"Výbor nariaďuje ministrovi obrany po konzultácii so sekretármi služieb, aby najneskôr 15. marca 2022 predložil výborom obrany Kongresu správu o stratégii ministerstva na posilnenie prítomnosti USA na východnej periférii NATO. Mala by zahŕňať hodnotenie možností potenciálneho vylepšenia štruktúry síl v Rumunsku, Poľsku a pobaltských štátoch spolu s možnosťami zlepšenia odstrašujúceho postoja na Ukrajine."
Potreba odstrašenia
Podporovatelia novely sa domnievajú, že je to odôvodnené potrebou odstrašenia proti „ruskej agresii na východnom krídle NATO“. Podľa Lievenovho názoru je dodatok „tým najhorším zásahom Kongresu do zahraničnej a bezpečnostnej politiky“.
Nový svetový poriadok Joea Bidena (Nikolaj Bobkin)
Komentár Nikolaja Bobkina (Fond strategickej kultúry)
Čítať ďalej
25 | 09 | 2021
|
Zuzana Perželová
V každom inom vesmíre je to asi tak. Realita je však taká, že predmetná zmena a doplnenie nemá žiadnu politickú váhu. Naposledy, keď sa ktokoľvek z americkej armády pozrel na svojich veliteľov, neboli medzi nimi žiadni členovia Kongresu.
Právomoc peňaženky
Je pravda, že Kongres má právomoc peňaženky a ako taký financuje ministerstvo obrany, ale hlavné politické rozhodnutia, vrátane konkrétneho rozpisu príslušných silových štruktúr, sú výlučne v kompetencii výkonnej moci. Dodatok „Udržiavanie odstrašovania v Európe“ je podobný štekaniu susedovho psa - dráždi to, ale bez následkov.
Kongres nefinancuje stratégie - financuje štruktúru. A štruktúry uvedené v dodatku „Udržiavanie odstrašujúceho účinku v Európe“ už financované boli.
"Právny štát alebo zákonné bezprávie?" (Branislav Fábry)
"Na Slovensku tento týždeň začala pôsobiť pracovná skupina pre „obnovu dôvery v právny štát“. Už teraz je však zrejmé, že napriek svojmu honosnému názvu dôveru v právny štát neobnoví." (Citát z komentára doc. JUDr. Branislava Fábryho,...
Čítať ďalej
25 | 09 | 2021
|
Prevzatý článok / úprava Ivan Brožík
Predstava, že ministerstvo obrany na pokyn Kongresu zmení existujúce štruktúry a operácie na posilnenie síl s cieľom upokojiť napoleonské komplexy členov Kongresu, je na smiech. Aj keď sú štrukturálne vylepšenia úplné, schopnosť amerického letectva a americkej armády pravidelne striedať sily prostredníctvom týchto zariadení je obmedzená ich vlastnými nedostatkami v štruktúre síl - armáda ani letectvo sa nenachádzajú v pozícia, v ktorej je možné nasadiť viac síl, ako už majú bez toho, aby to malo vplyv na požiadavky operačnej podpory inde vo svete.
S týmto problémom sa stretávali americkí námorníci, ktorí donedávna rotovali jednotku veľkosti práporu cez Rumunsko v rámci Čiernomorských rotačných síl alebo BSRF. Keď sa však USA rozhodli zvýšiť svoj záväzok voči arktickému severu,
námorná pechota bola nútená zatvoriť BSRF , aby tieto jednotky realokovali na podporu novej misie.
Pobaltie, Poľsko, Ukrajina
Podobnú analýzu je možné vykonať pre existujúce štruktúry vojenských síl USA pridelené pre Pobaltie a Poľsko, ako aj pre prebiehajúcu výcvikovú misiu na Ukrajine. Nasadenie amerických síl na podporu operačných a výcvikových požiadaviek bolo starostlivo naplánované v súlade s existujúcou fiškálnou a štrukturálnou realitou.
Bez akéhokoľvek masívneho nárastu financovania zo strany Kongresu, ktorý by zahŕňal miliardy dolárov na zvýšenie pracovnej sily a vybavenia, sú súčasné schopnosti americkej armády v oblasti premietania síl na podporu jej záväzkov vo východnej Európe a čiernomorskom regióne obmedzené.
Dá sa očakávať, že požadovaná správa ministra obrany Kongresu podľa dodatku „Udržiavanie odstrašujúceho účinku v Európe“ bude odrážať túto realitu.
Politická ekonómia kapitalizmu, alebo medicína ako biznis (Valentín Katasonov)
Komentár Valentína Katasonova (Fond strategickej kultúry)
Čítať ďalej
22 | 09 | 2021
|
Zuzana Perželová
Musia konzultovať
Ďalšou realitou je, že USA nepracujú v politickom vákuu. Musí sa konzultovať nielen so svojimi spojencami v NATO, pokiaľ ide o akékoľvek plánované zvýšenie štruktúry síl na území spojeneckých národov, ale aj vzťah príčin a následkov, ktoré môže mať takéto nasadenie, k akýmkoľvek potenciálnym zmenám v štruktúre, rozložení a držaní síl protivníka (tj. Ruska) treba tiež vziať do úvahy.
Súčasná projekcia amerických síl v Európe neslúži len ako odstrašujúca hodnota; v každom predstaviteľnom scenári zahrnujúcom pozemnú vojnu v Európe by ruské sily prekročili a zničili sily USA a NATO, či už sa boje odohrávajú vo východnej Európe alebo v Čiernom mori.
Rusi môžu mobilizovať okamžite
Ruská schopnosť mobilizovať okamžite,
údajne až 100 000 bojaschopných vojakov pozdĺž hraníc s Ukrajinou, preukázaná minulú jar, slúžila ako budíček pre vojenských veliteľov USA a NATO. Tí si uvedomili, že nemajú zmysluplnú vojenskú kapacitu schopnú reakcie. Zaregistrovala sa aj skutočnosť, že Rusko by mohlo replikovať tento druh nárastu síl v Pobaltí a vo východnej Európe.
Kongres USA môže byť voči realite nepriepustný, ale vojenskí plánovači USA nie. Pentagon sa nepretrhne kvôli amatérskemu postoju členov Kongresu.