Európska komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová začala vyšetrovanie Facebooku. Existuje podozrenie, že došlo k porušeniu hospodárskej súťaže v reklamnej službe Facebook Marketplace.
Ak by konkurenčné spoločnosti ponúkali reklamné služby na Facebooku, mohol by získať ekonomicky cenné údaje a potom ich použiť proti konkurencii, píše Business Insider.
Európska komisia odštartovala formálne vyšetrovanie Facebooku pre podozrenie, že došlo k porušeniu hospodárskej súťaže v reklamnej službe Facebook Marketplace. Oznámila to v Bruseli eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová.
Facebook prevádzkuje Marketplace od roku 2016. Možno na ňom súkromne predávať a kupovať napríklad autá, nábytok, oblečenie, smartfóny či a bicykle. Nie sú žiadne poplatky. Rovnako ako v prípade iných služieb Facebooku aj tu slúži malá sekcia inzerátov na zvýšenie dosahu platformy financovanej reklamou a na zvýšenie relevantnosti služby pre používateľov.
Európska komisia chce objasniť, či Facebook nezneužíva svoju pozíciu na iných trhoch pre túto službu protisúťažným spôsobom. Ak by konkurenčné spoločnosti robili reklamu svojich služieb na Facebooku, mohol by Facebook získať ekonomicky cenné údaje a potom ich použiť proti konkurencii.
Facebook považuje prešetrovanie za neopodstatnené. „Budeme naďalej plne spolupracovať pri vyšetrovaní, aby sme preukázali, že je neodôvodnené,“ uviedla americká spoločnosť. Pokiaľ ide o obsah obvinenia, uviedla: „Stále vyvíjame nové a lepšie služby, aby sme uspokojili rozvíjajúci sa dopyt ľudí využívajúcich Facebook. Marketplace ponúka ľuďom väčší výber a funguje vo veľmi konkurenčnom prostredí s mnohými veľkými poskytovateľmi.“
Európska komisia napriek tomu vidí dôvod na intenzívne preskúmanie. „Po ukončení predbežného vyšetrovania nemôže komisia vylúčiť, že Facebook skresľuje hospodársku súťaž v oblasti online reklamných služieb,“ uviedol bruselský úrad. Facebook by mohol napríklad z reklamných aktivít svojich konkurentov odvodzovať presné informácie o preferenciách používateľov. Tieto by sa potom mohli použiť na optimalizáciu Marketplace.
„Facebook používajú každý mesiac takmer tri miliardy ľudí a má celkovo takmer sedem miliónov reklamných klientov,“ uviedla Verstagerová. „Spoločnosť zhromažďuje obrovské množstvo údajov o aktivitách používateľov svojej sociálnej siete a ďalších služieb, a preto je schopná sa zacieliť na konkrétne skupiny zákazníkov.“
Európska komisia podrobne preskúma, či Facebook nemá vďaka týmto údajom neoprávnenú konkurenčnú výhodu. „Musíme zabezpečiť, aby sa údaje nepoužívali na narušenie hospodárskej súťaže v dnešnej digitálnej ekonomike,“ zdôraznila podpredsedníčka komisie.
Vyšetrenie by sa malo zamerať aj na to, či začlenenie Marketplace do sociálnej siete Facebook nebráni konkurenčným reklamným online službách, uzatvára Business Insider.