Slovensko chce na modernizáciu dopravy a rekonštrukciu ciest a železníc využiť vyše deväť miliárd eur
05 | 10 | 2020 I SITA

Na rekonštrukciu najviac využívaných ciest a železníc, ako aj na odstránenie dopravných kapacitných problémov chce Slovensko v rokoch 2021 až 2026 podľa národného integrovaného reformného plánu využiť takmer 9,1 miliardy eur. Plán, ktorý pod názvom Moderné a úspešné Slovensko zverejnilo Ministerstvo financií SR, počíta aj s financiami na rozvoj transeurópskej dopravnej siete a kombinovanej dopravy.


"Prioritami je tiež znižovanie negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie elektrifikáciou železníc," uvádza sa v dokumente, na príprave ktorého pracovalo aj ministerstvo dopravy a výstavby. To už skôr zdôraznilo, že chce žiadať peniaze na zelené projekty, ktoré sa budú týkať modernizácie železničnej infraštruktúry a dopravy. Cieľom je do roku 2024 zvýšiť počet kilometrov najazdených vlakom na obyvateľa na úroveň priemeru Európskej únie zo súčasných 697 kilometrov na 941 kilometrov.

Plán počíta s elektrifikáciou mestskej hromadnej dopravy a zavádzaním a budovaním infraštruktúry pre alternatívne zdroje energie v doprave. Prioritou má byť aj zlepšovanie infraštruktúry pre mestskú a prímestskú cyklistickú dopravu vrátane odsunu časti automobilovej dopravy z centier miest na novobudované obchvaty.

Na obnovu verejnej dopravy má ísť z európskych financií 300 miliónov eur. "Pre zvýšenie atraktivity verejnej dopravy je nutné optimalizovať jej sieť, zlepšiť intervaly a kvalitu vrátane zabezpečenia nadväznosti vlakov a autobusov," píše sa v dokumente.

Vodiči pozor! Od dnes platia nové opatrenia pri poskytovaní služieb evidencie vozidiel
Nové opatrenia zaviedlo Ministerstvo vnútra v súvislosti s vyhlásením núdzového stavu. Ministerstvo tiež žiada občanov o uprednostnenie telefonickej, elektronickej či písomnej komunikácie. Čítať ďalej
05 | 10 | 2020 | Jozef Uhlárik ml.


Podľa plánu sa má zjednotiť a lepšie koordinovať financovanie, objednávanie a plánovanie verejnej dopravy Národnou dopravnou agentúrou a regionálnymi integrátormi. V roku 2023 sa zavedie jednotná tarifa a postupne v spolupráci s mestami a obcami sa pristúpi k integrácii mestskej dopravy.

Plán obnovy ráta aj s reformou legislatívy v nasledujúcich dvoch rokoch. Konkrétne s úpravou zastaraných a neaktuálnych predpisov, noriem a legislatívy pre projektovanie dopravnej infraštruktúry. Zmeny zefektívnia technické riešenia, zvýšia ich prínosy a znížia náklady, uvádza sa v pláne.

Rezort dopravy a výstavby chce ukončiť zmeny zákonov o územnom plánovaní a výstavbe, posudzovaní vplyvov na životné prostredie a verejnom obstarávaní v roku 2022. V tom istom roku mieni prijať nový zákon o verejnej doprave. V nasledujúcom roku sa pristúpi k výstavbe a modernizácii dopravnej infraštruktúry už podľa nových pravidiel.

Krajčí priznal, že je „na krajíčku“. Ustojí tlak na svoju funkciu?
Ľudí infikovaných novým koronavírusom pribúda a očakáva sa, že ich počty budú čoskoro atakovať tisícku. Zvyšuje sa aj tlak na ministra zdravotníctva Mareka Krajčího. Čítať ďalej
05 | 10 | 2020 | Natália Sollárová