Polícia varuje: buďte ostražití v interbankingu, množia sa pokusy o extrémne nebezpečný podvod!
Polícia upozornila na podvod, ktorý označila ako extrémne nebezpečný a precízny. Spozornieť by mali predovšetkým klienti VÚB, ktorej sa pokusy o krádež z účtu priamo týkajú, nie je však vylúčené, že rovnaký model podvodu sa môže objaviť v akejkoľvek banke. Správu priniesol portál topky.skNaštudujte si, ako môžete rozpoznať podvodné e-maily Polícia opísala, že podvod v prípade, na ktorý za posledné obdobie upozornila verejnosť, prebieha nasledovne. Mailom obdržíte správu, že vám zablokovali platobnú karta VÚB. Ak ju chcete odblokovať, treba kliknúť na odkaz a prihlásiť sa. Ak ale zadáte svoje údaje, podvodníci sa môžu dostať k vášmu účtu a teda aj k peniazom.
Pri pohľade na podvodnú stránku a stránku VÚB si však treba všímať jeden podstatný detail. Ten vám napovie, ktorá stránka je tá falošná. "Na prvý pohľad medzi stránkami nie sú viditeľné rozdiely, keď sa však pozriete lepšie, podvodná stránka má v adrese uvedený neznámy názov carismascaleadventure.com, ako aj pozmenené určité časti grafiky banky na ľavej a spodnej strane internetovej stránky - vstupu do internet bankingu. Tento phishingový podvod je extrémne nebezpečný, pretože vyzerá naozaj dôveryhodne," varuje polícia.
Policajný príspevok okomentovala aj samotná VÚB banka. Spoločnosť uviedla, že neustále monitoruje akékoľvek podozrivé aktivity, ktoré chcú poškodiť klientov. "Banka vždy tieto pokusy odhalila a zablokovala a včas upozornila klientov na ich priebeh," zdôraznila banka.
Osvete, ako sa správať pri stretnutí s phishingom, sa podobne, ako aj iné inštitúcie, venujú podľa vyjadrenia pravidelne. "Sme radi, že už aj samotní klienti dokážu rozlíšiť, ako vyzerajú takéto podvodné aktivity a nedajú sa nachytať. Banka sa totiž snaží chrániť aj menej obozretných klientov, ktorí dobrovoľne odovzdajú svoje citlivé prihlasovacie údaje alebo údaje z platobnej karty a vtedy im už hrozia finančné straty. Všetky naše elektronické kanály aj platobné karty banky sú však dostatočne bezpečné a ak ich klienti používajú správne a obozretne, nemusia sa obávať žiadnych podvodov," dodala banka.
Ako rozpoznať podvodný e-mail? (phishing)
Podvod väčšinou pôsobí ako e-mail zaslaný z vierohodnej inštitúcie. Napríklad z vašej banky, pošty prípadne logistickej spoločnosti. Vyzývajú v ňom, aby ste aktualizovali svoje údaje, zaplatili poplatok, zvýšili svoju bezpečnosť, zrušili platbu alebo napríklad odblokovali svoju kartu.
"Obsahuje internetovú linku, ktorá Vás automaticky presmeruje do internetového bankovníctva alebo na zadanie platby kartou," opísala polícia s tým, že si treba dať pozor na to, že ide o falošné stránky.
Medzi podozrivé znaky patrí aj to, že adresa odosielateľa je netypická alebo má nezvyčajnú príponu. Taktiež si treba posvietiť na text. Nachádzajú sa v ňom viaceré gramatické chyby, môže byť aj v cudzom jazyku. Zbystrite pozornosť aj v prípade, že danú službu nevyužívate alebo neočakávate žiadnu zásielku.
"Na takýto e-mail nikdy nereagujte, kontaktujte banku prostredníctvom služby Kontakt a následne ho vymažte. Nezabudnite vždy dôsledne kontrolovať text prijatých SMS správ z banky, hlavne ak pomocou nich autorizujete jednotlivé operácie," upozorňuje polícia.