Veľké prepisovanie tranzitu tovarov. Ukrajina sa dostáva do izolácie (Svjatoslav Kňazev)
25 | 04 | 2021 I Iveta Machová

Komentár Svjatoslava Kňazeva  (Fond strategickej kultúry)


Pracovníci ukrajinských prístavov hlásili v januári 2021 bezprecedentné prepady v nákladnej doprave


Prekládka tovaru v ukrajinských prístavoch sa v januári 2021 prepadla o 25,7% v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2020. Toto je bezprecedentné zlyhanie. Dozvedeli sme sa to z vyhlásenia, ktoré na svojej oficiálnej stránke na Facebooku zverejnil  Ukrajinský úrad pre námorné prístavy (USPA).

Foto: „Facebook“ USPA


Ako vyplýva zo zverejnenia USPA, v prvom mesiaci roku 2021 ukrajinskí prevádzkovatelia prístavov preložili len 10 016,26 tisíc ton nákladu, čo je o 3 469,56 tisíc ton menej ako v januári 2020. V námornom prístave „Južný“ sa prekládka znížila o 19,6%.

V Nikolajevskom obchodnom námornom prístave - o 24,3%, v Odese - o 15,5%, v Mariupole - o 4,5%.

A anti-rekord zo začiatku roka zlomil prístav Černomorsk (predtým Iljičevsk), ktorého obrat nákladu okamžite klesol o 38,2%. Je okamžite zrejmé, že „dekomunizácia“ bola úspešná a priniesla svoje výsledky.

Český diplomat: Ukrajina sa môže stať zablatenou rohožkou pod nohami amerického dlhu
V minulosti kríza amerického zadlženia vždy viedla ku konfliktom alebo až k vojne. Želajme si vrúcne, aby Ukrajina nebola práve z tohto dôvodu sudom s pušným prachom americkej federálnej banky. Čítať ďalej
16 | 04 | 2021 | Ivan Brožík


Vjačeslav Voronoj, riaditeľ oddelenia pre organizáciu práce v prístavoch USPA, to vysvetlil pretrvávajúcou neúrodou, ako aj vysokými cenami na svetových trhoch. Na kolaps dopravy však mal rozhodne vplyv ešte prinajmenšom jeden faktor.
Pokles v dôsledku nízkej úrody?

Správa námorných prístavov pripustila, že tranzit rudy cez územie Ukrajiny sa znížil takmer dvojnásobne - o senzačných 93,6% a neúroda s tým nemá nič spoločné. Takýto pokles prepravy rúd je spôsobený skutočnosťou, že jeden z najväčších ťažobných a hutníckych holdingov v Rusku, Metalloinvest, odmietol služby Ukrajiny.

Je to spôsobené spustením prekládky rudy v termináli „Ultramar“ v ruskom prístave Usť-Luga na jeseň 2020. Zdá sa, že pre Ukrajinu sa tento tranzitný objem stratil už navždy.

Prístav Usť-Luga


Podľa hodnotenia  ruských expertov, v budúcnosti pomôžu projekty realizované v Usť-Luge Ruskej federácii aby úplne upustila od tranzitu cez územie Ukrajiny.

Proces znižovania tranzitu Ruska cez Ukrajinu sa nezačal včera. Ak na začiatku roku 2000 dosiahol podiel ruského tranzitu v ukrajinských prístavoch 50%, potom po štátnom prevrate v roku 2014 klesol   na 13%. Trvale klesá aj železničný tranzit tovaru z Ruskej federácie cez územie Ukrajiny. Len v roku 2019  klesol  o 12%. Čo sa týka prepravy tovaru do Ruska ukrajinskou železnicou, za rovnaké obdobie klesla o 39,4%. Ukrajina už  na tom stratila miliardy.

Ak sa Ukrajina nespamätá, výsledkom môže byť totálna vojna s Ruskom
Názor Paula Robinsona (Russia today) Čítať ďalej
05 | 04 | 2021 | Diana Zaťková


Kyjevské úrady ešte pomerne nedávno nadšene hovorili o dúhových „dopravných obzoroch“. Bývalý minister infraštruktúry Ukrajiny Volodymyr Omeljan v roku 2017 povedal, že ukrajinský tranzit má obrovské vyhliadky:

„Naša geografická poloha v Európe je vynikajúca. Máme veľmi dobrú cestnú a železničnú sieť do námorných prístavov (...). V dôsledku vojny s Ruskom sme prepracovali dopravné koridory a vytvorili nový - od západnej hranice vo Ľvove po Odesu. Táto trasa je predĺžením  transeurópskej siete na západ - do Gdanska. V tejto súvislosti sme začali prestavovať ukrajinskú železnicu – najväčšieho tranzitného dopravcu v krajine. Vďaka svojej veľkosti bude tento štátny podnik hrať rozhodujúcu úlohu na dopravnom trhu“, - prorokoval kyjevský minister.
Očakávania Omeljana sa nesplnili.

Ukrajinské orgány vkladajú veľké nádeje do dopravných spojení so susednými európskymi krajinami, do revitalizácie trasy „od Varjagovcov až ku Grékom“, ako aj do železnice spájajúcej Ukrajinu s Čínou cez Čierne more, Kaukaz a Kazachstan.

 „Musíme pochopiť, že keď niečo zablokujeme, tak nachádzame alternatívne možnosti ako môžu tieto vlaky jazdiť a že tieto peniaze budú prúdiť do ekonomiky inej krajiny,"ubezpečoval ďalší minister infraštruktúry Ukrajiny Vladislav Kriklij.

Ukrajina 7 rokov po Majdane: Krajina oligarchov, stojaca na pokraji novej vojny s Ruskom
Našlo sa pár šialencov, ktorí nahnali občanov na námestia. Tých šialencov bez ohľadu na ich diagnózu a bez zaváhania podporili domáce a zahraničné deštrukčné sily. Na mŕtvolách na námestiach ležiacich Ukrajincov sa začal "demokratizačný" proces... Čítať ďalej
14 | 03 | 2021 | Ivan Brožík


Samozrejme, je potrebné to chápať, ale „alternatívne možnosti“ sa pre Ukrajinu ukázali ako fikcia. Európania sa s rozšírením spolupráce s nezávislou mocnosťou neponáhľajú a Kyjev sa opäť snaží nespomínať na vlak, ktorý sa kedysi stratil kvôli tomu, že v Číne nemohli nájsť zákazníkov.

Obchodné väzby s Ruskom boli a zostávajú vynikajúcou príležitosťou pre ukrajinských pracovníkov v doprave, oficiálny Kyjev však o tom nechce počuť.

Vlnám podobné protiruské sankcie, nepredvídateľné politické a právne rozhodnutia, lúpežné útoky na zaistenie rôznych objektov (aj za účasti radikálnych neonacistov), ​​razie na lodiach, ktoré Kyjev podozrieval z návštevy Krymu, zostávajú v minulosti ... Teraz Ruské podniky majú alternatívu.

Obmedzenie ruského tranzitu cez Ukrajinu je ďalším dôkazom toho, ako kyjevské úrady, ktoré sa snažia prerušiť s Ruskom všetko, čo je možné, spôsobujú iba nenapraviteľné škody samotnej Ukrajine.

Postmajdanská Ukrajina bude slúžiť ako varovný príbeh pre Rusko, tvrdia západní odborníci
Mnoho ruských liberálov a zahraničných odborníkov považovalo ukrajinský Majdan v roku 2014 za udalosť, ktorá by mohla inšpirovať zmeny v Moskve. Dnes, keď sa čoraz nefunkčnejší Kyjev usiluje o slobodu slova, to skôr vyzerá ako varovný príbeh,... Čítať ďalej
06 | 02 | 2021 | Marek Molnár