Absurdný nápad. Ochrana pred emisiami z áut môže zvýšiť emisie
11 | 10 | 2021 I Ján Papuga

 Plánuje sa veľká zmena.Elektromobily budú môcť jazdiť na cestách rýchlejšie ako autá so spaľovacími motormi. Túto informáciu priniesol portál autonoviny.sk.


Viaceré krajiny uvažujú o nových spôsoboch, ako znížiť emisie z cestnej dopravy. Najnovšie sa plánuje znížiť maximálna rýchlosť pre spaľovacie motory. V Rakúsku sa toto pravidlo uplatňuje už dnes.

Rakúska vláda v roku 2018 prijala zákon o kontrole emisií vypúšťaných do ovzdušia, v rámci ktorého znížila maximálnu rýchlosť na vybraných úsekoch diaľnic zo 130 km/h na 100 km/h. Výnimku v týchto oblastiach však majú elektromobily, ktoré môžu naďalej využívať 130 km/h limit. Podobná iniciatíva je aj v britskom Walese.

Nekonečné čakanie na cesty- slovenská realita
Na neschopnosť dokončiť D4R7 už niekoľkokrát reagoval bratislavský primátor Matúš Vallo, informujú Bratislavské noviny. Zdôvodňoval to postupným otváraním nových úsekov bratislavského obchvatu, pravidlá sa menia za pochodu. Čítať ďalej
06 | 10 | 2021 | Ján Papuga


Diskutabilný návrh

Tento návrh nemožno označiť za dokonalý. Spaľovacie autá majú prevodovku, ktorá môže mať 6 až 10 prevodových stupňov. Vo vyšších rýchlostiach tak spaľovací motor točí optimálne otáčky, pri ktorých vypúšťa menšie množstvo emisií do ovzdušia. Počas jazdy v meste na nižšom prevodovom stupni a pravidelnom pohýnaní sa z križovatky vypúšťa auto so spaľovacím motorom do ovzdušia viac emisií než pri jazde na diaľnici.

Elektromobily fungujú v praxi opačne. Majú jednostupňovú prevodovku a ich spotreba rastie s rýchlosťou vozidla. Najefektívnejšie sú teda v meste a najväčšiu spotrebu elektrickej energie vykazujú na diaľnici. Rýchla jazda v elektromobile tak škodí aj životnému prostrediu viac než bežné spaľovacie automobily.

Diaľnice? Samé kauzy a podvody, schytajú to vodiči
10 | 10 | 2021 | Ján Papuga


Nakoniec bude emisií viac

Ak má elektromobil na diaľnici nižší dojazd, nevyhnutná bude zastávka na nabíjanie. V takom prípade netreba zabúdať na skutočnosť, že elektrická energia zo siete môže pochádzať z elektrární na škodlivé fosílne palivo. Napríklad Nemecko získava väčšinu elektrickej energie práve prostredníctvom tepelných elektrární.

Znižovanie emisií je teda v prípade uvedeného návrhu neisté.