V Egypte na púšti rastú čínske mrakodrapy a obchodné megacentrá, obrovské zábavné a biznis štvrte
Čínske firmy v novej egyptskej metropole financujú výstavbu obrovských nákupných center. Stavením mrakodrapov na púšti si Čína buduje politický vplyv. Peking a Káhira mali k sebe vždy veľmi blízko, píše WirtschftsWoche.
Na satelitných snímkach LiveEO - sledovanie infrašruktúry z vesmíru – bolo donedávna vidieť len pár ciest a veľa, veľa piesku. Ako huby po daždi tu však vyrástli obrovské mrakodrapy.
Nová metropola sa v Egypte buduje závratnou rýchlosťou známou z čínskych stavenísk. Prvé stavebné práce sa spustili len v roku 2015, no už toto leto by sa do nového hlavného mesta mali nasťahovať prví jeho obyvatelia.
Závratné stavebné tempo nie je vecou náhody. V najdôležitejšom egyptskom stavebnom projekte ide totiž Číne o biznis.
Nová metropola, ktorá sa doteraz označovala ako „nové administratívne hlavné mesto“, leží 45 kilometrov východne od súčasného hlavného mesta Káhiry. Po dokončení bude mať vyše 6,5 milióna obyvateľov. Odbremení tak megametropolu Káhira, kde žije viac ako 20 miliónov ľudí.
Skutočnosť, že Káhira rozširuje svoje predmestie, nie je ničím novým. Už v roku 2000 takto vznikla Nová Káhira. Spočiatku mala pár stotisíc obyvateľov no o pár rokov ich má byť až vyše 5 miliónov.
Nové metropola sa buduje v púšti na ploche 714 kilometrov štvorcových. Celkové náklady sa odhadujú na 45 až 58 miliárd amerických dolárov. Sídliť tu bude nový parlament a Prezidentský palác. Nechýba ani obrovské letisko - najväčšie v krajine, či zábavná štvrť s mestským parkom, až 3-krát väčším ako je newyorský Central Park.
Srdcom mesta bude obchodná štvrť za 3 miliardy dolárov s dvadsiatkou výškových budov. Financuje ich a postaví Čína. Čínska State Construction Engineering Corporation poslala do Egypta stovky stavbárov, aby v rekordnom čase postavili biznis centrum. Najvyšší z mrakodrapov má mať 385 metrov a bude najvyššou budovou v Afrike. Na vybudovanie jej základov bude potrebných 18 500 kubických metrov betónu a 5 000 ton ocele.
Čínske štátne spoločnosti sa podieľajú nielen na budovaní nových kancelárskych komplexov, ale aj na infraštruktúre. Exim Bank of China financuje železničné prepojenie medzi Káhirou a novým administratívnym centrom za 1,2 miliardy dolárov.
Egyptský prezident Abdel Fattáh Sísí hovorí v súvislosti s novým mestom o „zrode nového štátu“. Tvrdí, že Peking a Káhira majú k seba tak blízko, ako nikdy predtým.
Čínske peniaze prúdia nielen do novej egyptskej metropoly. Kľúčovú úlohu zohrávajú čínske firmy aj v rozvoji novej hospodárskej zóny pri Suezskom prieplave. Táto dopravná tepna má pre Čínu obrovský strategický význam pre jej export do Európy.
Pre Peking majú veľký význam politické faktory pri poskytovaní veľkorysých pôžičiek iným štátom. Čína dúfa, že posilní svoj vplyv v severnej Afrike a na Blízkom východe tým, že bude mať blízko k egyptskej vláde. Vyplatí sa tak každá investícia s rýchlou návratnosťou v budúcnosti, dodáva na záver WirschaftsWoche.