Názor Jess Cartner-Morleyovej ( The Guardian)
Valentín môžeme cítiť ako najsrdečnejší zo sviatočných dní. Vaša obľúbená reštaurácia je zostavená do stolíkov pre dvoch so šepkajúcimi rozhovormi a úslužnými neotravnými čašníkmi. Príspevky na sociálnych sieťach vás pasívne agresívne upozorňujú na svet podnosov na raňajky s okvetnými lístkami ruží a smaragdovými náušnicami.
Z valentínskeho priemyslu sa stala komerčná ničivá sila, v ktorej sa láska váži a meria v eurách a centoch. V roku 2020 priemerný Brit minul na valentínske darčeky 35 libier. Nie je prekvapením, že sme sa zamilovali do dňa, kedy by sme mali oslavovať lásku.
Ale len možno, toto je rok, kedy povieme áno Valentínu. V tejto najtemnejšej zime potrebujeme všetko vzrušenie, ktoré môžeme získať. Je to nedokonalý sviatok, o tom niet pochýb, ale ani táto nikdy nekončiaca pandémia nie je práve príčinou na veľký smiech.
Nedeľa na oslavu lásky môže byť gýčová, ale popoludnie strávené spoločným pojedaním bonboniéry v tvare srdca z benzínovej pumpy, môže byť často čarovnejšie ako bezhlavé nakupovanie, objednávanie stolu v reštaurácii, či prehnané dbanie na výzor okorenené návštevou kaderníka, vizážistu, či stylistu.
Lockdown nám ponúka príležitosť „opätovne racionalizovať“ to, čo sa stalo priemyselným odvetvím a transformovať ho späť do rituálu. So zatvorenými obchodmi a reštauráciami môžeme Valentína zvrátiť na, v podstate, neškodný okamih lásky a ľahkomyseľnosti.
Tento rok je nulový tlak na všetko, čo predtým. Ani ten najoptimistickejší milenec nemá veľa nádeje, že tento víkend pozve svoju milú do Paríža alebo Ríma. Ak ste nezadaní, nebude to rok pre sledovanie romantiky osamote a tichú závisť pri obchádzaní výkladov romantických reštaurácií, kde si všetci hrkútajú ako hrdličky.
Tento rok, bez komerčného tlaku, je Valentín menej prenikavý. Iba „milujem ťa“, bez huslí. Je tu priestor pre inkluzívnejšiu verziu príbehu. Pred lockdownom bol tento deň určený výlučne pre páry - akási Noemova archa s jahodami namočenými v čokoláde.
Málokto bude smútiť za absenciou valentínskeho tetovania v podobe srdiečka na ramene chlapa s posilňovne. Aj keď iba dočasného. Denné skĺznutie do kapitalizmu sa odráža v estetike, ktorú je treba potlačiť. Balóniky v tvare srdca, strašidelná infantilizácia obrích plyšových medveďov - toto je hromada darčekov, darčekov a darčekov.
Je to zrkadlový obraz Halloweenu, len s láskavými srdcami namiesto tekvíc. USA sa stali priekopníkom v komercializácii 14. februára - v minulom roku každý človek minul priemerne takmer 200 dolárov . Remake obrazu Valentína v lockdowne - ručne vyrobené karty; domáci druh prestierania bez labutí z obrúskov alebo koktailových dáždnikov - urobí to krajším, nie menším.