Úrad pre verejné obstarávanie by mal byť čo najviac nezávislý, myslí si poslanec Dostál
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) by vzhľadom na svoje úlohy mal mať čo najväčšiu nezávislosť. Poslanec Národnej rady SR (NR SR) Ondrej Dostál (SaS) to uviedol pre agentúru SITA s tým, že preto pozitívne hodnotí úvahy o posilnení nezávislosti úradu.
Z tohto dôvodu súhlasí s tým, že menovanie predsedu ÚVO prezidentom na návrh parlamentu by mohlo posilniť nezávislosť jeho postavenia. V súčasnosti menuje šéfa úradu predseda Národnej rady SR po voľbe v pléne na návrh vlády na základe výberového konania s verejným vypočutím kandidátov.
"Keďže však vláda obvykle disponuje v parlamente väčšinou, je vysoký predpoklad, že parlament vládou navrhnutého kandidáta vždy schváli. U prezidenta možno očakávať väčšiu mieru nezávislosti pri posudzovaní toho, či parlamentom navrhnutý kandidát spĺňa zákonné predpoklady pre riadny výkon funkcie predsedu ÚVO," tvrdí Dostál.
Návrh novely zákona o verejnom obstarávaní so zámerom posilniť nezávislosť ÚVO nedávno pripravil úrad v spolupráci s Inštitútom pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Poslanec Dostál nie je presvedčený o potrebe voľby kandidáta na predsedu ÚVO nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov. Na takúto zmenu by podľa neho bola potrebná zmena ústavy, lebo parlament rozhoduje nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov a len ústava môže určiť, kedy je potrebné vyššie kvórum.
Okresný súd v Prešove zamietol poslednú žalobu voči Slovenskému pozemkovému fondu v kauze Veľký Slavkov
Okresný súd v Prešove v piatok (21. 8.) zamietol v celom rozsahu žalobu spoločnosti Digital Floor Ltd. proti Slovenskému pozemkovému fondu (SPF) o náhradu škody vo výške 60.408.874,60 eur s príslušenstvom.
Čítať ďalej
"Vzhľadom na skutočnosť, že NR SR by nevolila predsedu ÚVO, ale len kandidáta, o ktorom by následne ešte rozhodoval prezident, sa mi však vyššie kvórum pre túto voľbu nezdá potrebné," podotkol Dostál a dodal:
"Ako sme videli aj pri voľbe kandidátov na ústavných sudcov, mimoriadne dôležitý je aj proces, ktorý by predchádzal voľbe kandidáta na predsedu ÚVO v NR SR, teda verejné vypočutie kandidátov na pôde príslušného výboru NR SR a zverejnenie všetkých informácií o uchádzačoch." Súčasný systém voľby predsedu ÚVO považuje za dostatočne transparentný a efektívny poslanec NR SR Matúš Šutaj Eštok z pripravovanej opozičnej strany expremiéra Petra Pellegriniho HLAS - sociálna demokracia.
"Posúdenie odborných predpokladov prebieha na základe niekoľkých krokov a hodnotiacich kritérií s cieľom verifikovať schopnosť kandidátov z pohľadu ich doterajšej odbornej a manažérskej praxe," poznamenal pre agentúru SITA Šutaj Eštok, ktorý bol predošlým vedúcim úradu vlády.
Celý proces výberu kandidátov na šéfa ÚVO zastrešuje úrad vlády, čím podľa poslanca logicky "odbremení" parlament, a ten sa môže zaoberať inou agendou, pričom kandidáta na predsedu ÚVO buď odobrí, alebo nie.
"Ak k tomu pridáme ešte aj samotné verejné vypočutie kandidátov, kde predstavia svoj projekt a čelia paľbe otázok, tak nie je treba vlastne nič meniť," myslí si Šutaj Eštok.
MIMORIADNE: Výrobná hala pri Poprade je v plameňoch
Tucet hasičov momentálne zasahuje pri požiari technologického zariadenia vo výrobnej hale vo Veľkej Lomnici pri Poprade.
Čítať ďalej
25 | 08 | 2020
|
Imrich Kovačič / TASR
Zmeny by sa mali týkať aj odvolacieho orgánu Rady ÚVO. Šiestich z jej deviatich členov, v súčasnosti menovaných vládou, by podľa návrhu mali menovať rovnomerne po dvoch prezident, parlament a vláda.
"Viem si takúto zmenu predstaviť a je možné predpokladať, že by aj takáto zmena mala pozitívny vplyv na nezávislosť ÚVO voči vláde," poznamenal Dostál. Rada rozhoduje v sporných prípadoch, keď sa účastníci verejného obstarávania, napríklad uchádzači, nestotožnia s rozhodnutím úradu na prvom stupni.
"A tu sa dostávame k podstate. V Rade ÚVO musia byť v prvom rade špičkoví odborníci na obstarávanie, najlepšie s praxou v oblasti vyhlasovania súťaží, ako aj so skúsenosťami z pohľadu uchádzačov, teda firiem, ktoré sa do tendrov hlásia," uviedol Šutaj Eštok. Úplne ideálne by podľa neho bolo, ak by mali prax aj s kontrolou a revíznymi postupmi.
"Tu sa dostávame do momentu, keď nehrá rolu to, kto nominuje člena rady, ale aký má odborný profil a skúsenosti," dodal.