Firme Swarovski sa už dlhšie nedarí, z trhu ju vytláča lacná čínska konkurencia. Pod dramatický prepad príjmov sa podpísala aj koronakríza. Pomôcť by mohla zmena stratégie a radikálne šetrenie. No rodinné spory sú priveľké, píše nemecký portál n-tv.de.
V impériu Swarovski vo Wattense v rakúskom Tirolsku sa všetko blyští a jagá, či je to jazierko pod oblakmi pokrytými malými krištáľmi, alebo obrovský krištáľový luster v interiéri. No zdanie klame. Za kulisami zúri trpký rodinný spor kvôli predstavám o budúcom smerovaní podniku. 650-tisíc turistov, ktorí každý rok zavítajú do areálu spoločnosti, nemá ani potuchy o tom, že rodinný klan zápasí s vážnymi ekonomickými ťažkosťami. Koronakríza ale ukázala tento problém v plnej nahote.
125 rokov po tom, čo zakladateľ Daniel Swarovski vyvinul stroj na brúsenie skla, aby malo diamantový lesk, rozsiahly podnik dlho viedli jeho pravnuci. Swarovski predáva trblietajúce krištáliky pre známe módne domy, výrobcom šperkov, ale používajú sa dokonca aj ako ozdoba na luxusné ďalekohľady pre náročných poľovníkov či na postavičky Micky Mouse. Obchodný riaditeľ Robert Buchbauer, ktorý je už z piatej generácie rodinného podniku, nástojí na drastických zmenách: „Sme nútení prehodnotiť celý biznis Swarovski.“
Krištále Swarovski zdobili oblečenie celebrít Beyoncé či Marilyn Monroe a hojne ich používali návrhári z módneho domu Christian Dior, no podľa Buchbauera už u obchodných klientov stratili svoj lesk. Krištále od čínskej konkurencie sú rovnako žiarivé, ale dajú sa získať len za zlomok - jedno percento ceny Swarovského. Okrem zvyšujúcej sa lacnej čínskej konkurencie obchod dramaticky dopláca na dopady koronakrízy, čo sa prejavuje v gigantickom prepade odbytu. Z 2,7 miliardy eur v roku 2019 sa príjmy vlani zredukovali na 1,9 miliardy eur. Naliehavo sú preto potrebné radikálne a ďalekosiahle kroky.
Krištále Swarovski by mali byť opäť exkluzívne
Buchbauer chce odísť od širokej ponukovej palety – manikúrových súprav či krytov na mobily zdobených krištáľmi Swarovski. Tieto lesknúce sa kamienky by mali opäť získať na exkluzívnosti, malo by sa vyrábať menej, ale zato väčšie a pestrejšie produkty, ktoré by sa predávali za vyššiu cenu. Navyše sa má zatvoriť 750 z 3-tisíc filiálok na celom svete. O prácu tak príde 6-tisíc zamestnancov. Len v samotnom tirolskom Wattense tak zamestnanie stratí 1 800 ľudí.
Nie všetci si však v rodinnom podniku Swarovski myslia, že práve stratégia Buchbauera je tá najlepšia. Sú presvedčení, že klienti, ktorých odlákala lacnejšia konkurencia, nechcú platiť viac. Paul Swarovski, akcionár a bývalý člen predstavenstva spoločnosti, chce zastaviť plány Buchbauera ešte pred tým, než pôjde podnik ku dnu. Pridali sa k nemu aj Nadja Swarovski, ako aj traja členovia predstavenstva, tiež ich otec Helmut a strýko Gerhard.
Vo vysoko konkurenčnom priemysle luxusného tovaru je Swarovski jednou z mála spoločností, ktorá je stále plne rodinná. Skladá sa z niekoľkých komanditných spoločností, čo podľa názoru odborníkov je brzdou pre dnešný medzinárodný miliardový obchod.
Sťahovanie sa do Švajčiarska?
Buchbauer, ktorý bol v apríli vymenovaný za vôbec prvého obchodného riaditeľa spoločnosti Swarovski, získal široký súhlas na zastrešenie klenotníckeho impéria vo Wattense holdingovou spoločnosťou. Za hlasovalo 80 percent akcionárov. No Nadja, Helmut, Gerhard a Paul Swarovski s plánom nesúhlasia, tento krok chcú anulovať a Buchbauera sa chcú zbaviť.
Narastá frustrácia aj medzi zamestnancami. V regióne, ktorý je závislý od cestovného ruchu a kde je Swarovski najväčším zamestnávateľom, sa mnohí obávajú o svoju prácu. Tiež sa špekuluje o tom, že podnik by sa mohol presťahovať do Švajčiarska. Pokiaľ ide o stratégiu Buchbauera, jeho odporcovia tvrdia, že superbohatí krištále Swarovski nepotrebujú, môžu si dovoliť kúpiť pravé diamanty, píše na záver nemecký portál n-tv.de.