V školstve vznikne ďalšia inštitúcia. Bude prínosom?
Minister školstva Mgr. Branislav Gröhling oznámil, že vznikne nová inštitúcia Národný inštitút vzdelávania a mládeže, ktorý má byť bližšie učiteľom. Má transformovať niektoré školské inštitúcie do jednej.
TASR informuje na základe vyjadrenia ministra školstva: „Rezort školstva pripravuje transformáciu štyroch priamo riadených organizácií do jednej. Súčasťou transformovanej inštitúcie - Národného inštitútu vzdelávania a mládeže - budú súčasné organizácie, a to Metodicko-pedagogické centrum, Štátny pedagogický ústav, IUVENTA - Slovenský inštitút mládeže a Slovenská pedagogická knižnica. Táto zmena musí nastať k 1. januáru 2022. „Budeme omnoho bližšie k učiteľom. Budeme mať organizáciu, ktorá bude zameraná na výkon. Jednotlivé úspory z administratívy budeme môcť presúvať na celé Slovensko, takže to gro nebude tu v Bratislave v rámci inštitúcie, ale v rámci regionálnych centier, ktoré budú po celom Slovensku,“ priblížil šéf rezortu školstva. Minister povedal, že nová organizácia bude mať jedného riaditeľa. Cieľom transformácie je podľa rezortu školstva optimalizovať štruktúru a činnosti priamo riadených organizácií tak, aby prinášali maximálny úžitok a čo najefektívnejšie využitie zdrojov na vzdelávanie.
Premiér berie školstvo do vlastných rúk. Držme si klobúky. (Petra Demková)
S plánom ministra B. Gröhlinga nebol Igor Matovič spokojný preto, lebo minister školstva odmieta porušovať ľudské práva detí, rodičov a učiteľov; a ústavu. Je si vedomý právneho problému, ktorý by vylučovaním netestovaných z edukácie, mohlo...
Čítať ďalej
03 | 12 | 2020
|
Petra Demková
Bude transformácia užitočná pre učiteľov? Dá sa súhlasiť so znižovaním počtom školských organizácií, na čo dlhodobo poukazujú učitelia z praxe. Stále ich však zostáva veľa. Redukcia inštitúcií však musí predpokladať to, že sa rázne obmedzí byrokracia a učitelia budú mať „servis“ v podobe služieb učiteľom. Aby sa mohli konečne sústrediť na výchovno-vzdelávací proces, aby nemuseli pripravovať stovky strán dokumentov, ako to robia v súčasnosti. Isto aj kvôli desiatkam textov s krásnymi obrázkami o protiepidemických opatreniach. Nemôže sa stať, že učiteľ po náročnom vyučovaní píše a študuje viac papierov ako úradníčka na pošte.
Zmena mohla byť dôslednejšia „Momentálne neuvažujeme o spájaní ďalších organizácií,“ priblížil šéf rezortu školstva. To je veľká škoda, lebo zostali inštitúcie, ktoré by tiež mohli zjednotiť do novej inštitúcie. Napr. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), ktorý sa zaoberá celoslovenským a medzinárodným testovaním žiakov. Práve preto by bolo obrovskou výhodou, aby bola práve „testovacia“ inštitúcia pri tých ostatných, čo riešia výchovno-vzdelávací proces. Kedysi NÚCEM pracoval v jednej budove so Štátnym pedagogickým ústavom. Nehovoriac o tom, že by bolo výhodné, aby aj NÚCEM mal regionálne pobočky. Vidím tu však aj to, že nikto si nedovolí siahnuť na zabetónovanú pozíciu riaditeľky NÚCEM-u Romany Kanovskej, ktorá bola aj štátnou tajomníčkou na ministerstve školstva! Ďalšou inštitúciou, ktorá by sa mohla s novou zlúčiť je Štátny inštitút odborného vzdelávania. Tá sa zaoberá vyučovaním v odborných školách, takže súvislosť s Národným inštitútom VZDELÁVANIA je viac ako jasná.
Škoda, že sa neprispelo k tomu, aby vznikla jediná pedagogická inštitúcia, ktorá by v každom regióne zastrešovala komplex pedagogických oblastí, aby sa netrieštili na kopec ďalších úradov, ktoré majú síce podobnú funkciu, no napriek tomu pôsobia autonómne a odoberajú potrebné peniaze z rozpočtu. Štátna školská inšpekcia by zostala, prirodzene, autonómnou. Tá síce má regionálne pobočky, tie však pre zmenu pracujú, akoby boli nezávislé od ústredia.
Najdôležitejšie však je, aby sa splnil zámer, že spojená inštitúcia bude partnerom pre pedagógov, bude im pomáhať, bude reagovať na ich otázky, ponúkne im materiály, dokumenty a učebné texty a konečne sa naučí pracovať v zmysle pravá ruka vie, čo robí ľavá.
Stihne Gröhling zrealizovať zmenu? Nemyslím si, že proces plánovanej transformácie nepresiahne volebné obdobie súčasnej vlády. Bude ho sprevádzať, ako už máme skúsenosti, množstvo problémov. Dúfam, že tie zase neobmedzia školy prílevom ďalších papierovačiek. Alebo štúdiom nekonečných nových pravidiel.
Dúfam, že sa ušetrené prostriedky po zredukovaní školských inštitúcií využijú zmysluplne. Obávam sa však, že školstvo je dlhodobo v rukách politikov a ich nominantov, ktorí takúto zmysluplnú zmenu nedokážu zrealizovať tak, ako si ju predstavujú učitelia. Tí, čo sú reálnymi, skúsenými a vysokoškolsky poctivo vzdelanými účastníkmi výchovno-vzdelávacieho procesu.
Školstvo nebolo na inklúziu pripravené, vyčíta NKÚ ministerstvu
Školy ani samotní učitelia neboli zo strany ministerstva školstva adekvátne pripravení na inklúziu. Zapojenie žiakov so špeciálnymi potrebami a sociálne znevýhodnených je navyše podľa zistení Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) ČR závislé od...
Čítať ďalej
14 | 10 | 2020
|
Timotej Dudka