Pápežova encyklika „Fratelli Tutti“ („Bratia všetci“) sa, žiaľ, javí viac ako rozsiahly a nepraktický politický dokument ako náboženský sprievodca pre katolíckych veriacich.
Zamýšľané publikum encykliky sa javí skôr ako sekulárny svet ako veriaci ľudia. Kniha obsahujúca 43 000 slov neobsahuje takmer žiadnu diskusiu o katolíckych dogmách. Aj keď sa pápežova diagnóza svetových chorôb javí ako dosť presná, bohužiaľ jeho navrhované protilátky - skôr rovnosť výsledkov ako rovnosť príležitostí a individuálna sloboda, základ západných demokracií - by slobodu vážne ohrozili.
Pápež napríklad naznačuje, že nastal súmrak storočného diplomatického systému národných štátov na planéte, čo vyvolalo potrebu globalizačnejšieho politického systému. To, žiaľ, zvyčajne neprináša žiadnu transparentnosť, zodpovednosť a postih. Spomeňte si na OSN, Radu OSN pre ľudské práva, Medzinárodný trestný súd alebo Európsku úniu.
Pápež hanobí koncept nacionalizmu tým, že ho označuje za „miestny narcizmus“. Jeho podpora „otvorených hraníc“ by uprela národom právo na suverenitu nad ich národnými územiami. Zdá sa, že pápež František, celoživotný kňaz jezuitskej rehole, požaduje vytvorenie systému medzinárodných organizácií, ktoré by mali moc prekonať vôľu jednotlivých štátov a mali potenciál stať sa globálnym despotizmom.
Potravinári varujú: Druhé kolo testovania nám môže narobiť problémy s rozvozom tovaru
Následky druhého kola testovania na COVID-19 môžu narobiť veľké problémy najmä zásobovaniu s potravinami a inými surovinami. Varuje všetci potravinári a ich zväzy.
Čítať ďalej
08 | 11 | 2020
|
Jozef Uhlárik ml.
Pápež sa tiež netají tým, že odoláva globálnej kapitalistickej ekonomike voľného trhu. Namiesto toho navrhuje, aby bohaté krajiny vytvorili plynulé puto s nemajetnými národmi globálneho juhu. Naznačuje, že prerozdelenie svetového bohatstva je morálnou povinnosťou, a malo by nahradiť slobodné ekonomiky, ktoré podporujú rast a zamestnanosť, a ktoré prispeli
k liečbe chudoby viac ako ktorýkoľvek iný historický vývoj.
Problém s prerozdelením, samozrejme, je, ako slávne povedala Margaret Thatcherová: „Čoskoro vám dôjdu peniaze iných ľudí.“ Keď sa všetci stanú rovnako stredne chudobnými, odkiaľ potom majú, bez stimulov pre tvrdú prácu a výrobu, pochádzať ďalšie platby? Spomeňte si na bývalý Sovietsky zväz, Kubu alebo Venezuelu.
Ekonomická platforma encykliky pre spravodlivejší svet sa kodifikuje ako morálne prerozdelenie bohatstva medzi bohaté a chudobné oblasti sveta. Pápež dospel k nesprávnemu záveru, že kapitalistický systém voľného trhu marginalizuje chudobných a postihnutých
[1], a mal by preto ustúpiť systému, ktorý umožňuje spravodlivejšie rozdelenie pozemských zdrojov.
Pacienti s rakovinou sa nevedia dostať k liečbe. Situácia je alarmujúca
Dopad rakoviny na ľudí na Slovensku je alarmujúci a pandémia ho ešte zhoršila, povedala Novému času prezidentka organizácie NIE RAKOVINE, Jana Pifflová Španková.
Čítať ďalej
08 | 11 | 2020
|
Petra Demková
Verejnosti pripomína, že Cirkev nikdy neobhajovala právo na súkromné vlastníctvo ako absolútnu vec.
[2] Namiesto toho odporúča, aby bola obmedzená, aby slúžila obyčajným. Zdá sa, že tento prístup zatvára oči pred obrovským hromadením majetku a iných statkov v Cirkvi. Chcela by Cirkev aj to prerozdeliť?
Na toto obmedzenie vlastníckeho práva nadväzuje právo ľudí na emigráciu, individuálne aj kolektívne, a právo na pokrok.
[3]Čo s právom ľudí nebrať do svojho domu všetkých cudzincov? Koncept funguje bok po boku historickému vzoru, že podniky fungujú predovšetkým na princípe osvieteného vlastného záujmu pre dobro všetkých. Je to kapitalizmus, nie bratský socializmus, ktorý
zlepšil ekonomickú situáciu generácií pracujúcich a poľnohospodárov a uviedol ich do stavu strednej triedy.
Zdá sa, že najväčšou chybou socializmu je:
odkiaľ peniaze pochádzajú, keď dôjde k vyschnutiu prvej výplaty? Zdá sa, že socialistickí politici predpokladajú, že keďže tu nebudú navždy, problém zlyhania vlády v oblasti inovácií alebo výroby a distribúcie tovarov a služieb bude problém niekoho iného. Horšie je, že za socializmu žijú vodcovia, ich priatelia a rodiny mimoriadne dobre, zatiaľ čo všetci ostatní sú demotivovaní a zbedačovaní, ak nie horšie.
"Matovič znásilnil a pokoril milióny Slovákov", tvrdí Hlina
Bývalý predseda KDH si zobral vo svojom facebookovom statuse na paškál niekoľko nariadení, ktoré v rámci boja proti koronavírusu vyšli z dielne premiéra Matoviča a jeho niektorých ministrov.
Čítať ďalej
08 | 11 | 2020
|
Jozef Uhlárik ml.
V dnešnej komunistickej Číne sú občania tiež podrobení civilnému „
systému dohľadu“, ktorý určuje všetko. Aj keď aj totalitná Čína prostredníctvom štátneho kapitalistického systému vytrhla z chudoby desiatky miliónov - jej ekonomickým modelom bolo do veľkej miery
ukradnúť informácie a technológie zo Západu.
Z nedávnej minulosti si tiež pamätáme, že socialistické ideológie priniesli najväčšiu biedu najväčšiemu počtu: v sovietskom socialistickom Rusku, v Čínskej ľudovej republike, Severnej Kórei, na Castrovej Kube a teraz vo Venezuele. Hoci sa marxisticko-leninisti v bývalom Sovietskom zväze po celé desaťročia nazývali súdruhmi, títo vizionári boli zodpovední za smrť - často vraždy - až
20 miliónov ich obyvateľov. A počas socialistického experimentu Maa Ce-tunga v Čínskej ľudovej republike sa to
odhaduje na viac ako dvojnásobok v priebehu iba štyroch rokov.
Text pápežského dokumentu uvádza ako teologické ospravedlnenie týchto komplexných štrukturálnych zmien svetového poriadku nepreberné množstvo židovsko-kresťanského písma
[4]. Bohužiaľ, ak by sa uskutočnila pápežova agenda, malo by to pre USA a ich spojencov v slobodnom svete ešte ďalšie vážne následky.
Akcia Očistec: Gašpar obvinenia odmieta, Slobodník chce spolupracovať, Hraško sa psychicky zrútil
Štvrtková akcia NAKA poriadne zamávala Slovensko a určite aj slušnými policajtami. Zaujímavé je aj sledovanie, ako sa bývalí vysokí funkcionári polície pred sudcom spávajú. Hraško sa k nemu ani nedostal.
Čítať ďalej
08 | 11 | 2020
|
Jozef Uhlárik ml.
František tiež priniesol revolúciu v storočnom katolíckom kalkule pre „
spravodlivú vojnu“ a vylučuje možnosť, že v mnohých situáciách sa ľudia po konflikte skutočne ocitnú v lepšej situácii ako predtým.
[5] Toľko k americkej revolúcii, občianskej vojne a druhej svetovej vojne. Mali by teda ľudia trpiaci pod despotickou vládou len mlčať a vydržať to?
Zabudol už pápež na to, že východná Európa bola pod vedením cirkvi - poháňanej vraždou poľského kňaza Jerzyho Popieluszka v roku 1984 a pod vedením Lecha Walesu z Únie solidarity - oslobodená od dusivého komunizmu ? Takýto rozsudok tiež zbavuje celú americkú vojenskú stratégiu nasadenia sily, aby v prvom rade odradil agresorov od zahájenia vojen. Pápež ďalej tvrdí, že v tejto ére šírenia jadrových zbraní a iných prostriedkov hromadného ničenia nemožno ospravedlniť nijakú vojnu.
[6] Čo by ste však mali robiť, ak je iná krajina agresívna a vy nie ste? Zdá sa, že jeho rozsudok vylučuje morálne opodstatnenie obranného spojenectva, ako je NATO, ktoré sa zaväzuje brániť svojich členov pred koristníckymi štátmi, ako je Rusko.
Grécko stavia oceľový plot proti migrantom. Budú na ňom kamery a sirény
Hoci pandémia koronavírusu násilne nájazdy migrantov na gréckej hranice upokojila, stále sa ich z Turecka smerom do Európy snaží preniknúť stovky. Vláda preto začala konať a čoskoro by mala začať rozsiahla výstavba masívneho plotu, cez ktorý...
Čítať ďalej
08 | 11 | 2020
|
Timotej Dudka
Františkov politický predpis v utopickom svete, na rozdiel od skutočného, nepredpokladá iba oslabenie systému národného štátu,
[7] vzdanie sa národnej suverenity, otvorenie hraniíc,
[8] odopretie práva národov na morálne ospravedlnenie účasti v ozbrojených konfliktoch a posilnenie postavenia medzinárodných organizácií
[9] a slobodnej ekonomiky. Taktiež nechápe, že národ bez bezpečných hraníc vôbec nie je národom a necháva svojich občanov vydať na milosť a nemilosť „cudzincovi“.
[10] V pápežovej encyklike je „cudzincom“ vždy zúfalý, zbedačený utečenec hľadajúci útechu, nikdy agresor s vôľou dobývať. František vyzýva pôvodných obyvateľov, aby boli trpezliví s nováčikmi
[11], aby tak ľahšie prešli asimiláciou. Realita, najmä v Európe, ktorá nedávno zažila obrovský príliv moslimov, je však často taká, že mnoho „cudzincov“ si vyberá izoláciu a zdá sa, že si želajú, aby sa im prispôsobilo pôvodné obyvateľstvo. Niekedy snívajú o
nahradení dominantného náboženského alebo etnického kmeňa.
Ďalším zvláštnym a znepokojujúcim aspektom tejto encykliky sú textové odkazy na osobný vzťah medzi Františkom a veľkým imámom Ahmedom al-Tayebom
[12] v káhirskom Al-Azhare. Ukázalo sa, že slávnostného odhalenia encykliky sa zúčastnil poradca veľkého imáma,
sudca Mohamed Mahmoud Abdel Salem. Na ceremoniáloch spojených so zverejnením encykliky nie je zmienka o predstaviteľoch iných vierovyznaní.
Päť profesií blízkej budúcnosti
Úspech čaká hlavne špecialistov na IT, robotiku, online vzdelávanie, analýzy veľkých dát a marketing na internete i v rámci sociálnych médií. Uviedol portál Yandex.ru.
Čítať ďalej
08 | 11 | 2020
|
Imrich Kovačič
Tento detail je pozoruhodný, pretože „Fratelli Tutti“ sa starostlivo snaží vyhnúť sa problémom, ktoré by mohli uraziť nekresťanov, najmä moslimov. František nikde nehovorí o Ježišovi ako o vtelenom Bohu Otcovi, čo Korán odsudzuje ako polyteistické rúhanie. Vo „Fratelli Tutti“ nie je žiadny impulz na evanjelizáciu, žiadny podnet na šírenie evanjelia. Je to preto, že by to mohlo uraziť niektorých nekresťanov?
Celý koncept Najsvätejšej Trojice sa redukuje na básnický odkaz v dodatočnej modlitbe po prečítaní textu encykliky: „Bože, Trojica lásky.“
[13]Táto nejasná a osamelá zmienka o Trojici, ktorú si kresťania ctia zakaždým, keď urobia „znamenie kríža“, sa zdá byť zámerná, aby neurazila citlivosť ostatných, možno moslimov, ktorí prijali myšlienku „tawhid“ ( absolútna jednota a nedeliteľnosť Alaha).
[14] Ďalším aspektom
encykliky obsahujúcej
43 000 slov je nejasnosť, pokiaľ ide o cieľové publikum. Aj keď si František mohol byť zvlášť vedomý svojich moslimských hostí, katolíci sa musia pýtať, či aj oni boli zahrnutí do publika. V encyklike bolo iba málo alebo žiadna zmienka o základných katolíckych vierach. Nebolo tu uznanie nesmrteľnosti duše. Ani jedna veta nespomenula Eucharistiu, katolícku vieru, že Ježiš ako Boh je prítomný v podstate posväteného chleba a vína, žiadna zmienka o sviatostiach. Existuje iba jeden pasívny adjektívny odkaz na zmŕtvychvstanie.
[15]
Obrovské protesty v Nemecku pre protipandemické opatrenia, polícia je už zúfalá
Vlády po celom svete sa snažia nejakou formou eliminovať šíriaci sa vírus COVID-19. Ich opatrenia sa ale už prestávajú páčiť ľuďom, ktorí sa voči nim búria. Polícia v Nemecku má protestov už plné zuby.
Čítať ďalej
08 | 11 | 2020
|
Jozef Uhlárik ml.
Ježiš sa v tejto encyklike redukuje na potulného Žida-Kazateľa, nie na Mesiáša, ktorý robí zázraky pre masy. Neučený čitateľ tejto encykliky nemôže z textu vyčítať, že tento Ježiš je podľa mnohých považovaný za Vtelenie Boha Stvoriteľa židovskej Biblie a Nového zákona, ktorý sa ponížil, aby vstúpil do života svojich tvorov, aby im ukázal priamu cestu k večnej spáse.
Čitateľ tiež nemôže v tejto encyklike rozpoznať Vzkrieseného Ježiša, ktorého posledným príkazom pre Jeho najbližších učeníkov bolo: „Choďte ku všetkým národom všade a urobte z nich svojich učeníkov, ktorí ich krstia v mene Otca, Syna a Ducha Svätého.“
[16] V sociálnej dimenzii žiada František univerzálne ukončenie trestu smrti
[17] ako formu retribučného násilia sankcionovaného štátom. Aj vrah, ako píše pápež, má ľudské práva. František je v tejto otázke v súlade s vyvíjajúcim sa spoločenským svedomím väčšiny katolíkov. Nie nevyhnutne preto, že poprava je formou pomsty, ale tento trest smrti nebol nikdy vykonaný etnicky ani rasovo spravodlivo. Katolíci, rovnako ako väčšina ľudí dobrej vôle, sa tiež obávajú, že štát príliš často omylom popravil nevinných.
Rusko a Nemecko požadujú okamžité prímerie kvôli obavám, že by sa vojna v Náhornom Karabachu mohla premeniť na humanitárnu krízu
Hlavné mesto napadnutej oblasti Náhorný Karabach sa tento víkend pripravuje na odvrátenie útoku azerbajdžanských vojsk, zatiaľ čo Rusko a Európska únia sa snažia zabezpečiť aspoň dočasnú pauzu v nepriateľských akciách, informuje portál...
Čítať ďalej
08 | 11 | 2020
|
Marek Molnár
František v encyklike výslovne odsudzuje terorizmus
[18], dokonca aj nábožensky založený teror, bez toho, aby konkrétne identifikoval islamský zdroj terorizmu „najsvätejšej vojny“. Z terorizmu viní nešťastné udalosti ako je hlad, chudoba, nespravodlivosť a útlak. Hoci pápež František trvá na tom, že teroristi používajú nesprávne výklady písma, neponúka nijaké konkrétne pasáže, ktoré by toto
nesprávne tvrdenie podčiarkli .
Z dlhého listu o moralizovaní pápeža je vynechané, že moslimovia považujú Korán za večné a božské slovo Alaha, ktoré
nemožno interpretovať ani pozmeniť. Korán a hadísy (Mohammedove údajné slová a činy, ďalšie popredné islamské písma) sú plné nenávistných smerníc proti Židom
[19], ako aj pasáží, ktoré schvaľujú nerovnaké zaobchádzanie s kresťanmi a inými neveriacimi, plus odporúčania ako potrestať odpadlíkov, cudzoložníkov, homosexuálov
[20] a ďalších hriešnikov.
V tejto knihe bol určite priestor na úplné odsúdenie nedostatku bratstva v Číne -
380 koncentračných táborov a
mučenie - pokiaľ ide o ich moslimskú ujgurskú menšinu v Sin-ťiangu. A čo inštitucionalizovaná nerovnosť žien, najmä moslimiek, najmä pokiaľ ide o islamské zákony dedenia, slobody pohybu, slobody socializácie, rozvodu alebo detských manželstiev?
Táto nepraktická, niekedy zarážajúca encyklika je zdanlivo vytvorená tak, aby odrážala duchovné dedičstvo všeobecne uznávanej dobroty milovaného katolíckeho svätca Františka z Assisi. V skutočnosti sa však „Fratelli Tutti“ javí viac ako vykonštruovaný
, sekulárny pokus o vytvorenie modelu riadenia ľudstva, ktorý by mohol prilákať podporu veriacich aj neveriacich. Bohužiaľ, môže zhromaždiť aj tých, ktorí dúfajú, že zvrhnú židovsko-kresťanskú civilizáciu. A domnievajú sa, že Západ rozvinul vlajku kapitulácie.
Lawrence A. Franklin bol úradníkom ministra obrany Rumsfelda. Pôsobil tiež v aktívnej službe u americkej armády a ako plukovník v zálohe vzdušných síl
Facebook, alebo premena človeka na produkt tajnej manipulácie (Vladimír Prochvatilov)
Komentár Vladimíra Prochvatilova (Fond strategickej kultúry)
Čítať ďalej
08 | 11 | 2020
|
Zuzana Perželová