Komentár Eleny Pustovojtovej (Fond strategickej kultúry)
Ako anonymní IT giganti formujú tvár západnej politiky
Paríž a Amsterdam
požadovali, aby orgány EÚ vytvorili osobitný orgán na reguláciu aktivít amerických technologických gigantov
Google a
Facebook v EÚ. Títo dvaja giganti vo svete informačných technológií skutočne ovládli svetový systém počítačových sietí. Americké spoločnosti aktívne manipulujú s informáciami vo svojom vlastnom záujme, ktoré môžu nielen konkurovať záujmom štátu, ale ich aj určovať.
Požiadavka, ktorú predložili Francúzsko a Holandsko, dodal energiu viceprezidentke Európskej komisie Margrethe Vestagerovej, ktorá sa venuje digitálnym technológiám a príprave
zákona o digitálnych službách
(Digital Services Act). Vestagerová je známa tým, že
spoločnosti Google uložila v roku 2017 pokutu vo výške 2,4 miliardy EUR za to, že vo svojom vyhľadávacom nástroji zobrazovala svoj vlastný
Google Shopping na úkor ostatných spoločností, ktoré pôsobia na trhu s tovarmi. A v nasledujúcom roku - ďalších 4,3 miliardy eur za to, že korporácia prinútila výrobcov smartfónov k inštalácii vlastných služieb a aplikácií Google.
Tento postup, ktorý sa v Európe považuje za aroganciu, nielenže prináša spoločnosti
Google zisky vo výške miliárd dolárov, ale umožňuje jej tiež vytvoriť obrovskú banku osobných informácií, ktorá sa používa na rôzne účely, a to aj v rámci spolupráce spoločnosti
Google s CIA a FBI. Spoločnosť má viac ako milión serverov v dátových centrách po celom svete a každý deň spracuje viac ako miliardu vyhľadávaní a 24 petabajtov (1 petabajt = 1 024 terabajtov) používateľských údajov.
Európania dúfajú, že spoločnostiam
Google a
Facebook zakážu používať údaje zhromaždené v Európe na svojich platformách, ak tieto údaje nie sú k dispozícii aj konkurenčným spoločnostiam. A kto dnes v Európe konkuruje spoločnostiam
Google a
Facebook ? Konkurent neexistuje.
Európska cloudová federácia (European Cloud Federation), ktorá si kladie za cieľ zjednotiť poskytovateľa digitálnych služieb, je stále ešte v plienkach a nemôže podstatne ovplyvniť závislosť na amerických firmách.
Potenciálne príležitosti pre Google a Facebook v informačnej oblasti sú oveľa nebezpečnejšie ako ich práca na internete produktov, kde ľahko zatieňujú konkurenčných obchodníkov.
Podľa kanadského think tanku Global Research spoločnosti Big Tech tajne získali plnú moc v informačnom biznise.
Existujú dôkazy, že
Google a
Facebook sú monopolmi na správy, využívajúce algoritmus
čiernej skrinky (black box). Výbor Snemovne lordov Spojeného kráľovstva pre komunikáciu a digitálne technológie si vypočul svedectvo Petera Wrighta, výkonného riaditeľa spoločnosti
DMG Media (spoločnosť vydáva denník
The Daily Mail), ktorý tvrdí, že po tom, ako
spoločnosti Google a
Facebook zmenili svoj vyhľadávací algoritmus, sa dopyt po správach tejto publikácie znížil na polovicu.
„Google a Facebook z nášho pohľadu, “ hovorí Wright,
„dominujú na trhu správ a správajú sa ako dominantné spoločnosti. A to má výrazný vplyv na žurnalistiku.
“ Nedostatok regulácie činnosti týchto spoločností umožňuje Američanom beztrestne likvidovať obsah internetových publikácií, ak sa to nehodí pre Zuckerberga. Presne to sa stalo s
denníkom The Daily Mail , ktorý podporoval
Brexit .
„Dve hlavné spravodajské centrá Google a Facebook, ktoré tiež vlastnia Instagram, dominujú v sociálnych sieťach a majú viac peňazí z reklamy ako naše noviny,“ uviedol komisár Wright.
Jadrové zbrane budú konečne nezákonné a Tichomorie žiada pravdu o ich testovaní (Dimity Hawkins)
Komentár Dimityho Hawkinsa (The Guardian)
Po 50. ratifikácii vstúpi o 90 dní do platnosti zmluva o zakázaní jadrových zbraní pre všetky krajiny.
Jadrové zbrane budú čoskoro nelegálne. Len niečo viac ako 75 rokov od chvíle, keď sa na celom...
Čítať ďalej
25 | 10 | 2020
|
Diana Zaťková
Manipulácie so správami a analytika nedávajú týmto spoločnostiam iba výhody. Tieto spoločnosti môžu podľa svojho uváženia zmeniť prístup používateľov ku konkrétnej myšlienke, javu, k určitému politikovi, vládnej agentúre alebo dokonca ku konkrétnej krajine.
«Twitter, po vzore Facebooku, cenzuroval články v New York Post o škandále okolo Joea Bidena na Ukrajine a nedovolil používateľom posielať odkazy na tieto články", -
informuje Summit News .
The New York Post zadefinoval túto informačnú politiku veľmi tvrdo: „Digitálna občianska vojna“.
Vďaka úsiliu spoločností
Google a
Facebook sa do myslí amerických a európskych používateľov vkladá nehorázne skreslený pohľad na Rusko. Anonymné tváre tisícov pracovníkov týchto technologických gigantov preosievajú Internet cez sito a umiestňujú doň svojvoľné „obrázky“. Majiteľ
Facebooku Zuckerberg sa už dlho netají svojimi plánmi „vyčesať“ World Wide Web.
Príkladom sú pokyny Zuckerberga týkajúce sa zavedenia AI (umelej inteligencie) do spoločnosti pred dvoma rokmi.
„Každý príspevok, fotografia, video, správa, komentár alebo výmena informácií smerujú do čoraz výkonnejšieho počítačového systému spoločnosti, kde majú byť analyzované na „škodlivý“ obsah a podľa potreby nahlásené polícii alebo spravodajským agentúram.“ Čo by sa malo považovať za „škodlivé“ už neurčuje vláda USA. Určujú to Zuckerbergovci.
Nielen Európania sú nespokojní s touto nadnárodnou štruktúrou sociálneho riadenia. V júni tohto roku
dostal Facebook v USA pokutu 5 miliárd dolárov od Federálnej obchodnej komisie (FTC). Spoločnosť je teraz predmetom vyšetrovania týkajúceho sa zavedenia
digitálnej meny Libra v roku 2020 . Pokračuje protimonopolné vyšetrovania proti spoločnosti
Facebook a
Google .
Facebook je tiež prepojený so škandálom
Cambridge Analytica , londýnskej politicko-poradenskej spoločnosti, ktorá použila osobné údaje 50 miliónov používateľov
Facebooku na ovplyvnenie výsledku amerických prezidentských volieb v roku 2016. Čo sa asi stane o pár dní v amerických prezidentských voľbách 2020?
Digitálne súkromie - môžeme ho získať späť?
Dve knihy sa pýtajú, ako môžeme prevziať kontrolu nad našimi údajmi v spoločnosti, ktorá je pod stálym dohľadom
Čítať ďalej
24 | 10 | 2020
|
Mário Martinka
Technologické monštrá pokojne reagujú na všetky „vychytávky“, ktoré sú im adresované. Príjem 70 miliárd dolárov toho istého
Facebooku v roku 2019 je dosť na zaplatenie uložených pokút (mimochodom, 69 miliárd sú príjmy spoločnosti z reklamy). A zahraničných konkurentov tieto monštrá nepotrebujú. V tomto okamihu sú vláda USA a informačný supermonopol zjednotené. Trump, nedávno ohrozený zákazom čínskej aplikácie na vytváranie a prezeranie krátkych videí
TikTok v Amerike, požadoval jej predaj akejkoľvek americkej spoločnosti a osobne takúto dohodu „požehnal“ americkému Oracle.
Digitálne prostriedky na manipuláciu verejnej mienky sústredené v Spojených štátoch majú neporovnateľný potenciál. Redaktori bez tváre naďalej pretvárajú tvár masového konzumenta informácií, ako uznajú za vhodné.
Dokáže digitálny jüan zmeniť svetový menový poriadok? (Valentín Katasonov)
Komentár Valentína Katasonova (Fond strategickej kultúry)
Čítať ďalej
23 | 10 | 2020
|
Zuzana Perželová