Progresívna Bihariová má výhrady voči učebnici. Píše sa v nej, že dánske deti sú blonďavé
Prepáčte, ale toto sa môj syn učiť nebude,“ rezolútne vyhlásila na Facebooku predsedníčka Progresívneho Slovenska. „To už by sme snáď v roku 2021 mohli deťom prezradiť, že v globalizovanom svete nemá žiadna krajina žiaden vizuálny prototyp,“ napísala Bihariová.
Toto sa môj syn učiť nebude!
Prepáčte, ale toto sa môj syn učiť nebude,“ rezolútne vyhlásila na Facebooku predsedníčka Progresívneho Slovenska. „Včera som chystala syna Artura do školy. Dvihlo mi obočie aj tlak, keď som v jeho čítanke pre druhý ročník ZŠ prečítala text “Farebný svet”, ktorý patrí k povinnej matérii. Nuž teda, ako majú 8 ročné deti chápať farebný svet a pestrosť ľudí?“ načína tému Bihariová.
Následne politička približuje, o čo išlo. „Text im ponúkol 4 stereotypné, splošťujúce chlieviky, ktoré majú vykresliť rôznosť rás a ľudí. V texte sa predstavujú dievčatká, každá inej rasy a z iného kontinentu. Lenže ako! Na prvom obrázku je dievčatko z Japonska. Tá obišla najlepšie, pretože je vykreslená cez objektívne prírodné podmienky krajiny, kde žije. Hovorí, že sa občas musí skryť pod lavicu, lebo mávajú zemetrasenie,“ opisuje liberálka.
Stereotyp: Dáni sú blonďáci
„Dievčatko z Dánska sa predstavuje najprv cez hospodársku charakteristiku krajiny, čo je potiaľto tiež v poriadku - v texte o sebe hovorí, že práve v jej krajine sa vyrába Lego. Lenže autorka textu pridáva, že dánske deti sú typické tým, že sú blonďavé. Neviem, z ktorého storočia je tento text, ale Dáni predsa žijú dekády rokov v globalizovanom multikultúrnom svete. Takže rovnako „pravým Dánom“ je aj dieťa narodené v Dánsku po rodičoch migrantoch s tmavými vlasmi,“ vysvetľuje Bihariová nahnevane.
„To už by sme snáď v roku 2021 mohli deťom prezradiť, že v globalizovanom svete nemá žiadna krajina žiaden vizuálny prototyp. Naposledy sme tu mali prototypných svetlovlasých modrookých Árijcov, a nedopadli sme s týmto konceptom veru dobre,“ pripomína históriu liberálka. „Veď práve na mojich deťoch, Arturovi a Zorke (ktorá výzorom skôr pripomínajú tie nordické deti z Dánska, než Rómov) sa dá výborne ilustrovať, že nemáme žiadne vizuálne protypy a je choré, aby sa deti cez takéto kategórie učili spoznávať diverzitu,“ doplnila.
Vševedko Šimečka: Matovič pohŕda odborníkmi a myslí si, že všetko sa dá vymyslieť na kolene. Nie, nedá!
Podľa europoslanca Michala Šimečku minister financií Igor Matovič pohŕda odborníkmi. Tomu má zodpovedať aj jeho daňovo-odvodová reforma. Zdá sa, že súčasná vláda definitívne prichádza o niekdajších spojencov.
Čítať ďalej
06 | 05 | 2021
|
Jozef Uhlárik
Najhoršie dopadlo africké dieťa
Následne Bihariová opisuje, ako bolo v učebnici predstavené africké dieťa. „Najhoršie to však schytalo dievčatko z Afriky. Nie, k nej nebola priradená žiadna krajina. Ona nemá domov v žiadnom štáte. Stačí dať Afrika... Nuž, a čím sa deťom predstavuje? Tým, že žije medzi slonmi a žirafami. Lebo asi v Afrike je bežné, že deti sa tam rodia ako Tarzani a bežne žijú džungli. Čo ma však vážne dvihlo zo stoličky, keď dievčatko z Afriky popisuje, čím sa živí: ono vraj skáče po stromoch a priamo z nich je banány. To čomu tie deti učíme? To je o šimpanzovi či ľudskej bytosti? ...Jasne. Veď Afrika. Primitívny tribalizmus,“ opisuje rozčúlená Bihariová.
Potom sa politička presúva do Južnej Ameriky. „No a viete, čo je bežné pre hispánske decká? No predsa každé z nich maká na kakaovníkovej plantáži. ...Bolo to smutné, že akurát jediné dve farebné dievčatá žiadnu svoju krajinu nemajú a popis ich života nám pripomína skôr prírodovedecký film o pomaly hynúcich exotických kultúrach...,“ pokračuje neúspešná kandidátka do NRSR.
Zlé, zlé stereotypy
„A toto mám Artura učiť? Štyri hlúpe stereotypné chlieviky?“ pýta sa Bihariová. „Pani učiteľke som napísala odkaz, že toto veru Artura učiť nebudem. Miesto som mu vysvetľovala úprimne a na rovinu, čo ho ako Róma čaká. No aj to, že nikdy nesmie zanevrieť a súdiť ľudí kolektívne. Aj o tom, že ľudia sú natoľko pestrí, že si každý z nich zaslúži byť hodnotený ako jednotlivec. Bola by som oveľa radšej, aby sme im my, naša generácia, konečne pripravili také vzdelávanie, ktoré v nich nebude pestovať skratkovité, splošťujúce a šablónové nazeranie na svet...“ uzavrela progresívna politička.
http://www.hlavnydennik.sk/2021/04/19/progresivne-civavy-treba-zavriet/