvojmotorové dopravné lietadlá.
Let na jeden motor - hádanka?
Odborníci z oblasti letectva vypracovali ďalšiu štúdiu schopností moderných osobných lietadiel na účely zistenia ich možností či schopností pokračovať v lete v prípade poruchy jedného z motorov. Štúdia bola vykonaná vo vzťahu k dvojmotorovým lietadlám z výroby firiem Boeing a Airbus.
Prúdovému lietadlu začal počas letu horieť motor. Ľudia objavili jeho trosky vo svojich záhradách (VIDEO)
Boeing 777 spoločnosti United Airlines utrpel počas letu závažnú poruchu motora a bol nútený núdzovo pristáť na medzinárodnom letisku v Denveri, pričom jeho trosky objavili ľudia vo svojich záhradách, informuje portál RT.
Čítať ďalej
21 | 02 | 2021
|
Marek Molnár
Povestných 60 minút
Najprv boli študované parametre takzvaného ETOPS. Zjednodušene povedané, je to jedna z charakteristík dvojmotorového lietadla a jeho letovej trasy. Určuje schopnosť lietadla dostať sa v prípade poruchy jedného z motorov do 60 minút na núdzové pristátie na regulérne letisko.
Pri moderných lietadlách nie je porucha jedného z motorov (ak sú dva, a ešte viac štyri) fatálna. Aj keď dôjde k takejto poruche, potom rezerva druhého motora, alebo polovičného ťahu všetkých motorov určite stačí na splnenie stanoveného pravidla pristáť do 60 minút.
Limity sa viac ako zdvojnásobili
V tejto súvislosti boli sprísnené pravidlá pre vykonávanie letov ako vo verzii nad morom, tak napríklad v púšti (kde na najbližšie letisko môže byť tisíce kilometrov). Aktualizované parametre ETOPS sú už 120 a 180 minút pre rôzne kategórie.
Dnešné stroje lietajú s veľkou výkonovou rezervou
Na základe štúdie bolo zistené, že dnes majú lietadlá ako Boeing 787 Dreamliner a Airbus A350-900 najvyšší núdzový dolet v rámci ETOPS. Prvé z týchto dvojmotorových osobných lietadiel je schopné letieť ešte 330 minút na jeden motor, druhé dokonca 370 minút.
Štúdie ukázali, že Airbus A350-900 je schopný preletieť 4630 km na jeden motor. To mu umožňuje dosiahnuť najbližšie letisko pri lete na jeden motor, nech je kdekoľvek.
Dôležité je umenie intuitívnej pilotáže
V prípade dlhého letu na jeden motor sa proces pristátia pre pilota stáva komplikovanejším. Predovšetkým kvôli potrebe lietať vo výškach, ktoré neboli pôvodne pre lety konkrétneho typu stroja stanovené. Pre moderných pilotov to však nemôže byť neriešiteľný problém. A to ako kvôli špeciálnemu výcviku, tak aj kvôli palubnej automatizácii, ktorá pomáha pilotom počas kritických fáz letu.
Záchranný repatriačný let Qantas sa stal svetovým rekordom
Boeing 787-9 austrálskej leteckej spoločností Qantas uskutočnil 15 020 km let z Buenos Aires do Darwinu za 17 hodín a 25 minút. Na palube bolo 107 cestujúcich, ktorí zostali uviaznutí mimo domovskej krajiny kvôli pandémii koronavírusu SARS-CoV-2....
Čítať ďalej
11 | 10 | 2021
|
Ivan Brožík