Železničnej spoločnosti Cargo hrozí krach. Prepustiť má až takmer 500 zamestnancov
Odchádzajúci zamestnanci však dostanú odstupné až do výšky siedmich mesačných platov.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia bez radikálnej transformácie do troch rokov skrachuje, spoločnosť o tom informovala podľa Hospodárskych novín v tlačovej správe. Okrem prepúšťania je jedným z navrhovaných bodov záchrany aj presunutie tovaru z ciest na železnicu, či odpredaj nepotrebného majetku.
Problémom je priveľa zamestnancov ZSSK Cargo je podľa slov dopravcu nastavené na podstatne vyššie objemy prepravy, než aké v súčasnosti realizuje. Na efektívne fungovanie potrebuje pod 4000 zamestnancov, v súčasnosti ich má takmer 5000. „Museli sme sa pozrieť pravde do očí: buď prijmeme radikálne, hoci veľmi nepríjemné opatrenia, alebo spoločnosť skončí do troch rokov v zadlžení a krachu,“ skonštatoval predseda predstavenstva Roman Gono.
„Žiaľ, budeme sa musieť rozlúčiť so stovkami kolegov, aby sme zachránili zvyšné tisíce pracovných miest. Príčinou je hlavne pokles prepravy tovarov naviazaných na hutnícky priemysel a neriešenie problému od roku 2018. Od prvého novembra do konca roka od nás odíde 490 zamestnancov,"
ozrejmil Gono.
Úrad vlády ide ministrovi dopravy riešiť železnice novým úradom
Vytváranie nového prípadného odborného útvaru na kontrolu železníc pod riadením samotného predsedu vlády by napovedalo tomu, že Matovič ide kontrolovať ministra dopravy.
Čítať ďalej
31 | 08 | 2020
|
Ivan Brožík
Odstupné aj odchod ľudí na západ
Odchádzajúci zamestnanci dostanú podľa odpracovaných rokov odstupné až do výšky siedmich mesačných platov. Podľa Hospodárskych novín im bola tiež ponúknutá možnosť transferu na západ Slovenska, kde má spoločnosť viacero neobsadených miest. Tržby dopravcovi kontinuálne klesajú. Kým v roku 2018 boli na úrovni 250 miliónov eur, v tomto ich očakávajú na úrovni 190 miliónov eur. Po reštrukturalizácii by sa spoločnosť, podľa odhadov manažmentu, mala stať ziskovou v roku 2023.
Za príčinu svojich problémov ZSSK Cargo označuje najmä pokles prepravy tovaru, ktorý sa týka hutníckeho sektora. Ten sa na výkonoch podniku podieľa dvoma tretinami. Medzi hlavných zákazníkov ZSSK Cargo patrí oceliareň U.S. Sttel, ktorá kvôli situácii na trhu s oceľou vlani najprv oznámila odstavenie jednej z troch výrobných pecí a neskôr ohlásila postupné zrušenie 2500 z takmer 12-tisíc pracovných miest.
Predané vagóny si neskôr prenajali
ZSSK Cargo, na rozdiel od národného dopravcu ZSSK, nie je súčasťou štátneho rozpočtu a od svojho vzniku hospodári samostatne. Slovensko v minulosti plánovalo, že firmu ZSSK Cargo sprivatizuje, v roku 2006 však vtedajšia vláda Roberta Fica predaj zastavila. Hospodárenie podniku sa potom zhoršilo počas globálnej ekonomickej krízy spred viac ako desiatich rokov. Neskôr firma v snahe znížiť zadlženosť podľa Hospodárskych novín predala vagóny, z ktorých si značnú časť spätne prenajala.
Firmy automobilového a strojárskeho priemyslu ohlasujú hromadné prepúšťanie
Vo viacerých firmách dochádza k prepúšťaniu dohodárov, zamestnancov na dobu určitú, či agentúrnych pracovníkov.
Čítať ďalej