Komentár Richarda Semaškova (Life.ru)
YouTube má dvojaký meter, z čoho si možno a z čoho nemožno robiť žarty. Protesty v Bielorusku sú nedotknuteľné, vysmievať sa Rusku je ale povolené.
Existuje populárna ruská šou na YouTube s názvom Comment Out. Stručne povedané, moderátor a pár hviezdnych hostí, ktorí majú pod fotografiu na Instagrame napísať provokatívny komentár. V prípade odmietnutia musia splniť nejakú nepríjemnú úlohu. Niektoré diely majú sledovanosť až desať miliónov. Poslednými hosťami boli Lolita a Jurij Muzyčenko.
Účastníci mali „vtipkovať“ o protestoch v Bielorusku a Chabarovsku. Jurij Muzyčenko sa musel rozhodnúť. Buď prirovná vlajku bieloruskej opozície k tesneniu, alebo zverejní fotografiu s protestmi v Chabarovsku na Instagrame a napíše: „Mačička dávaj si pozor na prsty! Chabarovsk nie je Bielorusko! Žiadne koncerty! Je to špinavé mesto, ktoré sa zastáva vraha. Nový kúpeľný princ ho vyčistí“.
Muzikant odmietol obe možnosti. Preto moderátor privolal producenta Alexandra Gudkova. Ten mu ponúkol tretiu možnosť. A to vypiť rýchlo účinkujúce preháňadlo. Teraz má video 2,5 milióna prezretí a kliknutí „nepáči“ dvakrát viac ako „páči sa mi“.
O niekoľko dní zareagoval bieloruský web Tut.by. „Je to hanba. Ľudia tu zomierajú. Za mrežami sú desiatky ľudí, vrátane našich novinárov. A vám to príde smiešne. Radi s vami urobíme rozhovor, aby ste nám ozrejmili pôvod takýchto vtipov“.
Následne sponzorská spoločnosť Unilever, ktorá vlastní značky ako Lipton, Rexona či Calve uviedla, že o obsahu relácie nemala pred jej uvedením vedomosť. Bola sklamaná a odmietla ďalšiu spoluprácu.
Spoločnosť Chicken Curry, ktorá vyrába šou Comment Out, si napokon „uvedomila“, že môže prísť o veľa peňazí. Na sociálnych sieťach uviedla: „Sme nezávislý autorský tím. Nie sme prepojení so žiadnou politickou silou. Nikto nás necenzuruje. Zároveň si uvedomujeme, že naša vlastná autocenzúra zlyhala. Prekročili sme hranicu a ľutujeme, že sme mnohých urazili. Mier a dobro!“
Spoluprácu so šou už odmietli i Yandex.Shop, Magnit a Mars vlastniaci značky M&M's, Snickers a Orbit.
Celý tento príbeh je ale značne veľavravný. Chalani vytvárajú módny a veľmi populárny obsah so svojským humorom bez hraníc. Pravidelne zachádzajú až k „vulgárnosti do špiku kostí“. Mladým sa to páči. Zrazu sa však ukázalo, že pre mnohých divákov YouTube predsa len existujú sväté veci. V tomto prípade zhromaždenia v Chabarovsku a protesty v Bielorusku. Zrazu sa „pankáči humoru“ akosi rýchlo spamätajú. Zrazu tvrdia, že situáciu podcenili. Je to „ekonomicky“ veľmi zábavné.
Celý internet zrazu diskutuje o vzniknutej situácii. Mnohí sú znechutení, ako možno žartovať o takýchto vážnych veciach. Na celom tomto rozruchu je pozoruhodné, že YouTube nevadia žarty na adresu ruských „posvätných vecí“. Vysmievať sa ruskej pravoslávnej cirkvi či ruskému náboženstvu všeobecne je úplne v poriadku.
V zásade je tiež možné zosmiešniť i Deň víťazstva vo Vlasteneckej vojne. Nikto v takom prípade sponzorské zmluvy neruší.
Minulý rok napríklad v ďalšej populárnej šou na YouTube KuJi Podcast známy komik Timur Karginov s Andrejom Koňajevom „hravo“ diskutovali o udeľovaní občianstva Doneckej ľudovej republiky na Ukrajine. Všemožným spôsobom zosmiešňovali poľných veliteľov Donbassu a vtipkovali o spoločnosti Motorola.
Po padnutých poľných veliteľoch zostali manželky, deti, priatelia a spolubojovníci. Prišlo sa s nimi rozlúčiť až 60 tisíc ľudí. Myslíte si, že sa niekto ospravedlnil za vtipy na ich adresu?
Nie, nič také. A ani šou KuJi Podcast nestratila svojich sponzorov. Pretože na YouTube možno žartovať o všetkom. Len nie o „posvätných zhromaždeniach“ v Minsku a Chabarovsku.
Takže smiech už nie je len prostriedok zarábania peňazí, ale štandardnou zbraňou propagandy a ideológie.