Cestou k normálnosti je skoré premorenie žiakov
Portál postoj.sk vyspovedal riaditeľa Piaristickej spojenej školy Františka Hanáka v Prievidzi, Ambróza Jamrišku. Reč bola o situácii na školách v súvislosti s epidémiou covid 19.
V rozhovore tvrdí, že školy sú dnes pre covidové opatrenia zavalené administratívnym balvanom, ktorý redukuje vzťahy so žiakmi i rodičmi na vynucovacie praktiky: „Na mňa tlačia z vyšších miest, ja musím tlačiť na zástupcov, tí tlačia na triednych učiteľov, učitelia na rodičov,“ tvrdí Jamriška.
Táto situácia sa nedá inak vyriešiť Má obavu zo série karantén, ktoré hrozia najmä žiakom základných škôl. Tvrdí, že hoci je premorenie tejto vekovej skupiny rizikové, nie je v našich silách vyriešiť to iným spôsobom. „Preto si myslím, že ak to má prísť na prvom stupni, tak nech to príde, aby sme sa čím skôr vrátili do normálu. Lebo tento hybridný život spôsobuje školám aj rodičom množstvo problémov.“
Doučovanie namiesto investícií do pedagógov a nastavení osnov systému
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu na svojich webových stránkach informovalo, že na jar tohto roka finančne podporovalo doučovanie na všetkých 471 školách, ktoré o to požiadali, vo výške 1,5 milióna eur v predchádzajúcom projekte. Od...
Čítať ďalej
03 | 10 | 2021
|
Ján Papuga
Byrokratická záťaž na učiteľov sa znásobila Riaditeľ spojenej školy upozornil aj na to, že sa zo škôl stali „projektové“ kancelárie. Pedagógovia neraz robia množstvo prác, ktoré so vzdelávaním nesúvisia. „Práve mám rozpísaný mail na Úrad verejného zdravotníctva, plus dnes ešte musím podávať hlásenia na ministerstvo školstva za celú školu. Keďže máme štyri organizačné zložky, tak to znamená všetko krát štyri. Administratíva nám narastá geometrickým radom. (...) Musím hlásiť, odkedy dokedy vstupuje trieda do karantény, ktorý žiak je pozitívne testovaný, koľko žiakov je v karanténe a koľko má výnimku z karantény.“
Učitelia sú zavalení byrokraciou
Covidová byrokracia sa týka aj pedagógov: „Učitelia sú zaťažení agendou, vyhláseniami žiakov o bezpríznakovosti, musia sledovať, ktorý žiak už tri dni nebol v škole, a neustále to pripomínať rodičom. Komunikácia s rodičom sa redukuje na túto administratívu, čo zaťažuje obe strany. Ďalšia vec je samotestovanie žiakov. Rodičia by oficiálne mali dvakrát týždenne posielať učiteľovi výsledky samotestov. Plus musia prebalíkovať samotesty, ktoré nám chodia do škôl vo veľkých súpravách,“ vymenúva niektoré z povinností riaditeľ školy.
Žiaci nemôžu za to, že zostali doma
Žiaci, ktorí sú v karanténe u nich v škole sa vzdelávajú podľa zaslaných úloh. Nebolo možné spojenie riadneho vzdelávania s dištančným, učitelia nevedeli venovať dostatočnú pozornosť žiakom v triede a zároveň žiakom doma. Podľa Jamrišku je aj zadávanie dištančných úloh ďalším nárokom na učiteľa. Avšak žiaci nemôžu za to, že zostali doma. Víta, že sa karanténa skrátila.
Liberálny minister školstva tentoraz dostal lopatu
Napriek daždivému počasiu sa dnes konal protest pred ministerstvom školstva, ktorého cieľom bolo vyjadrenie nesúhlasu proti očkovaniu detí, proti podmieňovaniu povinnej školskej dochádzky rôznymi nelogickými protipandemickými opatreniami a proti...
Čítať ďalej
27 | 09 | 2021
|
Ján Papuga
Hybridné vzdelávanie spôsobuje mnohé škody Ak by nasledovala séria karantén, bolo by to záťažou najmä pre rodičov. „Osobne si myslím, že premorenie v tejto vekovej kategórii pomôže situácii. Uvedomujem si, že to je rizikové, ale nie je v našich silách vyriešiť to iným spôsobom. Preto si myslím, že ak to má prísť na prvom stupni, nech to príde, aby sme sa čím skôr vrátili do normálu. Lebo tento hybridný život spôsobuje školám aj rodičom množstvo problémov,“ povedal Jamriška.
Po návrate žiakov do škôl mali mnohí problém. Dokonca aj niektorí učitelia mali ťažkosti so začiatkom prezenčného vyučovania, mali obavy a istú sociálnu fóbiu. Psychológ spojenej školy a celý inkluzívny tím intenzívne pracovali na obnovení kontaktov v triede.
Ministerstvo školstva nepomáha Riaditeľ by očakával od ministerstva školstva väčšiu pomoc. Pomohlo by, aby nemuseli všetko hlásiť duplikovane na Úrady verejného zdravotníctva a ešte aj na ministerstvo školstva. Nech funguje prepojenie medzirezortných systémov. Samotné hlásenia by mohli redukovať len na to podstatné. „Chápem, že sú to výstupné informácie pre ministra, aby mal na tlačovke čo povedať, ale vyplniť popri všetkých povinnostiach zakaždým údaje s množstvom zbytočných kolónok je naozaj náročné,“ úprimne dodal riaditeľ Jamriška.
Dozaista vravel skúseností z mnohých škôl, na ktoré sa kladú extrémne nároky, o to viac v čase epidémie covid 19. Zabúda sa na prvotné poslanie školy, čo môže mať v budúcnosti svoje následky.
V školstve vznikne ďalšia inštitúcia. Bude prínosom?
Minister školstva Mgr. Branislav Gröhling oznámil, že vznikne nová inštitúcia Národný inštitút vzdelávania a mládeže, ktorý má byť bližšie učiteľom. Má transformovať niektoré školské inštitúcie do jednej.
Čítať ďalej
02 | 10 | 2021
|
Ján Papuga