Slovenské železnice majú problém, chýbajú im rušňovodiči, a tak niektoré vlaky museli odriecť
Zdá sa, že koronavírus narobil problémy nielen v gastro sektore či ubytovacích službách, ale nečakane aj na železnici. Tam momentálne chýbajú rušňovodiči. V dôsledku nedostatku odborného personálu dokonca nevypravujú niektoré vlaky. Je to vraj iba dočasná záležitosť.
Železničná spoločnosť Slovensko sa toto leto dostala do nečakaných problémov. Momentálne jej totiž chýba pomerne veľa rušňovodičov, a preto niektoré spoje museli byť dočasne zrušené. Ako
informuje portál ta3.com, nedostatok rušňovodičov umocnilo dovolenkové obdobie a ešte viac ho prehĺbila pandémia COVID-19. Dôvodom bolo, že náročná odborná príprava rušňovodičov musela byť na dlhé obdobie zastavená.
V profesii rušňovodič či vlakvedúci je nedostatok zamestnancov dlhodobý
Dopravnú situáciu síce spoločnosť rieši, no kvôli dočasnému nedostatku personálu v radoch rušňovodičov boli niektoré vlaky, najmä na úsekoch Senec – Bratislava-Petržalka, Senec – Galanta, Nové Zámky – Bratislava, Malacky – Bratislava a Bratislava – Trnava dočasne odrieknuté. V termíne od 13. do 17. augusta, teda za päť dní, bolo z tohto dôvodu úplne alebo čiastočne odrieknutých spolu 23 vlakov. Železničná spoločnosť pritom denne podľa grafikonu vypraví 1 538 vlakov.
Odrieknuté vlaky majú charakter posilnenej prímestskej dopravy, ktorej obmedzenie prinesie najmenej problémov pri zabezpečení dopravy v regióne. Odriekanie sa dotkne tak ako doteraz prevažne osobných vlakov na trasách Bratislava – Malacky, Bratislava – Nové Zámky, Senec – Galanta.
„Zrušené sú len niektoré spoje, preto je v tejto situácii možné využiť vlaky, ktoré v grafikone ostali,“ spresnil hovorca spoločnosti Tomáš Kováč.
Vedci hľadali vo vlakoch nový koronavírus. Žiadny nenašli
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Slovenská akadémia vied (SAV) predstavili závery spoločného výskumu. Vo vlakoch, v pokladniciach a v odpočinkových miestnostiach hľadali vedci koncom apríla a začiatkom mája nový koronavírus. Nenašli ho ani...
Čítať ďalej
05 | 06 | 2021
|
Peter Sulek
Hovorca tiež uviedol, železnice majú dlhodobý nedostatok zamestnancov, najmä v profesii rušňovodič či vlakvedúci, ale aj v údržbárskych profesiách. Nedostatok rušňovodičov ešte prehĺbila pandémia, lebo ich odborná príprava bola na dlhé obdobie zastavená, kurzy a výcvik rušňovodičov sa presunuli.
„V roku 2020 nemohlo dokončiť kurz rušňovodičov až 90 kandidátov na túto profesiu. Približne rovnaký počet rušňovodičov musíme každoročne nahradiť z dôvodu ich odchodu do dôchodku alebo z iných dôvodov,“ skonštatoval Kováč. Dodal, že podstav v tejto profesii je dlhodobý a spoločnosti momentálne chýba 100 až 135 rušňovodičov. Najväčší nedostatok rušňovodičov v súčasnosti eviduje spoločnosť v Bratislave, Nových Zámkoch a Žiline.
Celý vozový park Železničnej spoločnosti Slovensko by mal byť klimatizovaný do roku 2025
V súčasnosti má klimatizáciu aj pre cestujúcich približne 660 koľajových vozidiel národného vlakového osobného dopravcu, čo je zhruba iba 55 percent celkového počtu.
Čítať ďalej
Rušňovodiči by si na štátnych železniciach mohli finančne prilepšiť
Na západnom Slovensku je nedostatok zamestnancov na železničnom trhu práce ovplyvnený aj koncentráciou súkromných železničných dopravcov, ktorí často ponúkajú prácu mladým rušňovodičom hneď, ako opustia kurz. Tí potom podľa hovorcu spoločnosti často odchádzajú aj k dopravcom do Českej republiky. Príprava rušňovodiča pritom trvá približne 15 až 18 mesiacov počnúc vstupnou lekárskou prehliadkou, až po získanie oprávnenia viesť vlaky na tratiach Železníc Slovenskej republiky a povinné poznanie konkrétnej trate.
Záujem o prácu rušňovodiča podľa slov hovorcu stúpa. „Kým pred piatimi rokmi sme mali ročne v kurze zhruba 60 kandidátov na rušňovodičov, dnes ich máme 120,“ skonštatoval Tomáš Kováč. Železničná spoločnosť (ZSSK) plánuje budúci rok usporadúvať podstatne viac kurzov pre rušňovodičov ako doteraz. V Martine sme vybudovali moderné školiace stredisko ZSSK Akadémia, ktoré nám umožní zvýšiť kapacitu kurzov rušňovodičov a ďalších kľúčových profesií a zároveň vytvára priestor na zavádzanie moderných prvkov vzdelávania,“ povedal hovorca. Dodal, že spoločnosť chce dať možnosť rušňovodičom zarobiť ešte viac ako teraz.
„To si však vyžaduje uvoľnenie určitých obmedzujúcich kritérií na strane maximálneho pracovného fondu i miery využitia pracovného času,“ poznamenal Kováč. Uviedol, že pre rušňovodičov zaviedli osobitný druh prémií a zameriavať sa chcú aj na pravidelné zvyšovanie ich miezd. Priemerná mzda rušňovodiča bez nadčasu vlani predstavovala 1 374,10 eura, s nadčasmi 1546 eur. Priemerná mzda všetkých zamestnancov ZSSK s nadčasmi za vlaňajšok bola 1 280 eur.
Železnice otvárajú v Žiline unikátne vzdelávacie centrum
Podpisom zmluvy o nájme nehnuteľného majetku spečatili v piatok na pôde Úradu Žilinského samosprávneho kraja v Žiline zástupcovia Železničnej spoločnosti Slovensko, ŽSK a Strednej odbornej školy dopravnej v Martine-Priekope vznik moderného...
Čítať ďalej