Školy by sa otvoriť mali, ale za prísnych pandemických opatrení, zhodujú sa niektorí odborníci
Otvárať od pondelka školy alebo nie? Otázka, v ktorej za súčasnej pandemickej situácie nemajú celkom jasno odborníci ani riaditelia škôl. Názory sa rôznia aj medzi rodičmi.
Nariadením vlády by sa od nasledujúceho pondelka mali otvoriť nielen materské školy, prvý stupeň základných škôl, umelecké školy a do lavíc by sa mali opäť posadiť i žiaci na stredných školách, ktorí nastúpili do posledného ročníka. Lekári, učitelia a starostovia sa zhodujú na tom, že treba otvárať čo najskôr, bez plánu a v chaose je to však hazard,
píše portál dennikn.sk.
Otvorenie škôl je prioritou a má prednosť pred akýmkoľvek iným uvoľňovaním
Lekári, epidemiológovia, učitelia aj starostovia odpovedali na otázku, či má Slovensko od budúceho týždňa otvárať školy. Viacerí sa zhodli, že im vláda veľmi nepomáha. Tiež súhlasia s tým, že otvoriť školy síce musíme čo najskôr, treba však počkať, kým budeme poznať rozšírenosť britskej mutácie vírusu.
„Rozhodne je nutné otvoriť školy čo najskôr. Otvorenie škôl je prioritou a má prednosť pred akýmkoľvek iným uvoľňovaním. Otázka je, či je na to teraz vhodný čas, keď vieme, že sa tu momentálne množí variant koronavírusu, ktorý má značne vyššiu transmisibilitu. Treba sa zamyslieť nad tým, či je potrebné otvoriť školy celoplošne a či radšej školy v postihnutých regiónoch nenechať zatvorené a s otváraním počkať. Samozrejme, treba pripraviť testovanie tak, aby sa eliminovali žiaci, ktorí by mohli šíriť nákazu,“ skonštatoval infektológ Peter Sabaka.
V regiónoch, kde je prevalencia britskej mutácie vysoká, je otváranie na zváženie
„Tým, že vedecké štúdie hovoria o tom, že deti prenášajú britskú mutáciu o tretinu viac ako iné varianty koronavírusu, školy sa môžu stať o to ľahšie novými ohniskami. V regiónoch, kde je nízka prevalencia mutácie objavenej v Británii a zároveň aj počet pozitívnych na Covid-19 je nízky, školy môžeme pokojne otvoriť. V regiónoch, kde je prevalencia tejto mutácie veľmi vysoká, zároveň ide o zamorené regióny a aj nemocnice sú preplnené, otváranie škôl je na zváženie. A potom sú regióny, ktoré sú niekde medzi, kde by možno pomohlo testovanie v školách, napríklad kloktacími testami. Podľa mňa je potrebné si počkať na výsledky včerajšieho pretestovania na britskú mutáciu, analýzu dát, vyjadrenie epidemiológov,“ hovorí vedec Pavol Čekan.
„Za predpokladu, že pretestujeme učiteľov a aspoň jedného rodiča alebo iným opatrením znížime riziko zanesenia infekcie, by som otvoril čiastočne najmä materské a špeciálne školy a prvý stupeň základných škôl. Otvorenie maturitných ročníkov by som odporučil asi tiež, lebo je predpoklad, že študenti využijú víkendové alebo nasledovné školské testovanie,“ uviedol profesor Vladimír Krčméry, prednosta Mikrobiologického ústavu Lekárskej fakulty Univerzity Komenského.
Otvorte školy! Deti stoja rodičov veľa peňazí a nevedia im vysvetliť učivo
Dištančné vzdelávanie robí starosti nielen žiakom, ale aj ich rodičom. Mnohí majú problém vysvetliť učivo, ktoré sa síce učili aj oni, no už ho dávno zabudli. Navyše, náročné je to pre nich aj finančne.
Čítať ďalej
01 | 12 | 2020
|
Jozef Uhlárik ml.
Pri otváraní je treba zvážiť regionálny prístup a zabezpečiť protiepidemické opatrenia
"Dôvody, prečo otvoriť školy, už poznáme všetci – psychológovia, pedagógovia, sociológovia, psychiatri, rodičia aj samotné deti. Vzhľadom na dĺžku trvania a dopady zavretých škôl na deti, ich telesné i duševné zdravie a predovšetkým na katastrofálne následky zavretých škôl na deti zo sociálne slabších rodín dlhodobo opakujem, že otázka neznie či, ale ako školy otvoriť. V súčasnej zlej epidemiologickej situácii je otvorenie škôl možné len pod podmienkou, že deti a učitelia budú pravidelne efektívne testovaní a učitelia očkovaní. Ak sa rozhodneme používať antigénové testy, tak je nevyhnutné testovanie dva- alebo trikrát týždenne,“ konštatuje Peter Visolajský, lekár a člen permanentného krízového štábu
„Štátny pedagogický ústav považuje postupný návrat žiakov do školských lavíc za dobré rozhodnutie. Za mimoriadne dôležitý ho považuje na prvom stupni základných škôl, kde je proces osvojovania si učiva viazaný na prítomnosť učiteľa alebo učiteľky. Spoliehame sa na stanovisko pandemickej komisie, ktorá postupný návrat žiakov do škôl odporúčala. Je podmienený sprísnením opatrení v iných oblastiach a pravidelným testovaním zákonných zástupcov detí a žiakov od druhého stupňa základných škôl. Verím, že túto daň sme ako spoločnosť ochotní pre zabezpečenie vzdelávania našich detí priniesť,“ uviedla Miroslava Hapalová, riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu.
Pellegrini: Urobiť zo žiakov rukojemníkov je nehoráznosť
Nezaradení poslanci okolo Petra Pellegriniho kritizujú, že napriek utorňajšiemu (1. 12.) zasadnutiu ústredného krízového štábu (ÚKŠ) sa základné školy pre druhý stupeň a stredné školy stále neotvárajú. Poslanci strany Hlas-SD chcú preto v januári...
Čítať ďalej