V udalostiach posledného obdobia rezonujú na verejnosti viaceré legislatívne návrhy, jeden z dielne Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky týkajúci sa reformy justície a novej súdnej mapy, a druhým je návrh nového znenia zákona o verejnom obstarávaní predkladateľa Štefana Holého, vicepremiéra pre legislatívu.
Píše o tom vo svojom článku na portáli Právne listy sudkyňa Okresného súdu Bratislava I. JUDr. Dana Jelinková Dudzíková .
V rámci debát o vyššie uvedených návrhoch zákonov pozornosti verejnosti unikol návrh zákona o súdnej ochrane vo verejnom obstarávaní, ku ktorému je možné podať pripomienky do 1.2.2021. O tomto návrhu zákona sa neviedla žiadna odborná ani verejná diskusia.
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v ňom navrhuje, aby Národná rada Slovenskej republiky zvolila do funkcie prísediaceho sudcu na obdobie piatich rokov toho, kto má ukončené vysokoškolské právnické vzdelanie druhého stupňa a najmenej päťročnú prax vo verejnom obstarávaní. Za prísediaceho možno zvoliť aj zamestnanca Úradu pre verejné obstarávanie, ak spĺňa uvedené podmienky.
Voľba má podľa návrhu zákona prebehnúť do 31.7.2021. Takto zvolené osoby by sa stali automaticky, bez splnenia ďalších podmienok, súčasťou senátov súdov správneho súdnictva, ktoré budú rozhodovať o otázkach verejného obstarávania, čiže o čerpaní našich peňazí, a aj o čerpaní eurofondov.
Náš právny poriadok pozná inštitút prísediaceho sudcu v trestnom konaní, v ktorom sa jedná o tzv. sudcov z ľudu, prezentujúcich hlas ľudu. Nový inštitút prísediaceho sudcu podľa navrhovanej právnej úpravy má byť hlasom parlamentu a politických strán v ňom zastúpených. Zákonodarná moc tak svojim rozhodnutím ovplyvní personálne obsadenie súdnej moci.
V materiáloch priložených k návrhu zákona sa píše, že vo veciach verejného obstarávania bude rozhodovať nezávislý súd, a teda tento návrh zákona má byť plne zlučiteľný s právom Európskej únie. V tomto bode je potrebné sa pristaviť a položiť si zopár otázok.
Jedná sa o nezávislého sudcu, ktorého zvolí zákonodarná moc a bez splnenia ďalších podmienokmu parlament oblečie talár? Je nezávislým sudcom zamestnanec Úradu pre verejné obstarávanie (ústredného orgánu štátnej správy), ktorý v rámci svojho pracovného pomeru podlieha zo zákona pokynom svojho zamestnávateľa? Je nezávislým sudcom zamestnanec Úradu pre verejné obstarávanie, pokiaľ má rozhodovať v otázkach súvisiacich s konaním pred Úradom pre verejné obstarávanie?
K otázke nezávislosti súdov sa opakovane vyjadroval aj Súdny dvor Európskej únie, ktorý definoval dva aspekty nezávislosti - vonkajší aspekt, ten vyžaduje, aby dotknutý orgán vykonával svoje úlohy samostatne, nikomu hierarchicky nepodliehal ani nebol podriadený a od nikoho neprijímal príkazy alebo inštrukcie, bez ohľadu na ich pôvod, čím sa docieli jeho ochrana pred vonkajšími zásahmi alebo tlakmi, ktoré by mohli ohroziť nezávislosť rozhodovania jeho členov a ovplyvniť ich rozhodnutia.
Druhý, vnútorný aspekt, súvisí s pojmom nestrannosť a týka sa rovnakého odstupu od účastníkov konania a ich príslušných záujmov vo vzťahu k predmetu sporu. Tento aspekt si vyžaduje rešpektovanie objektívnosti a neexistenciu akéhokoľvek záujmu na vyriešení sporu mimo striktného uplatnenia právneho predpisu.
Uvedený návrh zákona o súdnej ochrane vo verejnom obstarávaní je súčasťou reformy súdnictva a novej súdnej mapy, o ktorom je potrebné informovať občanov, potencionálnych účastníkov konania a odbornú verejnosť. Pretože reforma justície sa netýka len sudcov.
Každá reforma justície musí ctiť na prvom mieste právo účastníka konania na prístup k spravodlivosti a právo účastníka konania na nezávislého sudcu, ktorý jeho vec prejedná. Je to vec verejná a týka sa nás všetkých.