Elektroautá nie sú autá, je to ideológia. Profesor Jan Macek o tom, čo nikto nechce počuť
Ako keby sa Európa totálne zbláznila, hovorí profesor Macek o bezhlavom presadzovaní elektroáut na úkor konvenčných automobilov. Pred niekoľkými týždňami rozvíril pokojné smerovania EÚ k uhlíkovo neutrálnej budúcnosti otvorený list 171 vedcov, predovšetkým z Nemecka, Rakúska a Švajčiarska. Vyzývajú Európsku komisiu, aby upustila od jednostrannej podpory elektromobility. Jedným z dvoch českých signatárov listu je profesor Jan Macek z ČVUT.
Elektromobily vhodné najmä do mesta
Profesor Macek odpovedal na otázku, prečo sa pripojil k listu vedcov:
Ten list v jadre hovorí, že zložitá situácia, v ktorej dnes sme, vyžaduje, aby sa na znižovanie emisií skleníkových plynov používalo viac ciest. Aby sa ideologicky nediktovala jediná cesta. No práve elektromobilita nie je čiernobiela vec, vyložene dobrá alebo zlá. Je nesporne veľmi užitočná predovšetkým na dopravu po meste.
V meste je elektromobil zaujímavý. Na dochádzanie do práce, jazdy v rozsahu 50 – 60 kilometrov, čo je akčný rádius, v ktorom vystačí pomerne malá batéria. Okrem toho elektromobily znižujú úroveň lokálne škodlivých emisií. Hlavne nespálené uhľovodíky, ktoré vznikajú predtým, než sa spaľovací motor zahreje. Lenže celý ten proces výberu najlepšieho variantu bezemisného auta nie je ani zďaleka hotový.
Elektromobil je kvôli cene batérie stále podstatne drahší. Pri malých autách to nebude ďaleko od dvojnásobku ceny adekvátneho vozidla. Pri veľkých autách, ktoré sú všeobecne drahšie a ťažšie, sa vyššia váha batérie a priestor aj cena schovajú do celkových vyšších nákladov. Tam robí batéria približne jednu tretinu celkovej ceny.
My sa v liste dovolávame technologickej neutrality, čo je múdra vec zavedená Britmi. Politici majú predpisovať okrajové podmienky. To ďalšie už sa má nechať na špecialistoch v odbore. Aby vyvinuli nejaké konkurenčné riešenia, z ktorých sa potom to najvhodnejšie vyberie prirodzenou cestou.
Rusko nebude zvýhodňovať elektromobily. Musk chce hovoriť s Putinom na Clubhouse
Európa či Čína majú veľkorysé dotačné schémy na podporu predaja elektromobilov. Rusko a štáty EAEU sa vybrali inou cetou. Plánujú zrušiť aj jedinú výnimku, ktorá pre elektromobily platila.
Čítať ďalej
27 | 05 | 2021
|
Peter Sulek
Brusel pokutami dosiahol presný opak
Základné nariadenie Európskej komisie pokutuje automobilku, ak vo váženom priemere všetkých predaných vozidiel nedosiahne priemerné emisie oxidu uhličitého – metán sa z toho zatiaľ nejako vytratil – pod 95 gramov na kilometer. Toto nariadenie plne platí od tohto roka. Pokuta je, neviem, či schválne alebo zhodou okolností, tiež 95, avšak eur za každý gram nad limit za každé predané vozidlo.
Pri automobilkách, ako je napríklad Škodovka, predstavujú také pokuty dohromady mnoho miliárd. Logická reakcia podnikových ekonómov, samozrejme, je pokuty minimalizovať. Preto bez ohľadu na to, či členský štát z verejných peňazí dotuje alebo nedotuje predaj elektroáut, sú úplne všade elektroautá dotované vnútorne už výrobcom, ktorý maržu z predaja štandardných áut prevádza na elektromobily. Chce podporiť ich predaj a robí to v miere, ktorá umožní pokutu pre jeho firmu minimalizovať.
Je to odhad ako v hazardnej hre. O koľko môžem zdražieť klasické vozidlá a o koľko musím zlacniť elektromobily, aby boli v nejakej miere predajné? Ten výpočet by som nechcel robiť. No a paradoxným výsledkom tohto vnútropodnikového prerozdeľovania je, že pre firmy sa stalo výhodnejším posúvať na trh SUV a všeobecne luxusné autá, samozrejme elektrifikované. Pretože do všeobecne vyššej ceny sa lepšie schová cena batérie a v ťažkom aute sa lepšie schová hmotnosť batérie.
Navyše SUV majú podlahu vyššie, tým pádom aj väčší priestor na batériu a s väčšou batériou navýšite dojazd elektromobilov. Po druhé, u bohatšej klientely, ktorá je zvyknutá kupovať si SUV, sú nádeje na predaj elektroáut všeobecne vyššie. Takže zatiaľ európske nariadenie vedie k opaku toho, čo by sme snáď mohli očakávať: že sa začnú kupovať elektroautá na dopravu v meste. Dnes v Európe nenájdete automobilku, ktorá by ponúkala vyložene malé elektrifikované autá. Sú totiž zle predajné.
Krátený článok vyšiel na portáli
Echo24 a v plnom znení je dostupný na portáli denníka
Štandard.
Nemci sa búria: Už nechceme elektromobily v našich hromadných garážach!
Bruselskí politici stále viac a viac tlačia na jednotlivé krajiny EÚ, aby podporovali nákup áut s elektrickým pohonom. Inak to nie je ani v Nemecku. Lenže tam narazili aj na jeden vážny problém – požiare áut v hromadných garážach.
Čítať ďalej
27 | 06 | 2021
|
Jozef Uhlarik