Najväčší prístav v Nemecku sa uzatvára pred veľkými loďami kvôli bahnu
26 | 09 | 2020 I Ivan Brožík

V Hamburgu bije správa prístavu na poplach - hrozí jeho uzavieranie pre námorné giganty, či už nákladné, alebo osobné.


Po mnoho rokov si ľudia v hamburskom prístave mysleli, že ich najväčším problémom je malá rastlina, zvaná vodný kvet. To však už dávno neplatí - píše nemecký portál zeit.de. Prístav sa totiž topí v bahne.

Dlhé roky riešili nemeckí inžinieri otázku, ako do síce námorného, ale v praxi riečneho prístavu na rieke Labe v Hamburgu dostať tých najväčších námorných obrov. Problémom bol a doteraz je asi 200 kilometrový úsek rieky labe od ústia pri Cuxhavene do vnútrozemia po Hamburg. Najjednoduchšie sa zdalo byť bagrovanie a skutočne, na celom úseku získali lodiarske spoločnosti v posledných rokoch viac ako meter ponoru.

Bol to však “danajský dar”. Stámilióny eur, ktoré už stálo prehlbovanie labe medzi prístavom a otvoreným morom, priniesli do prístavu nečakané problémy. Začalo ho zanášať bahno z rieky Labe na jej prítoku z vnútrozemia do Hamburgu. Princíp je jednoduchý - prehĺbený úsek má pokojnejší tok, ktorý nebráni morským prílivom spomaliť prúdenie vody, kým úsek Labe po Hamburg je úsek živej rieky s pomerne silným prúdom. A tak bahno a štrk, ktoré Labe so sebou vždy nieslo až do ústia mora, teraz končí pred jeho prehĺbenou časťou - práve v oblasti prístavu Hamburg.

Ruské lodenice, svetoznáme stavbou ľadoborcov, začínajú vyrábať tankery pre ľadovcové moria
Ruské lodenice Zvezda na Ďalekom východe postavia pätnásť tankerov Arc7 na prepravu skvapalneného plynu v arktických podmienkach. Čítať ďalej
09 | 09 | 2020 | Ivan Brožík


Z druhej strany však morské prúdy proti pokojnej časti prehĺbeného Labe zas transportujú tony morského piesku až do prístavu. Labe však za posledných sedem rokov malo aj podstatne menej vody, vlani to bolo najmenej za posledné tri desaťročia. Na vine je nedostatok dažďov a horúčavy posledných rokov, ktoré môžu byť dôsledkom globálneho otepľovania.

„Výsledkom je akumulácia sedimentov v Hamburgu, ktorá už nie je zvládateľná!“, píšu vo svojej prezentácii hydrológovia. Ak sa v povodí prístavu alebo na Labskej plavebnej ploche zhromaždí príliš veľa bahna, nie sú tieto vody už dostatočné hlboké pre väčšie lode. Lodenica Pella Sietas západne od Hamburgu nemohla celé mesiace spustiť na vodu novú loď, pretože bola nízka hladina. Výletné lode ako Queen Mary 2 museli byť odklonené, pretože ich kotvisko v HafenCity už je plytké pre týchto námorných obrov.

Perspektíva je viac ako zlá, prebagrovávanie prístavu naráža na odpor environmentalistov. Bahno sa musí podrobne preskúmať, či neobsahuje znečisťujúce látky. Ak dôjde k prekročeniu limitných hodnôt, nesmie sa už ukladať na skládku - čo sa sa v posledných rokoch stalo už veľakrát.

Dve výletné lode plné koronavírusu iba pár týždňov po uvoľnení opatrení
Ohniská Covid-19 boli zaznamenané na MS Roald Amundsen v Nórsku a Paul Gauguin na Tahiti Čítať ďalej
03 | 08 | 2020 | Mário Martinka